گاز زدن به میوه برجام توسط دندان کرم خورده ممنوع!

برجام امروز به مرحله ای رسید که دیگر تفسیر پذیر نیست و لنزهای دوربین تمرکزی به روی حاشیه ها ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نهالی کاشته شد و گفتگوهایی شکل گرفت تا درختی به بار بنشیند که میوه آن باب میل همه باشد آن هم برای ذائقه‌هایی که از تلخ تا شیرین تفاوتشان بود اما درخت با تمام سختی‌ها و خطراتی که در کنارش بود مثل کرم‌ها و آفت‌هایی چون رژیم صهیونیستی، رشد کرد و میوه داد.

یک گاز از میوه مذاکرات؛ برجام به بار می‌نشیند!

از طرف دیگر، کار آنجایی سخت می‌شد که برخی از طرف‌ها خود عامل منفی بودند اما چون عملکرد مثبتشان مانند رفع تحریم برای به بار نشستن درخت مهم بود می توانستیم آنها را کرم‌های مفید تلقی کنیم مانند ایالات متحده آمریکا، با همه این احوالات سازشی نیز در کار نبود و میوه نباید به تلخی می‌زد البته طعم الان آن نیز ایده آل نیست اما تلخی خط قرمز ایران بود که نشان می داد به هر قیمتی کمک نخواهد کرد تا درخت ثمره دهد.

درخت میوه‌ای به اسم برجام داد که خیلی هم خوشمزه نبود اما تلخی نداشت ! و اکنون در مرحله‌ای هستیم که همه طرفها با مراقبت ویژه می خواهند قدم به قدم این میوه را گاز بزنند و از آن استفاده کنند.

این محصول ابتدا به پایتخت ها رفت و طعم آن مورد تایید قرار گرفت پس از آن نیز  گاز اول که همان لغو تحریم ها بود به این میوه زده شد که آن لغو قانونی تحریم‌ها بود اما بهره برداری اصلی از این درخت روز اجرایی برجام خواهد بود که برای رسیدن به آن روز نیز طرفین باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند که در این زمینه یکی از شاخه های مهم این درخت می گوید: ما یکسری اقدامات را در فردو، نطنز و اراک انجام خواهیم داد و آن‌ها نیز مشغول تهیه یکسری پیشنویس‌ها و دستورالعمل‌ها برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها و همچنین مکاتبات نامه‌های لازم در این زمینه خواهند شد.بیشتر

برای نظارت بر نحوه انجام اقدامات و مرور تحولات نیاز بود تا کمیسیون مشترکی در این زمینه تشکیل شود به همین جهت بار دیگر چراغ های هتل کوبورگ برای برجام روشن شد و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 راهی وین شدند و پشت میز میز نشستند، اولین جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان در حالی برگزار شد که معاونان از روز شنبه زودتر دیدارها را تازه کرده و بحث های فنی اجرای برجام را بررسی کردن.

البته ندای تشکیل این کمیسیون مشترک در بیانیه ظریف و موگرینی داده شده بود بیانیه‌ای که نقطه عطفی در رشد و پرورش درخت قصه ما محسوب می‌شود، در این بیانیه آمده است: "امروز "روز تصویب" برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد.

 ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی ‌ما برای پایبندی به مفاد آن است.

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد."بیشتر

البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا 15 اکتبر 2015 (23 مهر) همه اقدامات مندرج در نقشه راه، شفاف‌سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، تکمیل شد و آقای مدیرکل آژانس به آن اضافه کرد که تا 24 آذر (15 دسامبر) حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده را به نحوی که در ضمیمه گزارش سال 2011 مدیرکل آمده، برای اقدام به شورای حکام تقدیم می‌کند.

با همه این احوال این نگرانی پیش می آید که  اگر به هر دلیلی سیاسی یا فنی آژانس نتواند تا پایان 2015 ارزیابی نهایی خود درباره مسایل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران را ارایه کند تکلیف چه خواهد بود که برجام ما برای آن چاره ارائه می کند که 1+5 می‌تواند در قالب یک بیانیه حل و فصل این مساله را اعلام کند تا دو طرف بتوانند وارد مرحله اجرای توافق شوند.

حال و هوای اجرایی برجام و رسیدن به آن روز پیگیری های خود را می طلبد مانند اقدام کاخ سفید که کابینه را برای فراهم کردن مقدمات اجرای کارآمد تعهدات آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک، مأمور کرد، بیشتر

برجام امروز به مرحله ای رسید که دیگر تفسیر پذیر نیست و لنزهای دوربین تمرکزی به روی حاشیه ها ندارند بلکه بر اساس جداول و اقدامات لنزهای دوربین تماما درستی تعهدات را جست و جو می کنند و قصه میوه ما در هر مرحله آغازی دیگر خواهد داشت.

گزارش از هدیه آقاپور

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار