افزایش سطح زیرکشت زعفران مستلزم برنامه ریزی و مدیریت

عضو شورای ملی زعفران بیان کرد: برای توسعه کشت طلای سرخ در کشور ابتدا باید بازاریابی و بازارسازی برای آن مورد توجه قرار گیرد.

علی حسینی عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه ریزی مازاد تولید زعفران در کشور اظهار داشت: سطح زیر کشت زعفران در استان های کرمان، فارس و یزد چند سالی است که توسعه پیدا کرده و بعد از استان خراسان رضوی و جنوبی سطح زیر کشت در این مناطق بالا است و گفتی است که بیش از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت دو استان خراسان رضوی و جنوبی است.

وی افزود: برای توسعه کشت طلای سرخ در کشور ابتدا باید بازاریابی و بازارسازی برای آن مورد توجه قرار گیرد و بدیهی است که این امر وظیفه شورای ملی زعفران نیست، بلکه وزارت جهاد کشاورزی باید توسعه کشت این محصول را با در نظر گرفتن نیاز دنیا و امکان تولیددر کشور برنامه ریزی و ساماندهی کند.

حسینی در ادامه گفت: کشاورزان در تولید زعفران نباید افراط کنند زیرا در صورت عدم برنامه ریزی با کاهش افت شدید قیمت محصول مواجه خواهند شد که همین امر سبب زیان به کشاورزان و دلسردی آنان است، تولید خواهد شد.

وی با اشاره به میزان برداشت در هر هکتار گفت: میزان برداشت تولید در هر هکتار بین 3 تا 5 کیلوگرم است اما بعضا کشاورزانی در کشور هستند که تا 40 کیلوگرم در هکتار برداشت دارند اما این آمار مربوط به کشاورزان نمونه است هرچند که معتقدیم با مدیریت مزرعه به راحتی می توان 5 کیلوگرم در هکتار برداشت کرد و از طرفی با در نظر گرفتن برنامه جامع تولید به زعفران در هر هکتار 10 کیلوگرم برداشت پیش بینی شده که اگر این برنامه محقق شود باید سطح زیر کشت تا 2 برابر افزایش پیدا کند.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: نیاز کل جهان به زعفران 300 تن است و به گفته کشاورزان پیش بینی می شود که امسال حدود 300 تن زعفران درکشور تولید شود و به همین خاطر برای توسعه کشت این محصول در جهان باید برای مصرف به آن برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم تا بتوانیم با شناسایی بازارهای جدید کشاورزان در کش و قوس نوسانات قیمت و تولید قرار نگیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار