گزارش اکونومیست:

سیطره آمریکا بر آب های آزاد رو به زوال است/ چین قدرت جدید آسیا-اقیانوسیه

آمریکا قرار است با برگزاری رزمایش گشت دریایی نزدیک جزایر مورد مناقشه، توان دریایی چین را محک بزند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اکونومیست در گزارشی به زورآزمایی دریایی آمریکا و چین پرداخت. آمریکا از سال 2012 (1391) مانوری دریایی نزدیک جزایر مصنوعی چین نداشته است.

اما تصمیم آمریکا مبنی بر اجرای مانور گشت دریایی نزدیک جزایر مورد مناقشه در حالی اعلام می شود که چندی پیش، شی جین پینگ – رئیس جمهور چین – به واشینگتن سفر کرد. حضور وی در واشینگتن هم نتوانست از نگرانی آمریکایی ها در خصوص تحرکات چین در جزایر مورد اختلاف بکاهد.

پکن در واکنش به مانور احتمالی آمریکا تنها باید به یک اعتراض ساده بسنده کند. مانور دریایی پنتاگون نزدیک جزایر مصنوعی چین از برتری توان دریایی آمریکا در این منطقه حکایت دارد؛ هر چند توان دریایی این کشور به زودی به چالش کشیده خواهد شد.

"الفرد تیر ماهان" – استراتژیست نیروی دریایی آمریکا – در کتابی با عنوان "سلطه بر دریاها"، از اهمیت قدرت دریایی نوشت. وی در این کتاب، برتری توان دریایی و تجارت دریایی را به داشتن نفوذ و قدرت برتر در جهان تعبیر کرده است. چرا که به باور تیر ماهان، ثروتی که در زمین یافت می شود با ثروت دریایی از لحاظ امکاناتی که ارائه می دهد، برابری نمی کند. با توجه به اهمیتی که منابع و منافع دریایی دارد، کشورها متعهد شدند در آبهای آزاد جهان طبق قوانین بین المللی عمل کنند. 

از زمان جنگ جهانی دوم، برتری دریایی آمریکا در آبهای جهان تنها یک بار از سوی اتحاد جماهیر شوروی به چالش کشیده شده است. اقدام اتحاد جماهیر شوروی برای به چالش کشیدن توان دریایی آمریکا موفقیت آمیز نبود. حتی برخی علت سقوط اتحاد جماهیر شوروی را تلاش آن برای به چالش کشیدن توان دریایی آمریکا عنوان کردند. این درحالیست که موازنه قدرت در آبهای آزاد جهان در حال تغییر است.

پکن با ایجاد جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین، آمریکا را نگران کرده است. علاوه بر چین، اقدام روسیه در بهره گیری از توان نظامی دریایی برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه نیز موجبات نگرانی مقامات آمریکایی و غربی را فراهم کرده است.

روسیه با حمله به مواضع داعش در سوریه به نوعی توان دریایی خود را به نمایش گذاشت. این کشور 29 موشک را از ناوهای جنگی مستقر در دریای خزر به سوی مواضع داعش در سوریه پرتاب کرد.

با این وجود، اصلی ترین چالش کنونی آمریکا، چین است. با توجه به اهمیتی که دریای جنوبی چین دارد، کشورهای همسایه این کشور نیز در خصوص جزایر مورد مناقشه اعلام مالکیت کرده اند. آمریکا که با ساخت جزایر مصنوعی پکن منافع خود را در خطر می بیند، درصدد مانور دریایی نزدیک جزایر مصنوعی این کشور برآمده است تا توان نظامی پکن را بسنجد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار