صادرات روزانه بیش از 31 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه/ عبور مصرف گاز از مرز 500 میلیون مترمکعب در طی روزهای آینده

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران صادرات روزانه 31.4 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه خبر داد و گفت: هم اکنون میزان ذخیره‌سازی در مخزن شوریجه و تراژه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز بوده است.

صادرات روزانه بیش از 31 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه/ عبور مصرف گاز از مرز 500 میلیون مترمکعب در طی روزهای آیندهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر طاهری مدیرشرکت ملی گاز ایران در نشست خبری امروزش درجمع خبرنگاران با اشاره به برداشت کل گاز طبیعی از سال 93 تا 94 اظهار داشت:دراین مدت 2.524 تریلیون مترمکعب گاز برداشته شده است که حدود 8 درصد کل گاز ایران در طی 50 سال گذشته است به طوری که هم اکنون از مرز 200 میلیارد مترمکعب گذشته است.

وی ادامه داد: در سال 93، 2 هزار و 7 میلیارد مترمکعب گاز در سال 93 از منابع داخلی و صادرات برداشت داشتیم و هم اکنون از پارس جنوبی 51 درصد، نار و کنگان 13.9 درصد، پارسیان و خراسان 12 درصد فاز کشور تأمین می‌شود.

طاهری تصریح کرد: در سال 92 گاز تحویلی به خطوط و شبکه به 190 میلیارد مترمکعب رسیده است.

همچنین 12 میلیارد مترمکعب در سال 93 بیشتر از سال گذشته گاز به نیروگاه‎‎ها تحویل شده است از روز دوم آبان با توجه به پیش‌بینی سرمای جدید برای 10 و 11 آبان ماه داشتیم که در سال 92 سرمای شدید را دی ماه داشتیم اما در سال 93 توزیع سرما بیشتر بوده میزان مصرف بین 420 تا 430 میلیون مترمکعب روزانه بوده است.

طاهری ادامه داد: در سال 94، پیش‌بینی مصرف گاز بالاتر از 500 میلیون مترمکعب برای دی ماه است چرا که در مورد هوای امسال صحبت‎های زیادی شده است که نسبت به اظهارنظرهای ارائه شده شرکت ملی گاز توجه بیشتری در این مورد دارد.

وی افزود: این پیش‌بینی‌ها نشان‌‌دهنده این است که سال جاری سالی متفاوت باشد اگر وضعیت هوا به شدت کاهش یابد در بالاترین سطح ممکن فاز مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد.

طاهری به دو برابر شدن مصرف گاز اشاره کرد و گفت: از 160 میلیون مترمکعب به 140 میلیون مترمکعب رسیدیم که علی‌رغم تعمیرات اضطراری پیش آمده توانستیم مشکلی در تأمین سوخت نداشته باشیم.

طاهری ادامه داد: برای روزهای آتی دوباره با کاهش دما روبرو خواهیم شد که این کاهش دما حدود 10 درصد خواهد بود که مصرف در این برهه زمانی بیشتر می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت گاز از دخیره یک میلیارد مترمکعب در مخزن شوریجه و تراژه در طی سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان در سال‌جاری 2.1 میلیارد مترمکعب رسیده است که در سال جاری حدود 1.5 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

طاهری ادامه داد: در سال 94، حدود 6 میلیارد مترمکعب گاز با احتساب واردات گاز دریافت کردیم همچنین در بخش نیروگاه از سال گذشته تا امروز 36.6 میلیارد مترمکعب بود که پیش‌بینی می‌شود به 42 تا 46 میلیارد مترمکعب در سال‌جاری برسد.

وی با اشاره به اینکه تراز صادرات و واردات گاز کاملا برابر بوده به طوری که تراز صادرات و واردات  4.79 و 4.78 درصد بوده است که صرفه‌جویی در مصرف گاز زو وظایف شکرک گاز بوده و شرکت دیسپچنیگ گاز صنایع را از پیش تعیین کرده تا حتی‌الامکان در میزان مصرف صرفه‌جویی نماید به طور طبیعی آنچه که به این شرکت تکلیف شده اولویت بخش خانگی تجاری و صنایع عمده بوده است که بعد از آن نیروگاه‌ها در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

طاهری ادامه داد: در سال 92، 38 میلیارد مترمکعب گاز و درسال 93، 49.97 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است و در سال 94 تا به امروز 42.7 میلیارد مترمکعب بوده است و برای پایان کار پیش‌بینی 58.2 میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: اگر کل مصرف نیروگاه‎ها را معادل سوخت 72 میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم در سال 92، 53 درصد و در سال 93، 69.4 درصد و در سال 94، 81 درصد گاز نیروگاه‌ها را تأمین کرده‌ایم.

طاهری تصریح کرد: تأمین گاز صنایع جزو اولویت سوم شرکت ملی گاز ایران است که به لحاظ تعهدات بین‌المللی که در خصوص صادرات داریم میزان صادرات و واردات بیشتر است به طوری که 4.7 میلیارد مترمکعب صادرات و 4.8 میلیارد مترمکعب واردات داشتیم و هم اکنون کشور خواهان واردات بیشتر گاز از ایران است که در ماه‌های پایانی سال اعداد از هم فاصله خواهند گرفت و هم اکنون بیش از حد مجاز است به طوری که روزانه 31.4 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کنیم همچنین میزان واردات 27 میلیون مترمکعب است.

طاهری با اشاره به اینکه متوسط مصرف را برای سال جاری 503 میلیارد مترمکعب در نظر گرفتیم گفت: پیش‌بینی می‌شود و میزان مصرف بیشتر از این اعداد باشد به طوری که در سال 91، 167.1 میلیارد مترمکعب گاز تحویلی به شبکه بوده است و در سال 92، 169.5 میلیارد مترمکعب و در سال 93، 190.3 میلیارد مترمکعب بوده است که برای شش ماهه سال 94 در مجموع 119 میلیارد مترمکعب گاز بوده است و تا پایان سال حدود 23 میلیارد مترمکعب با احتساب واردات خواهد رسید.

انتهای پیام/






 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار