زمینه اجرای پیوست سلامت طرح های کلان توسعه ای فراهم است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه با رفع چالش های موجود، زمینه برای اجرای پیوست سلامت طرح های کلان توسعه ای فراهم است، گفت: پیوست سلامت این طرح ها در هر دو دوره ساخت و بهره برداری پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دکتر خسرو صادق نیت ؛ با بیان اینکه مصوبه استانداردهای ملی پیوست سلامت در 25 خرداد سال 92 در شورای عالی سلامت مصوب و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، گفت: در این 2 سال سعی کردیم با رفع چالش های موجود، زمینه را برای به اجرا درآوردن پیوست سلامت آماده کنیم و اکنون دبیرخانه های ملی و استانی پیوست سلامت تعریف شده است.

وی افزود: تعیین مشاوران ذیصلاح موضوع دیگری است که تهیه گزارش پیوست سلامت باید توسط این افراد حقیقی یا حقوقی که صلاحیت آنها به تصویب مراجع قانونی رسیده باشد، انجام گیرد.
وی ادامه داد: گزارش پیوست سلامت با هدف پیش بینی و شناسایی مجموعه آثار و پیامدهای احتمالی یک طرح بر سلامت تهیه می شود.

به گفته دکتر صادق نیت گزارش های تهیه شده در مرحله امکان سنجی و مکان یابی پیوست سلامت باید به تایید "کارگروه ارزیابی مطالعات پیوست سلامت" برسد که اعضای آن شامل معاون بهداشت وزیر بهداشت (رئیس کارگروه)، نماینده تام الاختیار معاونت مدیریت و برنامه ریزی در حوزه ذیربط و نماینده تام الاختیار رئیس دستگاه اجرایی است.

پیگیری پیوست سلامت طرح های کلان توسعه ای در دوره بهره برداری
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینکه مجریانی که گزارش پیوست سلامت طرح های آنها به تایید کارگروه ماده 2 می رسد، موظفند با نظارت بر اجرای طرح، اجرایی شدن مصوبات پیوست سلامت را به صورت گزارش های دوره ای به وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مربوطه ارائه دهند، تاکید کرد: گزارش پیوست سلامت طرح ها باید شامل هر دو دوره ساخت و بهره برداری طرح باشد و در آن مسئولیت اجرا و زمان هر اقدام به منظور رفع یا کاهش آثار سوء احتمالی بر سلامت مشخص شود.

وی یادآور شد: مصادیق طرح های بزرگ توسعه ای مشمول تهیه پیوست سلامت به پیشنهاد وزارت بهداشت و تایید معاونت مدیریت و برنامه ریزی در سه ماهه نخست هر سال توسط این معاونت برای اجرا ابلاغ می شود.

دبیر کارگروه ارزیابی مطالعات پیوست سلامت با بیان اینکه توسعه اجتماعی اقتصادی طرح های کلان در صورتی که مشکلی برای سلامتی مردم نداشته باشد، قابل اجرا است، تصریح کرد: دامنه تاثیر گذاری طرح ها تا جایی است که سلامتی مردم منطقه یا فراتر از آن را تحت تاثیر قرار دهد.
وی مصادیق طرح های بزرگ توسعه ای را شامل طرح های نیروگاهی(نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی و هسته ای)، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی(پالایشگاه و پتروشیمی)، صنایع سنگین (کارخانجات ذوب، فولاد نورد و شکل دهی) طرح های خدماتی(تصفیه خانه های فاضلاب، مراکز دفن و دفع پسماندها و بیمارستانهای بزرگ)، طرح های کشاورزی(کشتارگاه های بزرگ صنعتی دام و طیور، شهرک های دامداری دامپروری و شهرک های گلخانه ای)؛ و طرح های زیربنایی(فرودگاه، سد و شهرهای جدید) نام برد.

دکتر صادق نیت با بیان اینکه تا کنون یک جلسه به منظور بیان اهداف پیوست سلامت و تشریح وظایف دستگاه ها با حضور نمایندگان دستگاه های عضو در محل وزارت بهداشت برگزار شده است، گفت: نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی عضو پیوست سلامت از سازمان انرژی اتمی، وزارتخانه های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و معاونت درمان وزارت بهداشت هستند و در پایان این جلسه با حضور نمایندگان این ارگان ها مقرر شد هر یک از دستگاه های عضو، نظرات اصلاحی خود را برای اجرای هر چه بهتر پیوست سلامت ارائه داده تا در جلسه ای به بحث و بررسی گذاشته شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیوست سلامت جزو برنامه هایی است که این وزارتخانه وظایفش را به طور کامل انجام داده است، ابراز امیدواری کرد مشکلات احتمالی پیش رو با همکاری و هماهنگی دستگاه های مسئول برطرف شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار