رئیس انجمن پزشکی کوهستان:

چگونه از بروز سکته‌های قلبی در کوهنوردی جلوگیری کنیم

حمید مساعدیان گفت: هر از گاهی شاهد این موضوع هستیم که کوهنوردی جان خود را بر اثر سکته قلبی از دست می‌دهد.

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان افزود: گاهی شنیده می‌شود که کوهنوردی در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی و یا کوهنوردی در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد.
 
هنوز خاطره مرگ کوهنوردانی همچون اسماعیل متحیرپسند، ابراهیم شیخی، پرویز ستوده شایق و بسیاری دیگر از کوهنوردانی که بر اثر بیماری قلبی در حین کوهنوردی فوت کرده‌اند از یادمان نرفته است و هر چند یک بار خبر جدیدی ناشی از مرگ کوهنوردی در اثر بیماری‌های قلبی می‌شنویم.
 
وی تصریح کرد: این اخبار جدای از مرگ کوهنوردی است که در اثر بیماری قلبی و عروقی در منزل جان خود را از دست می‌دهند و کسی ار مرگ آنان باخبر نمی‌شود. اینکه چگونه می‌توانیم از بروز این بیماری قلبی جلوگیری کنیم نیاز به اطلاعات بدنی ما و چکاپ‌های دوره‌ای دارد.
 
مساعدیان در ادامه گفت: مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در کشور ماست و بیش از یک سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
 
** درد قفسه سینه را جدی بگیرید
وی در ادامه گفت: بسیاری از مردم با مشاهده نشانه‌های بیماری تصور می‌کنند دچار سوء‌هاضمه شدند به خصوص اگر این علائم در حین انجام فعالیت‌های ورزشی نمایان شود.
 
از نشانه‌های بارز حملات قلبی می‌توان به احساس سنگینی فشار و درد قفسه سینه اشاره کرد که برخی اوقات تا آرواره‌های گردن پشت و دست‌ها ادامه می‌یابد و یا با علائمی چون تنگی نفس، تعریق زیاد بسیار و حالت تهوع همراه است.
 
** فشار خون یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای بیماری‌های قلبی است
متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که در شرایط پیش از هایپرتنشن قرار دارند و به عبارتی مستعد فشار خون بالا هستند تغییرات جدی را در شیوه زندگی خود اعمال کنند تا خطرات مربوط به فشار خون بالا یعنی بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب کلیوی را کاهش دهد.
 
** کلسترول شناخته شده‌ترین ریسک فاکتور بیماری قلبی است
مساعدیان در این باره گفت: کلسترول یک ماده چربی است که ماده مغزی مهم برای بدن به حساب می‌آید اما افزایش و یا کاهش آن در خون خطر انسداد عروق را که منجر به بیماری قلبی می‌شود را افزایش می‌دهد.
 
کلسترول عامل خطر اصلی بیماری قلبی محسوب می‌شود و این در حالی است که علامتی از خود نشان نمی‌دهد. بسیاری از مردم تا زمانی که آزمایش ندادند نمی‌دانند کلسترول دارند یا نه.
 
** راهکار برای جلوگیری از سکته قلبی
رئیس انجمن پزشکی کوهستان یادآور شد: چک کردن مرتب کلسترول می‌تواند در پیشگیری بیماری‌های قلبی، انواع سکته و مشکلات عروقی دیگر به شما کمک کند، علاوه بر آن داشتن فشار خون مناسب خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را کم می‌کند.
 
شما اگر یک کوهنورد سالم باشید باید بدانید که جهت کنترل‌های دوره‌ای و پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی در سنین حول و حوش 20 سالگی چک فشارخون و سطح کلسترول بد و خوب و تری گلیسیرید را آغاز کنید و اگر میزان این موارد طبیعی بود، هر دو سال یکبار آزمایش‌ها را تکرار کنید.
 
**نوار قلب یادتان نرود
وی اضافه کرد: بعد از سن 70 سالگی گرفتن نوار قلب به ویژه اگر می‌خواهید فعالیت بدنی سنگینی مانند ورزش انجام دهید یا دچار ناراحتی‌هایی ماند دیابت، فشار خون، کلسترول بالا و اضافه وزن هستید ضروری است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: چاقی مهلک که خطر مرگ را به هر علتی 150- 50 درصد افزایش می‌دهد.
 
**توصیه‌ها را جدی بگیرید
همیشه و در همه حال از سلامتی بدن خود اطلاعات کافی داشته باشید. یعنی چکاب کامل داشته باشید ورزش کنید و تغذیه مناسب در جلوگیری ابتلا به بیماری‌ها موثر است به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار