وال‌استریت ژورنال:

تهران و واشینگتن به دنبال دستیابی به توافقی برای انتقال اورانیوم غنی شده هستند

روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت ایران و آمریکا در پی دستیابی به توافقی برای ارسال اورانیوم غنی شده به قزاقستان هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وال‌استریت ژورنال نوشت ایران و آمریکا در پی دستیابی به توافقی به منظور ارسال اورانیوم غنی شده به قزاقستان هستند. 

در این گزارش آمده است: این طرح می‌تواند سبب تسریع در روند کاهش تحریم‌های تهران شود. 

این روزنامه آمریکایی نوشت: آمریکا در حال کمک کردن به ایران و فراهم کردن شرایط به منظور ارسال بخشی از ذخیره سوخت هسته‌ای تهران به قزاقستان است؛ اقدامی که سبب سهولت در روند تسریع کاهش تحریم‌ها برای تهران می‌شود. 

با این حال، مقامات آمریکایی روز سه شنبه تأیید کردند ایران ماه گذشته دومین موشک بالستیک خود را از زمان دست یابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در ماه ژوئیه (تیر) شلیک کرد. 

وال‌استریت ژورنال  در اینباره نوشت: «این آزمایش در ظاهر ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است و مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال اعمال تحریم‌های جدید به منظور بازداشتن ایران از توسعه یک زرادخانه موشکی خبر دادند.»

تلاش برای ارسال اورانیوم غنی شده ایران به قزاقستان -که همچنان طرف‌ها در حال گفتگو درباره آن هستند و پیش‌تر این موضوع فاش نشده بود- می‌تواند سبب حل و فصل یکی از موانع مهم در اجرای توافق هسته‌ای شود. 

مقامات آمریکایی و ایرانی می‌گویند امیدوارند توافق هسته‌ای در یک ماه اجرایی شود. 

در ادامه این گزارش آمده است: در ماه ژوئیه، ایران متعهد شد تا ذخیره اورانیوم غنی شده خود را، که می‌توان از آن هم برای انرژی هسته‌ای و هم تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد، کاهش دهد. ایران باید میزان ذخایر اورانیون غنی شده خود را تا سطحی کاهش دهد که جمع آوری اورانیوم کافی با غنای بالا -که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای مورد نیاز است- یک سال طول بکشد. 

درصد غنای بیشتر ذخایر اورانیوم ایران پایین و خلوص آن پنج درصد است. 

به گفته مقاماتی که در مذاکرات حضور داشتند، با خارج کردن ذخایر اورانیوم از ایران و انتقال آن به کشوری همانند قزاقستان -که روابط نزدیکی با واشینگتن و آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد- این روند سبب کنترل بیشتر بر مواد هسته‌ای ایران می‌شود و به حداقل باقی ماندن ذخیره اورانیوم ایران -که آمریکا و دیگر کشور‌ها بر اساس توافق هسته‌ای درباره آن مذاکره کردند- کم می‌کند. 

ایران در حال همکاری با روسیه در زمینه معاوضه سوخت است که شامل ارسال بسیاری از اورانیوم با غنای پایین ایران به این کشور می‌شود. مقامات می‌گویند اما خلاص شدن از اورانیوم با غنای بیست درصد همواره یکی از دشوار‌ترین اقدامات محسوب می‌شود. 

از آنجایی که ایران با چالش‌های فنی مواجه است، این کشور در حال حاضر باید مقادیر قابل توجهی از اورانیوم با غنای بیست درصد را به خارج از این کشور منتقل کند. بر اساس طرحی که در حال حاضر در دست گفتگوست، ایران یک توافق نامه تجاری با قزاقستان به منظور انبار کردن -شاید سال ها- ده‌ها کیلوگرم از اورانیوم با غنای بیست درصد امضا می‌کند. 

افراد نزدیک به این گفتگو‌ها اعلام کردند با این حال، این روند هنوز تکمیل نشده است و عوامل مهمی وجود دارند که امکان تغییر آن‌ها وجود دارد از جمله نقش دقیق قزاقستان. 

در حالی که نقش قزاقستان در این روند هنوز کاملا مشخص نشده است  این کشور همچنان یک گزینه طبیعی محسوب می‌شود. 

مقامات وزارت امور خارجه قزاقستان به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند. 

یکی از حساسیت‌های سیاسی برای ایران در اجرای توافق هسته‌ای تأکید تهران بر این موضوع است که سال‌ها فعالیت‌های هسته ای‌اش به هدر نرود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
اینکه پیشنهاد آمریکاست باید بررسی شود که آمریکاییها چه خوابی برای ارانیوم ایران دیده اند
آخرین اخبار