همیشه منتظر پاداش مادی نباش

تشویق‌های مادی کودکان برای انجام کارها مطلوب بوده ولی نباید به صورت یک عادت شود.

مجتبی کاشانی روانشناس عمومی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: تشویق کردن کودک به منظور افزایش عزت نفس وی جدا از اینکه کار درچه سطح کیفیتی انجام شده می‌تواند برای او به عنوان یک عادت محسوب شود و در ازای انجام یک کار معمولی نیز انتظار تشویق والدین را داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در این میان خدشه‌دار شدن اعتبار والدین، اینکه در چنین شرایطی صداقت آنها زیر سوال رفته همچنین غیر منطقی به نظر رسیدن عمل والدین که در ازای انجام یک کار روتین و معمولی فرزند خود را مورد تشویق مادی قرار داده‌اند نیز در نظر کودک ایجاد خواهد شد.

 کاشانی تصریح کرد: وابستگی کودک به تشویق‌های خصوصا مادی والدین باعث این شده که برای دریافت آن، مسئولیت  محول شده بر دوش خود را به هر نحوی که شده حتی اگر چه کار را هم با تقلب انجام داده تا آن جایزه را دریافت کند، که این خود موجب نتیجه‌ای منفی خواهد بود.

این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: والدین باید زبان بدن را نیز بیاموزند که برای تشویق فرزند خود غیر از اهدای جوایز مادی، پاداش‌های دیگر از جمله تعریف استقبال از نقاشی کودک یا ایجاد روابط عاطفی و نوازش او می‌تواند حتی بیشتر از پاداش مادی در انگیزه وی موثر باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار