در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌شود؛

در کربلای منا؛ وهابیت بود اما پدافند نبود

امسال در حالی ماه محرم را آغاز کردیم که برای بسیاری از ما ایرانی‌ها، کربلا و عاشورا رنگ و بویی آشناتر و ملموس تر داشت.این نتیجه همان اتفاقی است که در منا رخ داد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجاج مظلوم ایرانی امسال در کربلای منا در حالی که از فرط عطش فریاد"یا حسین"سرمی‌دادند، نسخه های به روز شده تفکر یزیدی حتی از دادن آب هم به آنان خودداری کردند. انگار حاجی های ایرانی در کنار برخی حجاج دیگر کشورها قرار بود تصویرگری عینی باشند که قرار است تابلوی تفکرات وهابیت را در سرزمین منا به نمایش درآورند.

نبودن پدافند + بودن وهابیت = کربلای منا

حادثه حج امسال در کنار ابعاد گوناگونی که به آن پرداخته شده از جنبه‌های کمتر دیده شده‌ای هم برخوردار است. که در صدر آن عدم رعایت پدافند غیرعامل قرار دارد.

حادثه منا مولود نبودن پدافند غیرعامل

به طور کلی پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که نتیجه آن کاهش اثر تهدیدات بر زندگی بشر است که البته مربوط به قبل از وقوع یک رخداد است. به عبارت دیگر، اقداماتی که موجب پایین آمدن ریسک و کاهش تبعات احتمالی و یا خنثی کردن کلی یک خطر و تهدید را "پدافند غیرعامل" می‌نامند. با بررسی موشکافانه حادثه منا می‌توان دریافت که  رعایت نشدن برخی اصول حفاظتی و امنیتی در این حادثه موجب به وقوع پیوستن آن شد.

نبودن پدافند + بودن وهابیت = کربلای منا

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این بار به به خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نحوه طراحی مسیر منا و همچنین عدم بهره‌گیری کافی از تجهیزات مراقبتی مانند دوربین‌ها از عواملی بود که موجب به وقوع پیوستن فاجعه منا شد. شواهد و قرائن دلالت بر آن دارد که بسته شدن مسیر حرکت هزاران حاجی برای عبور تنها یک شاهزاده سعودی،اصلی ترین یا لااقل یکی از دلایل اصلی وقوع این فاجعه غم بار بود که بیانگر نگاه متکبرانه و خودخواهانه پرچمداران وهابیت در منطقه است و در این میان باید انگیزه‌های سیاسی  ناشی از حقه و کینه برگرفته از تفکرات وهابی را هم از عوامل مؤثر در این حادثه دانست.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عدم رعایت این اصول به اضافه انگیزه‌های مسموم سیاسی موجبات این رخداد غم‌انگیز را فراهم کرد.

کربلای منا؛ وهابیت بود_پدافند نبود(آماده انتشار)

آیا عربستان سازمان پدافند غیرعامل دارد؟

 فارغ از جنبه‌های سیاسی این سوال به وجود می‌آید که آیا عربستان سعودی نهادی به منظور پیش بینی و جلوگیری از خطرات این چنینی را در تشکیلات خود دارد؟ سرتیپ جلالی در این باره به نکته قابل تأملی اشاره کرد.

وی گفت: عربستان سعودی سازمانی به عنوان "دفاع المدنی" دارد که شبیه بخشی از سازمان پدافند غیرعامل ماست اما دولت عربستان علی رغم داشتن چنین سازمانی در ماجرای منا نتوانست از ظرفیت‌های آن برای جلوگیری از حادثه منا استفاده کند.

عیاشی‌ به جای پدافند

در اینجا یک سوال اساسی به وجود می آید و آن اینکه چرا با وجود سامانه "دفاع المدنی" فجایعی نظیر سقوط جرثقیل و حادثه منا در عربستان رخ داد؟

نبودن پدافند + بودن وهابیت = کربلای منا

در همین رابطه سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ این پرسش را داد. وی با مقایسه بین دولتمردان کشورمان با حاکمان سعودی در زمینه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: اگر مدیران کشورمان را با عربستان مقایسه کنیم، می‌بینیم که خدمت به مردم در مدیران ما موج می‌زند که این هرگز در دولتمردان عربستان وجود ندارد. برای درک بهتر این موضوع باید به خاطرات کارگزاران حکومت کشور در پیش از انقلاب مراجعه کنیم. آن‌ها هم هدفی جز عیاشی و خوشگذرانی نداشتند. این نکته‌ای است که در دولتمردان عربستان هم وجود دارد. 

از مجموع مطالب عنوان شده می نوان دریافت تمامی این موارد نشان دهنده سست عنصری، بی‌لیاقتی و بی‌تدبیری دستگاه حاکمه سعودی است.امری که جهان اسلام را به شدت آزرده کرده و از همین رو  تمامی دیدگان در جغرافیای مسلمان نشین، باید متوجه اهمیت رسیدگی به این مسئله مهم شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



گزارش از میثم پوراعظم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار