الاهرام ابدو:

اعزام نیروی آمریکا به سوریه با هدف جبران عقب افتادگی ها انجام می گیرد

یک نشریه مصری گزارش داد هدف واشنگتن در اعزام نیروی نظامی به سوریه به دست گرفتن ابتکار عمل در مقابل روسیه و جبران عقب ماندگی های خود در مذاکرات وین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بخش فرانسه زبان الاهرام ابدو، ‌در یاداشتی به انگیزه آمریکا در اعزام نیروی نظامی به سوریه پرداخت و نوشت: واشنگتن این هفته از اعزام نیروهای نظامی ویژه خود از ماه آینده به شمال سوریه خبر داد تا به شورشیان میانه رو این کشور درمبارزه با داعش کمک های مستشاری ارائه دهند.

اعزام این تعداد هر چند کم نیروی نظامی، نشان می دهد در سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از ماه سپتامبر سال 2014 ، یعنی زمانی که واشنگتن تصمیم گرفت رهبری ائتلافی نظامی در مبارزه با داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) را برعهده گیرد، چرخش صورت گرفته است.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا از ترس اینکه کشورش گرفتار جنگ دیگری در خاورمیانه شود، تاکنون از اعزام هر گونه نیروی نظامی به سوریه خوداری کرده بود. اکنون نیز کاخ سفید اعلام کرده است اگر نیرو نظامی به سوریه اعزام می کند، فقط به این خاطر است که می خواهد به شورشیانه میانه رو مخالف بشار اسد در مبارزه با گروه تروریستی داعش کمک کند.

آمریکا همچنین در نظر دارد به عراق (اربیل ،مرکز کردستان عراق)‌نیز نیروی نظامی اعزام کند تا به نیروهای عراقی در بازپس گیری شهر رمادی کمک کنند. کاخ سفید در همین راستا، هواپیماهای ای - ده (A-10)و اف -15 خود را در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر کرده است.

اما چرا آمریکا در این مقطع زمانی چنین تصمیمی گرفته است؟ آمریکا در حالی تصمیم به حضور نظامی در سه کشور عراق ؛سوریه و ترکیه گرفته است که نشست وین درباره سوریه درحال برگزاری است . نشستی که در آن روسای دیپلماسی شماری از بازیگران اصلی تاثیر گذار در حل بحران سوریه از جمله آمریکا، روسیه؛ ترکیه ؛عربستان سعودی؛ایران حضور دارند. در این مذاکرات وزیران امور خارجه چین ؛لبنان ،مصر ؛فرانسه و آلمان نیز حضور دارند.

بنابراین موضوع برگزاری این نشست و اهمیت آن مطرح است. چون اگرچه شرکت کنندگان در آن درباره برخی اصول مانند یکپارچه ماندن خاک سوریه، نقش سازمان ملل در حل بحران این کشور و برگزاری انتخابات سراسری وحدت نظر دارند، اما درباره مسائل اساسی دیگر از جمله اینکه بشار اسد چه نقشی باید در آینده سیاسی سوریه ایفا کند اختلاف نظر بنیادی وجود دارد. در این خصوص واشنگتن و ریاض در مقابل تهران و مسکو قرار گرفته اند. تهران و مسکو تاکید دارندکه اسد باید در فرایند گذار سیاسی سوریه نقش داشته باشد.

روشن است، واشنگتن با اعزام نیروی نظامی به سوریه می خواهد ابتکار عمل را در این کشور در مقابل روسیه دوباره به دست گیرد. چون بر کسی پوشیده نیست از زمانی که روسیه در سوریه اقدام نظامی کرده است یعنی از 30 سپتامبر تاکنون ، با توجه آنکه توانسته از پیشروی بیشتر نیروهای گروه تروریستی داعش در خاک سوریه جلوگیری کند نام ولادیمیر پوتین را در جهان مطرح کرده است و این پیروزی شخصی برای ولادیمیر پوتین در مقابل باراک اوباما رقم زده است.

دخالت نظامی روسیه در سوریه واقعا برای پوتین و کشورش پیروزی است زیرا آمریکا و ائتلاف تحت رهبری اش از یک سال پیش تاکنون که بمباران مواضع داعش را آغاز کرده اند تاکنون نتوانستند از پیشروی داعش جلوگیری کنند اما روسیه از ماه سپتامبر امسال این کار را آغاز کرد و نیروهای داعش را از حرکت انداخت.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار