سهم معلولان در تدوين برنامه ريزی شهری چه ميزان است؟

مناسب سازی امکانات حمل و نقل برای افراد معلول و نابینا امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر انسانی ممكن است در طول زندگی خود بر اثر عوامل مختلف  و یا به صورت مادرزادی معلولیت را تجربه کند، معلولیتی که نه از سر اراده بلکه به دليل شرایط مختلف به وجود آمده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 10 درصد جمعیت جهان دارای معلولیت هستند که 2/4 درصد آنها معلولیت متوسط و شدید دارند همچنين بر اساس سرشماری سال 90 در ايران  بالغ بر یک میلیون نفر معلول زندگی می کنند که از اين تعداد 133 هزار نفر آنها ساكن استان تهران هستند.

كار كردن ،امرار معاش  و البته تردد ناتوانان جسمی هم از جمله مشكلات آن ها و هر جامعه ای به حساب می آيد مشكلاتی كه با تدابير ويژه مسئولان می توانند  به راحتی كاهش و رفته رفته برطرف شوند اما با توجه به این که دولت سالیانه میلیون‌ها دلار برای بودجه‌های عمرانی کشور در نظر می‌گیرد، چرا معلولان سهم چندانی از اين بودجه ها ندارند؟

و آن ها  برای گذران زندگی خود با مشكلات بسياری روبه رو هستند هرچند جای بسی خوشحالی است كه برخی از مسئولان به عدم توجه و رسيدگی خود به اين افراد واقف هستند.

*تناقض در عملكرد و اظهارات برخی از دستگاه های دولتی و خصوصی

طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان‌ها باید امکانات لازم را برای سهولت در تردد معلولان فراهم کنند ولی متاسفانه نه تنها در این خصوص عملکرد مثبتی نداشته اند بلکه برخی از کلان شهرها نیز از ابتدایی ترین امکانات جهت تردد در مضیقه هستند.

ايرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم مناسب سازی معابر عمومی جهت خدمات رسانی به افراد معلول و نابینا در کلانشهرهای کشور می گويد:متاسفانه زیرساخت‌های مناسب جهت خدمات‌رسانی به افراد معلول و نابینا در اکثر کلانشهرهای کشور فراهم نیست و علیرغم وجود قانون جامع حمایت از حقوق معلولان حقوق این قشر نادیده گرفته می‌شود .در همين راستا لازم است مسئولان ذی ربط نظارت بیشتری بر عمران محیط شهری داشته و زیرساخت های لازم را در اماکن و معابر عمومی برای تسهیل در تردد معلولان و نابینایان فراهم سازند برای سهولت در تردد افراد معلول و نابینا لازم است امکانات مناسب در ایستگاه های اتوبوس و مترو در نظر گرفته شود.

متاسفانه برخی از سازمان های دولتی و خصوصی آمارهای غیرواقعی در خصوص مناسب سازی نهاد خود ارائه می کنند اما زمانی که این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد متوجه تناقض در عملکرد و اظهارات آن ها می شویم؛ در حالیکه مسئولان باید بدانند افراد معلول و نابینا نباید ابزاری برای رسیدن مدیران به اهداف‌شان باشند.

 گفتني است ؛تعبیه نشدن امکانات مناسب برای  گذران امور زندگی که ناشی از نبود دوراندیشی و عدم توجه به نیازهای این قشر است، مشکلات فراوانی را برای آن ها بوجود آورده  و ما همچنان  امیدواریم كه زمینه مناسب سازی معابر در کانون توجه جدی مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار