یاسوج ؛

کمبود علوفه دام، آب آشامیدنی و راه های نامناسب از تنگناهای پیش روی عشایر کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

رییس اداره امور عشایر گچساران گفت: کمبود علوفه دام، آب آشامیدنی و راه های نامناسب از مهمترین تنگناهای زندگی عشایر این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج قربان کرمی از آماده توزیع شدن 780 تن خوراک دام در این شهرستان خبر داد و گفت: میزان علوفه مورد نیاز برای دام عشایر این شهرستان دوهزار تن برآورد شده است.

وی کمبود آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات عشایر این شهرستان دانست و تصریح کرد: روزانه 200 متر مکعب آب در مناطق عشایری گچساران توزیع می شود.

رییس اداره امور عشایر گچساران ابراز کرد: این میزان آب با پنج دستگاه تانکر به صورت سیار توزیع می شود.

کرمی اظهار کرد: برای آبرسانی به موقع در مناطق عشایری به دو دستگاه تانکر آبرسان دیگر نیاز است که حل این مشکل نیازمند تعامل دیگر دستگاه های اجرایی است.

کرمی ابراز داشت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.

وی گفت: این ایل راه ها از سوی منابع طبیعی در سال های گذشته به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.

کرمی ابراز داشت: 975 کیلیومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که از این میزان تاکنون 30 درصد بازگشایی شده است.

کرمی عنوان کرد: این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.

وی تصریح کرد: 540 منبع بتنی ذخیره آب برای استفاده عشایر در این شهرستان احداث شده است .

وی تعداد دام عشایر گچساران را 300 هزار راس برآورد کرد و افزود: با همکاری دامپزشکی بخش عمده ای از دام عشایر گچساران واکسینه شدند.

وی تصریح کرد:حدود دو هزار خانوار عشایری با10هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا،آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری گچساران سپری می کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند که مناطق ییلاقی آنان سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: علوفه ، آب آشامیدنی ، راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.