گزارش پولیتیکو: عربستان سعودی حامی سرسخت افراط‌‌گرایی

پایگاه اینترنتی مجله پولیتیکو در گزارشی به تحلیل حمایت عربستان از داعش و افراطی‌گرایی دینی پرداخت.

گزارش پولیتیکو: عربستان سعودی حامی سرسخت افراط‌ گرایی
به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجله پولیتیکو در گزارشی نوشت: عربستان سعودی، که هم‌پیمان آمریکا نیز محسوب می‌شود، از دیرباز به تقویت افراطی‌گرایی دینی در کشور خود پرداخته است. ریاض تنها به این کار بسنده نکرده و این افراطی‌گرایی را به خارج نیز صادر می‌کند. در گزارش رویترز نیز آمده است افرادی که مدتی را در این کشور سپری می‌کنند، افراطی گرایی‌ شدیدی در رفتارشان دیده می‌شود. بیش از 2500 نفر از تبعه عربستان به علت مشابهت ایدئولوژی داعش با وهابیت، در جنگ عراق و سوریه شرکت کرده‌اند. تنها در یک ماه گذشته، مقامات عربستان سعودی اعلام کرده‌اند قصد دارند 50 نفر را در این کشور گردن بزنند و کسانی را که این اقدام را مشابه رفتار داعش می‌دانند تهدید به پیگرد قانونی کرده‌اند.

از 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) تاکنون مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی، راه‌های حمایت از افراطی‌گرایی را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه نفت عربستان سعودی برای جهان اهمیت دارد، دلارهای حاصل از فروش آن برای اقدامات سرکوبگرایانه در داخل این کشور و اشاعه ایدئولوژی تکفیری در خارج از آن بکار می‌رود.

به نظر می‌رسد امروزه دو موضوع در این خصوص تغییر یافته است: نخست آنکه هزینه جهانی افراطی‌گرایی مورد حمایت عربستان، در حال افزایش است. قدرت یافتن داعش و بوکوحرام و حملات تروریستی روی داده در بیروت و پاریس این مطلب را به خوبی نشان می‌دهد. دوم آنکه دیگر توجیه اقتصادی برای آمریکا وجود ندارد تا در برابر مقامات آل سعود سجده کند. با به سرآمدن دوران قدرت عربستان سعودی بر بازار نفت و همچنین حصول توافق هسته‌ای با ایران به نظر می‌رسد آمریکا در روابط صمیمانه خود با آل سعود تجدید نظر کرده است. دیگر کشورها نیز تصمیم مشابهی در این خصوص اتخاذ کرده اند. «سیگمار گابریل،» سخنگوی صدراعظم آلمان در گفتگو با یک روزنامه آلمانی اظهار داشت: «ما باید آل سعود را متوجه کنیم که دیگر به کمک‌های خارجی چشم امید نداشته باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: زمان بسیار طولانی است که عربستان سعودی برای اشاعه افراط‌ گرایی هزینه می‌کند. آمریکا باید رژیم آل سعود را وادار کند تا تغییراتی در ساختار خود ایجاد کند و در صورت لزوم نیز از اهرم اعمال تحریم، مانند آنچه که در مورد ونزوئلا، روسیه و زیمباوه روی داد، بر علیه این رژیم استفاده کند. این تحریم‌ها می‌تواند شامل ممنوعیت انتقال پول و کالا به این کشور و همچنین اعمال تحریم‌های خاص علیه برخی شخصیت‌های ویژه و ممانعت از ورود این شخصیت‌ها به آمریکا  باشد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار