سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده مطرح کرد؛

آمریکا: باید با ایران گفتگو کنیم/ باید به مقصد برسیم

جان کربی با وجود آنکه از حمایت ایران از رئیس جمهور سوریه حمایت کرده، می گوید: «ما می دانیم که برای حرکت به سوی پایان انتقال سیاسی در سوریه باید در مقطعی با ایران گفت‌وگو شود.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای بیشتر دیپلماتیک در مورد سوریه احتمالا در پایان هفته جاری انجام خواهد شد، گفته است که این فرآیند در نهایت نیازمند مشارکت ایران خواهد بود.
 
 
جان کربی روز دوشنبه گفت:‌ «ما می دانیم که برای حرکت به سوی پایان انتقال سیاسی در سوریه باید در مقطعی با ایران گفت‌وگو شود.»
 
 
البته کربی از نقش ایران و حزب الله لبنان در حمایت از بشار اسد رئيس جمهور سوریه انتقاد کرد.
 
 
به نوشته بی بی سی، او در مورد ایران گفت:‌ «آنها از سهامداران این فرآیند هستند. با رژیم اسد مناسبات دارند؛ در داخل سوریه مناسبات دارند. وزیر خارجه (جان کری) به خوبی از پیچیدگی این فرآیند آگاه است. وقت خواهد برد و سازش همه طرف ها اجتناب ناپذیر خواهد بود تا به مقصد برسیم.»
 
 
سایت دولتی انگلیس در ادامه نوشت: تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه اخیرا پس از شروع حملات هوایی روسیه در حمایت از دولت آقای اسد شدت گرفته است.
 
 
وزرای خارجه آمریکا،‌ روسیه، عربستان سعودی و ترکیه روز جمعه در وین دیدار کردند، اما در مورد هیچ گام مشخصی به جز ادامه گفت‌وگوها به توافق نرسیدند.
 
 
با این حال عادل جبیر وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه در قاهره گفت که به عقیده او پیشرفت هایی در حل بحران سوریه به دست آمده و "مواضع به یافتن راه حلی برای بحران سوریه نزدیک تر شده است، اما نمی توانم بگویم که به توافق رسیده ایم. به رایزنی های بیشتری نیاز داریم... تا به آنجا برسیم."
 
 
گفته می شود که شاید سایر کشورهای علاقه‌مند، در مباحثات تازه در وین در پایان هفته شرکت کنند، اما در مورد مشارکت ایران همچنان اختلاف نظر وجود دارد.
 
 
جان کری روز جمعه در وین پیشنهاد حضور ایران در میز مذاکره در این مقطع را رد کرد، اما احتمال آن در آینده را مردود ندانست:‌ «شاید زمانی برسد که ما با ایران صحبت کنیم. اما در این مقطع زمانی هنوز به آنجا نرسیده ایم.»
 
 
در پی توافق ایران با قدرت ها در ماه ژوئیه برای مهار برنامه هسته ای در قبال رفع تحریم ها، مقام های آمریکایی و سایر کشورها اظهار امیدواری کردند که شاید زمینه بهتری برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک فراهم شود.
 
 
آقای کری اختلاف نظر دو طرف در مورد سرنوشت آقای اسد را چنین توضیح داد: «روشن است که روسیه و ایران حامی اسد هستند و علنا هم استدلال کرده اند که مهم است اسد برای ثبات سوریه سر کار بماند» اما سایرین «درک می کنند که وجود اسد ایجاد کننده شرایطی غیرممکن برای صلح است، به این معنی که حتی اگر بخواهیم، وجود اسد مانع صلح است.»
 
 
نشست پاریس
همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت: «ما مشغول کار برای سازمان دادن یک نشست تازه با شرکت شرکای اصلی منطقه برای روز سه شنبه در پاریس هستیم.»
 
 
این مقام نگفت کشورهای شرکت کننده کدام‌ها هستند اما لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز جمعه گفته بود:‌ «من دوستان آلمانی، بریتانیایی، سعودی، آمریکایی و سایر کشورها را دعوت می کنم هفته آینده به پاریس بیایند... تا برای به حرکت درآوردن اوضاع تلاش کنیم.»
 
 
مقام های فرانسوی گفتند که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه یا مقام های ایرانی در این نشست حضور نخواهند داشت.
 
 
از سوی دیگر آقای بشار اسد روز دوشنبه در دمشق با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان دیدار کرده است.
 
 
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه،‌ دو مقام "درباره ایده‌های پیشنهادی در سطوح منطقه ای و بین‌المللی برای کمک به حل بحران سوریه" گفت‌وگو کردند.
 
 
ولید معلم وزیر خارجه سوریه در ماه اوت در مسقط با آقای علوی دیدار کرده بود.
 
 
پیش از شروع مذاکرات علنی میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته ای، عمان برای زمینه سازی مذاکرات میان آنها میانجیگری کرد.
 
 
این کشور همچنین در ماه اوت به آزادی یک گروگان فرانسوی در یمن کمک کرد.


منبع: جام نیـوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار