تشخیص اثر منفی ترکیب دپامین با برخی مواد به کمک زیست حسگر

محققان دانشگاه اصفهان به کمک زیست حسگری که طراحی کردند دریافتند ترکیب دپامین با مواد معدنی از جمله آهن و مس باعث بروز سرطان می‌شود.

علی اصغر انصافی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و رهبر پروژه در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در سال‌های اخیر سعی بر این بوده است تا تحقیقات را روی تاثیرات ورود مواد مختلف و داروها در بدن بنا کنیم. در این پروژه نیز با ساخت آزمایشگاهی زیست حسگری بر پایه‌ی نانو لوله‌های کربنی تاثیر ترکیب مواد مختلف در بدن به ویژه روی DNA را بررسی کردیم. 

وی ادامه داد: ساخت این بیوسنسور روشی جدید اما ساده و با هزینه‌ای حدود 15 میلیون تومان، دستیابی بر همکنشی بسیار مهم در بدن را برای ما ممکن ساخت. از جمله این بر همکنشها بر همکنش دپامین، هورمون‌ ترشح شده در زمان شادی و ترشح دپامین نباید از مواد غذایی آهن‌دار یا غذاهای طبخ شده در ظروف مسی استفاده کرد. 

انصافی برای توضیح این موضوع افزود: ترکیب دپامین با مواد معدنی از جمله آهن و مس موجب تخریب ساختار DNA می‌شود به طبع آن عوامل بروز سرطان فراهم می‌شود. 

وی با اشاره به راه درمان این بر همکنش می‌گوید: ما اثر حضور برخی آنتی اکسیدان‌ها،‌نظیر آسکوربیک اسید و گلوتاتیون، در جلوگیری از تخریب DNA توسط عامل تخریب کننده‌ی آن مورد مطالعه قرار گرفت. با بررسی اثر بازدارندگی این دو آنتی اکسیدان متوجه شدیم میزان تاثیر گذاری گلوتاتیون در جلوگیری از تخریب DNA دو برابر آسکوربیک اسید است. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار