تبریز؛

تولید سالانه 3 هزارتن پنیر با برند لیقوان درآذربایجان شرقی

مدیرصنایع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ازتولید سالانه 3 هزارتن پنیربا برند لیقوان خبرداد.

تولید سالانه 3 هزارتن پنیر با برند لیقوان درآذربایجان شرقیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز تبریز ،قره باغی با بیان کیفیت پنیرلیقوان به عنوان برند مشهور ازنظرصادرات افزود: پنیرلیقوان نه تنها درکشوربلکه دردنیا منحصربه فرد شناخته شده و هرسال حدود 2 هزار و500 تن تا 3 هزارتن در روستای لیقوان تبریز تولید می شود.


وی افزود:: 60 واحد تولیدی پنیر به صورت سنتی و 10 واحد صنعتی تحت نظارت های سازمان جهاد کشاورزی او بهداشت بهداشتی و هماهنگ با استانداردهای سازمان فعالیت دارند.


مدیرصنایع سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به فرآیند تولید پنیرلیقوان گفت :روزانه 15 تن شیرادر روستای لیقوان ومابقی نیاز شیرواحدهای تولیدی پنیر ازاطراف روستا تهیه می شود، که دردمای 34-35 درجه شیرگرم شده بعد از اضافه کردن مواد افزودنی درغارها قرارمی دهند که ریزمغذی ها تاثیرگذارترین مرحله درایجاد طعم خاص وکیفیت منحصربه فرد که دلیل تبدیل این محصول لبنی به برند است.


قره باغی یادآورشد پنیر لیقوان ازنظرارزش غذایی با انواع پنیرهای معروف رقابت می کند وسرشارازانواع ویتامین ها ازجمله کلسیم است که درسفره بیشترایرانیان جای دارد.


وی به استفاده ازتکنولوژیهای روزدرفرآیند تولید وبسته بندی اشاره کرد وگفت: درلیقوان 36 واحد بسته بندی وجود دارد که یک واحد بزرگ تولیدی زیرنظر جهاد کشاورزی احداث شده است.


مدیرصنایع جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی حضور در نمایشگاهها برای تبلیغ و بازاریابی بین المللی این محصول یکی از راهکارهای فروش بین المللی این محصول است.


وی همچنین گفت: این محصول ازنظرطعم وکیفیت توانایی رقابت با سایرمحصولات مشابه را دارد به طوری بیشترین صادرات آن به کشورهای اروپایی انجام می شود.


سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز گفت :: پنیر لیقوان ازمحصولات صنایع غذایی سنتی میراث استان است و در مراحل ثبت در فهرست آثار غذای سنتی است.


رحمت پور افزود: پرونده اخذ شماره ثبت ملی آغاز شده و تحقیقات کتابخانه ای و جمع آوری مستندات در حال پیگیری است و مطالعات میدانی به دلیل فصلی بودن تولید پنیر لیقوان و بازدید کارشناسان از محل،شناسایی، جمع آوری کامل مستندات از قبیل فیلم و عکس به فصل تولید موکول شده است.


رییس برنامه ریزی سازمان صنعت معدن و تجارت و بازرگانی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: برای پنیر لیقوان کد گمرکی وجود ندارد و کد اختصاص یافته برای کل پنیر صادراتی است که این کد شامل پاستوریزه و غیر پاستوریزه است.


مدیر یکی ازکارخانه تولید پنیر لیقوان نیز گفت :: به زغم تولید صدها تن تولید پنیر با برند لیقوان درآذربایجان شرقی که توسعه صنعت تولید پنیر را به دنبال داشته شده دولت هیچ اعتباری برای حمایت از تولیدکنندگان اختصاص نداده است.


اعتماد با اشاره به عادلانه بودن قیمت پنیر لیقوان نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار گفت: شیر استفاده شده در پنیر لیقوان از شیر گوسفندان با نژاد قزل است که تنها زیستگاه آن منطقه لیقوان است.


این تولید کننده پنیر لیقوان به مشکلات پیش رو ی تولید اشاره کرد و گفت:در ایران مواد اولیه برای تولید ظروف پلاستیکی و تجهیزات طراحی و چاپ بر روی این ظروف وجود ندارد بنابراین برای تامین نیاز بسته بندی از کشور ترکیه خریداری می شود .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.