آسوشیتد پرس : گروه 1+5 خواهان بسته شدن پرونده "پی ام دی" است

آسوشیتد پرس نوشت آمریکا و سایر قدرتهای جهانی خواستار بستن پرونده موسوم به "پی ام دی" از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتد پرس روز دوشنبه مدعی شد شش قدرت جهانی عضو گروه 1+5 خواستار بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران موسوم به "پی.ام.دی" از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شده‌اند.

این خبرگزاری در گزارشی نوشت:  بر اساس سندی که آسوشیتد پرس به نسخه ای از آن دست یافته است، آمریکا که زمانی از جمله منتقدان تند فعالیت ادعایی ایران در زمینه سلاح های هسته ای بود، اکنون در حال پیوستن به پنج قدرت جهانی دیگر به منظور درخواست از آژانس انرژی اتمی سازمان ملل برای بستن پرونده موسوم به "پی. ام .دی" است.

این درخواست در پیش نویس محرمانه قطعنامه ای مطرح شده که برای ارائه به نشست هفته آینده  35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گنجانده شده است و روز دوشنبه میان کشورهای عضو توزیع شد.

این خبر ساعاتی پس از  پایان نشست کمیسیون مشترک نمایندگان ایران و شش کشور عضو گروه 1+5، شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، با هدف توافق درباره پیش نویس قطعنامه این گروه به شورای حکام در وین منتشر می‌شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در سخنانی پس از پایان این نشست، از رسیدن به یک "تفاهم خوب" با نمایندگان 1+5 در مورد قطعنامه این گروه به نشست ۱۵ دسامبر (24 آذر) شورای حکام آژانس و بسته شدن پرونده پی.ام.دی خبر داد.

تلاش 1+5 برای بستن پرونده پی. ام.دی با وجود گزارش هفته گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. در گزارش آمانو ادعا شده بود تهران تا سال 2009 فعالیت هایی در زمینه سلاحهای هسته ای انجام داده است.

درخواست کشورهای عضو 1+5 همچنین بعد از حدود یک دهه اتهامات شدید امریکا در مورد وجود فعالیت های نظامی در پرونده هسته ای ایران انجام می شود. مقامات ایران پیوسته این اتهامات را تکذیب کرده اند.

درخواست بستن پرونده موسوم به "پی.ام.دی" حاکی از آن است که این شش قدرت در حال حرکت از تمرکز بر فعالیت های گذشته (ایران) به سوی اجرای توافقنامه 14 ژوئیه (23 تیر) هستند.
شورای حکام آژانس باید به طور رسمی با پایان این تحقیقات موافقت کند و قطعنامه پیشنهادی امریکا و پنج شریک اش برای نیل به این هدف تهیه شده است.

نشست های گذشته شورای حکام از آژانس می خواست تا به تحقیقات خود در مورد این ادعاها ادامه دهد. این بار بر اساس قطعنامه ای که قرار است تا 15 دسامبر (24 آذر) به تصویب شورای حکام برسد «بررسی های شورای حکام » در مورد این ادعاها پایان خواهد یافت؛ چرا که ایران به ضرب الاجل های مشخص شده برای همکاری با آژانس پایبند بوده است.

به گفته دیپلماتهای غربی ، لحن این قطعنامه باید بی طرفانه و قابل قبول برای ایرانی ها باشد تا آنها بتوانند در ابتدای سال آینده میلادی به سمت اجرای توافق 14 ژوئیه (23 تیر) که وعده لغو تحریمها را در مقابل کاهش برنامه های هسته ای تهران می دهد، حرکت کنند.

این دیپلماتها به علت آن که مجاز به صحبت با رسانه ها در این مورد نیستند، خواستند نامشان فاش نشود.

بقیه این قطعنامه سه صفحه ای به نقش آژانس در نظارت بر تعهدات ایران در توافقنامه 14 ژوئیه اختصاص دارد. این قطعنامه تصریح می کند شورای حکام قرار است از تحت فشار قرار دادن ایران در مورد برنامه هسته ای اش به سمت نظارت بر پایبندی این کشور به توافقنامه 14 ژوئیه حرکت کند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار