دلیل اوباما برای بزرگنمایی ائتلاف ضد داعش چیست؟

نیویورک‌تایمز گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا تمام توان خود را برای بزرگنمایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش بکار می‌گیرد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت نیویورک‌تایمز در گزارشی توضیح داد: "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا پس از وقوع حملات تروریستی پاریس تمام توان خود را به کار گرفت تا ثابت کند بیشتر کشورهای جهان برای جنگ با داعش در کنار آمریکا هستند.

اوباما در مسیر سفر به ترکیه به گزارشگران گفت: " ما 65 کشور را برای مقابله با داعش بسیج کرده‌ایم و ائتلاف وسیعی را رهبری می‌کنیم." چند روز بعد، وی افزود "آمریکا، فرانسه و ائتلاف ما که متشکل از 65 کشور است هدف مهمی را دنبال می‌کند: انهدام گروه تروریستی داعش."

رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا این ائتلاف را همتای ائتلاف آمریکایی در جنگ جهانی دوم نشان دهد. اما هم‌اکنون که نوبت به جنگ عملی با داعش رسیده، ضعف این ائتلاف مشخص شده است.

بنابر گزارش پنتاگون، تاکنون6471 فقره از 8289 حمله هوایی علیه گروه تروریستی داعش، از سوی آمریکا انجام شده است. در واقع دو سومِ حملات در عراق و 95 درصد حملات سوریه بوسیله جنگنده‌های آمریکایی انجام شده است. استرالیا، کانادا، فرانسه، اردن نیز حملاتی را در سوریه و عراق انجام داده‌اند. این در حالیست که کشورهای بلژیک، دانمارک، هلند و انگلیس فقط در "عراق" و کشورهای بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی فقط در "سوریه" حملات هوایی انجام می‌دهند. با این حساب تقریباً 50 کشور دیگر هرگز به طور مستقیم در کمپین هوایی مشارکت نکرده‌اند. حتی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، بحرین، اردن و امارات متحده عربی بیش از یک ماه است که عملیاتی را انجام نداده‌اند. گرچه فرانسه عملیات خود علیه داعش را پس از وقوع حملات تروریستی پاریس افزایش داد؛ نخست‌وزیر جدید کانادا همچنان مصمم است جنگنده‌های سی‌اف18 را از کمپین هوایی خارج کند.

در این گزارش آمده است، دلیل تأکید اوباما بر اندازه و وسعت ائتلاف، منزوی کردن رقیب خود – روسیه – است. اما در حقیقت اکثر کشورهای عضو ائتلاف به طور غیرمستقیم در جنگ با داعش درگیر هستند و بیشتر برای حفظ امنیت داخلی خود تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار