مارک تونر: ایران و روسیه به اسد برای پیوستن به روند سیاسی فشار بیاورند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت روسیه و ایران باید به اسد فشار وارد کنند تا بخشی از روند سیاسی باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: یکی از اهدافی که در وین بدست آمد این است که کشورهایی که سهم دارند مانند روسیه و ایران بتوانند به اسد فشار وارد کنند تا بخشی از روند سیاسی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد ادعای حمایت مالی ایران از سوریه یادآور شد: من بدون بیان جزییات برخی از مذاکرات دیپلماتیک ما در گفتگوهای وین، باید بگویم ما نگرانی های خود درباره این منابع حمایت مالی را بیان کردیم. ما می دانیم ایران به حمایت از رژیم اسد ادامه می دهد و این جای تعجب ندارد. یکی از اهدافی که در وین بدست آمد این است که ما به سمت آتش بس و روند سیاسی برویم و همه کسانی که سهم دارند از جمله روسیه و ایران بتوانند بر اسد فشار مناسب را وارد کنند تا بخشی از این روند باشد.

وی افزود: این هفته دومین نشست شراکت بین المللی برای راستی آزمایی خلع سلاح هسته ای در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد.فرانک رز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور راستی آزمایی کنترل تسلیحاتی به عنوان رئیس هیئت آمریکایی بود. بیست و پنج کشور هسته ای و غیر هسته ای برای حل برخی مسائل فنی که مطمئنا باید در آینده برای راستی آزمایی در زمینه معاهدات و توافقنامه های کنترل تسلیحات هسته ای روبرو شویم، در این نشست حاضر شدند.

وی درباره تهدید داعش علیه واشنگتن گفت: رئیس جمهور امروز در ترکیه به این حقیقت اشاره کرده است که ما به خوبی از تهدید داعش آگاه هستیم و آنها قبلا نیز ادعا کردند که می خواهند به اهداف در غرب از جمله آمریکا حمله کنند. ما از جمعه اقدامات اضافی را برای حفاظت در پیش گرفتیم و اقدامات امنیتی را در شهرهای مختلف در آمریکا افزایش دادیم. ما با افزایش امنیت و آگاهی مشغول فعالیت هستیم و مطمئنا فاجعه و حادثه در پاریس این نگرانی ها را افزایش داده است.

مارک تونر گفت: رئیس جمهور درباره آوارگان و این حقیقت قویا صحبت کرد که بسیاری از این آورگان در منطقه دقیقا به خاطر این خشونت بیرحمانه که در شب جمعه در پاریس اتفاق افتاد،در حال فرار هستند و بستن درها به روی این افراد خیانت به ارزش های ما است.

وی گفت:این آوارگان در بین مسافران به آمریکا تحت بالاترین سطح بازرسی امنیتی قرار می گیرند. ما به طرح رئیس جمهور برای اقامت دست کم ده هزار آوارگان سوری در آمریکا در سال دوهزار وشانزده متعهد هستیم. ما فکر می کنیم می توانیم این کار را با امنیت انجام دهیم. بسیاری از آنها آسیب پذیر و قربانیان خشونت هستند اما این کار به شیوه ای انجام می شود که درباره امنیت مردم آمریکا اطمینان می دهد.

مارک تونر گفت: ما راهبرد در سوریه داریم و در چند هفته گذشته این راهبرد را توسعه دادیم. ما نیروهای ویژه را به آنجا فرستادیم و حمایت از گروه های در حال نبرد در شمال سوریه را تسریع کردیم. ما در حال دنبال کردن راههای مختلفی در سوریه هستیم. فوریت تلاش برای تضعیف و نابودی داعش روشن است اما در کنار آن تلاش های دیگر برای حل سیاسی جنگ داخلی در سوریه بین اسد و مخالفان میانه رو در جریان است.

بنابراین سه هدف وجود دارد که شامل تضعیف و نابودی داعش ، برقراری ثبات در منطقه و حمایت از گذار سیاسی و پایان دادن به جنگ داخلی است. ما در حال تسریع حمایت از گروه هایی هستیم که در حال نبرد با داعش در شمال سوریه هستند. 

روز یکشنبه در وین پیشرفت واقعی در تلاش برای یافتن راه حل سیاسی برای جنگ داخلی در سوریه حاصل شد. ما نخستین بار گام هایی برای پیشبرد آتش بس و شروع روند سیاسی برداشته ایم.فوریتی که در این زمینه وجود داشته است دو برابر شده است و با توجه به حوادث در پاریس اهمیت آن افزایش یافته است. ما بدنبال راههایی برای افزایش تلاش ها هستیم و فشارهای بسیاری بر داعش وارد می کنیم.

مارک تونر گفت: چند ایالت درباره پذیرش آوارگان ابراز نگرانی کردند. ما نگرانی آنها را جدی می گیریم و ما باید با آنها رایزنی و برای آنها تصریح سازیم که بازبینی امنیتی برای پذیرش این آوارگان صورت گرفته است. رئیس جمهور به روشنی در این زمینه صحبت کرده است و گفته است پذیرش این آوارگان بیانگر آمریکایی بودن ما است. حقیقت این است که بسیاری از ما فرزندان این مهاجران هستیم. ما در روزها و هفته های پیش روی باید تلاش بیشتری کنیم و به مردم آمریکا اطمینان دهیم که این آوارگان کمک مثبتی به جامعه آمریکا خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بسیاری از آوارگان با نومیدی بدنبال پناه آوردن به اروپا هستند و این مسئله این حس فوریت را برای بسیاری از کشورها افزایش داده است که ما نیازمند به حل اوضاع هستیم. تنها راه برای حل این اوضاع پایان دادن به مناقشه در سوریه ، نابودی و شکست داعش و بازگشت این افراد به کشور خود است.

مارک تونر گفت: نیاز است گفتگوها یا مذاکرات رسمی در حدود اول ژانویه بین نمایندگان مخالفان سوری و رژیم تحت نظارت سازمان ملل متحد براساس بیانیه ژنو شروع شود و سپس ما در ادامه از روند گذار به رهبری سوری ها حمایت خواهیم کرد. هدف در نظر گرفته شده برای این گذار شش ماه است که موجب تشکیل دولت معتبرو غیرفرقه ای و تهیه قانون اساسی جدید و سپس تعیین تاریخ رای گیری و نامزدهای دارای صلاحیت خواهد شد.ظرف هجده ماه آینده انتخابات آزاد و عادلانه برگزار خواهد شد.

مارک تونر گفت:یکی از تلاش های ائتلاف ضد داعش قطع حمایت های مالی داعش است. یکی از این تلاش ها هدف قرار دادن زیرساخت آنها است. ما حملاتی در این زمینه انجام دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی گفت: ما تصمیم گرفته ایم مهمات زمینی و هوایی و تجهیزات و قطعات مربوطه را به دولت عربستان سعودی بفروشیم و هزینه آن یک میلیارد و دویست میلیون دلار برآورد شده است.

خبرنگاری پرسید شما می خواهید نوزده هزار بمب هوشمند برای عربستان سعودی بفرسید و این در حالی است که سازمان ملل متحد گفته است هزاران نفر غیرنظامی(در یمن) کشته شد؟
مارک تونر گفت: ما در این زمینه ودرباره کارزار نظامی عربستان سعودی در یمن صحبت کردیم. ما همواره گفتیم که هیچ راه حل نظامی نمی تواند برای مناقشه یمن وجود داشته باشد.ما از حوثی ها خواستیم حملات به شهروندان و سرزمین های سعودی را متوقف کند و ما از روند سازمان ملل متحد برای راه حل مسالمت آمیز حمایت می کنیم.

مارک تونر گفت: حقیقت این است که داعش در صحنه میدان نبرد در عراق و شمال سوریه تضعیف شده است و سرزمین هایی را از دست داده است. پیشرفت برای پس گیری مناطق تحت کنترل آنها صورت گرفته است. ما شهرهای زیادی از جمله سنجار را پس گرفتیم و این روند ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از پایگاه هوایی ترکیه پرواز می کنیم که به ما اجازه می دهد به داعش سریع تر و با قدرت بیشتر حمله کنیم. ما در حال گفتگو با ترکیه برای حفاظت از مرزها هستیم. ترکیه همچنین آوارگان سوری بسیاری را پذیرفته است. بنابراین ترکیه کشور پیشرو در این مناقشه است و ما معتقدیم آنها شریک و متحد توانمند هستند. داعش همچنین تهدیدی جدی برای ترکیه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور اذعان کرده است که می توانیم داعش را تضعیف و شکست دهیم اما آنچه که بین اسد و مردم سوریه در جریان است، راه حل نظامی ندارد و باید از طریق روند سیاسی حل شود. ما با توجه به نشست دوم وین معتقدیم این روند هم اکنون در راه است.

مارک تونر گفت: مشکل جلوگیری از حمایت مالی داعش بازار سیاه است. حقیقت این است که اسد یکی از مشکلات در این مسیر است. رابطه همزیستی (بین اسد و داعش )وجود دارد. اسد متکی به نفت داعش است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما درباره اوضاع در بروندی بسیار نگران هستیم. رئیس جمهور نگرانی ما را بیان کرده است. ما در حال رایزنی با جامعه بین المللی و رهبران منطقه ای از جمله اتحادیه آفریقا برای حرکت در بهترین مسیر هستیم. مهم است همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۴
معنی آزادی آمریکایی را هم فهمیدیم. دموکراسی فقط خواست آمریکا. رییس جمهور خواست آمریکا و . . .
بنابر این فقط و فقط مرگ بر آمریکا و حامیان اروپایی و اسراییلی اش
آخرین اخبار