وال استریت ژورنال: آمریکا، مترصد اختلاف‌‌افکنی میان تهران و مسکو درخصوص سوریه

یک نشریه آمریکایی با انتشار گزارشی اذعان کرد واشینگتن و متحدان عرب و اروپایی‌اش به دنبال فرصتی برای ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه درخصوص بحران سوریه هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت اوباما و متحدان اروپایی و عرب آمریکا، به دنبال فرصتی برای اختلاف‌افکنی میان تهران و مسکو درخصوص بحران سوریه هستند. کشورهای عرب منطقه خاورمیانه در تلاش هستند تا با بر هم زدن ائتلاف تهران و مسکو، «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه، را متقاعد کنند از طرح کناره‌گیری «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه، از قدرت پس از اتمام دوره انتقال سیاسی حمایت کند.

سیاستمداران ارشد غربی معتقدند ائتلاف تهران و مسکو باعث تقویت موضع بشار اسد در سوریه شده است. وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: اگر کرملین همچنان به حمایت قاطعانه خود از ایران و سوریه ادامه دهد، نمی‌توان هیچ‌گونه چشم‌اندازی درخصوص حصول وفاق بین‌المللی متصور شد. از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه آمریکایی سه‌شنبه مدعی شد: به تازگی اختلافاتی میان ایران و روسیه درخصوص سرنوشت و آینده سوریه، بروز کرده است.

این نشریه آمریکایی همچنین با افشای ملاقات‌های پنهانی سران کشورهای عربی منطقه خاورمیانه با پوتین و تلاش‌های پشت‌پرده آن‌ها برای ایجاد اختلاف میان تهران و مسکو درخصوص آینده بشار اسد، مدعی شد: «موافقت مسکو با کناره‌گیری اسد از قدرت پس از پایان دوره انتقال سیاسی، به‌منزله گام مهمی در تشکیل ائتلاف بین‌المللی و مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، خواهد بود.»

این نشریه در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود نوشت: «ایران بدلیل اینکه منافع خود را در حفظ بشار اسد در قدرت می‌بیند، تاکنون به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه این تلاش‌ها بوده است .»
نگارنده گزارش سپس به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی مدعی شده است: « ایران در هفته‌های اخیر، بدلیل افزایش شمار کشته‌های نیروهای خود – بویژه فرماندهان ارشد این کشور - برخی از این نیروها را از سوریه خارج کرده است. از سوی دیگر، پوتین در دیدارهای اخیر خود با  سران عربستان، امارات و [رژیم صهیونیستی]، خاطرنشان کرده است مسکو بدنبال کاهش نفوذ ایران در سوریه است. سران سعودی که ایران را جدی‌ترین رقیب منطقه‌ای خود می‌دانند، در این میان بیش از دیگر کشورها برای اختلاف‌افکنی میان تهران و مسکو تلاش می‌کنند. "بنیامین نتانیاهو،" نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی،] نیز در گفتگوهای خود با پوتین بر مخالفت این [رژیم] با حضور ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه تأکید کرد.»

«فرانسوا اولاند،» رئیس‌جمهور فرانسه، پس از وقوع حملات تروریستی جمعه‌شب پاریس، خواستار تشکیل ائتلافی واحد در سوریه و عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شد. مسکو و تهران حامیان قدیمی اسد هستند و به‌همین دلیل، مقامات آمریکایی و اروپایی احتمال پشت کردن روسیه به ایران و سوریه را بعید می‌دانند.

«سرگئی لاوروف،» وزیر امور خارجه روسیه، سه‌شنبه با تعیین هرگونه پیش‌شرطی مبنی بر کناره‌گیری اسد از قدرت برای پیوستن به ائتلاف ضدداعش، مخالفت کرد. از سوی دیگر، ایران نیز در نشست‌های اخیر وین درخصوص آینده سوریه، مخالفت خود را با برکناری اسد اعلام کرد؛ بنابراین، مقامات آمریکایی و اروپایی ترجیح می‌دهند تمام تلاش خود را بکار گیرند تا مسکو را متقاعد کنند دست از حمایت رئیس‌جمهور سوریه بردارد. مقامات اروپایی معتقدند نتیجه اقدامات آن‌ها تا اندازه زیادی به این بستگی دارد که روسیه منافع خود را در چه می‌بیند.
 
در پایان این گزارش آمده است: قرار است ماه دسامبر (آذرماه)، مذاکراتی برای فراهم کردن مقدمات آتش‌بس در سوریه برگزار شود. این در حالی است که  سران کشورهای عربی در گفتگوهای خود با پوتین تأکید کرده‌اند تنها درصورتی از برقراری آتش‌بس حمایت خواهند کرد که تاریخ کناره‌گیری اسد از قدرت مشخص شده باشد.   



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار