آثار تلخ آب شیرین کن ها برتن محیط زیست/ خلیج فارس در محاصره آب شیرین کن ها

آب شیرین کن ها تکنولوژی که به بحران کم آبی در جهان رسیده اما در مقابل محیط زیست را با تهدید جدی روبه رو کرده است.

آثار تلخ آب شیرین کن ها برتن محیط زیست/ خلیج فارس در محاصره آب شیرین کن هابه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تامین آب سالم به منظور مصارف شرب و حتی صنعتی یکی ازمشکلات اساسی کشورها است. مقدار آب در دسترس کشورها به میزان آب موجود در دریاچه ها و رودخانه ها بستگی دارد و آلودگی آب‌ها توسط پساب ها و فاضلاب های شهری وصنعتی از جمله مشکلات اساسی در تهیه آب سالم محسوب می شود.

براساس تحقیقات 94 درصد آب موجود بر روی کره زمین شور هستند؛ 3 درصد آب شیرین کره زمین در قطب ها به صورت یخ وجود دارند و فقط 1 درصد آب‌های موجود بر روی کره زمین در دسترسی و قابل مصرف هستند از این رو بسیاری از کشورهایی که با مشکل تامین آب رو به رو هستند  به منظورتامین آب مورد نیاز رو به شیرین کردن و استفاده از آب شور دریاها آورده اند.آب شیرین کن ها به منظور پالایش و تصفیه آب های صنعتی (آب شور و دریایی) و تولید و شیرین سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

*روش کار آب شیرین کن ها 

آب شیرین کن ها به چند روش کار می کنند برخی آب را با فشار از غشاهای بسيار ريزی عبور می دهند آنچنان ريز كه حتی ويروس‌ها هم نمی توانند از سوراخ‌های آن عبور كنند. مولكول‌های نمك از آب جدا می‌شوند و حاصل، آبی شیرین است. در گروهی ديگر از آب شيرين‌كن‌ها آب شور را بخار می‌كنند و دوباره سردش کرده همان كاری كه دستگاه‌های تقطير می كنند.

اما روش کار این دستگاه ها مهم نیست ؛ مهم چیزی است که از آن‌ها باقی می ماند. به جزآب شیرین ، تلخابی  هم از دستگاه های آب شیرین کن باقی می ماند.

* طعم تلخ آب شیرین کن ها بر محیط زیست

تلخابی که به عنوان پساب از دستگاه های آب شیرین کن باقی می ماند، بسیار گرم تر وشورتر از آب معمولی دریا است که دوباره وارد دریا می شود.

آب‌شيرين‌كن‌ها آب را با فشار به درون لوله ها پمپاژ می کنند که در این مسیر بسياری از موجودات ميكروسكوپی درياها (همچون پلانكتون‌ها)‌ و حتی سخت‌پوستان كوچك يا ماهی‌های ريز در برابر اين فشار سهمگين و مكندگی شديد آب نمی‌توانند مقاومت كنند و به درون آب شيرين‌كن رفته و از بين می‌روند.

زمانی اين مسئله جدی‌تر می شود كه بدانيم بسياری از اين موجودات ميكروسكوپی سرآغاز زنجيره حيات در درياها هستند.

داود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی در رابطه با اثرات مخرب آب شیرین کن ها گفت : اگر از آب‌شیرین‌کن‌هایی که تلخاب‌هایشان را به دریا رها می‌کنند، استفاده شود، مطمئنا ما زیست‌گاه‌ها و تالاب‌های ساحلی‌مان، یعنی زیست‌گاه‌هایی که در ساحل و اعماق بالاتر داریم را از دست خواهیم داد. آب‌شرین‌کن‌ها به احتمال زیاد روی آب‌سنگ‌های مرجانی سخت در عمق‌های کمتر و آب‌سنگ‌های مرجانی نرم که در عمق‌های بیشتر قراردارند و همچنین روی گونه‌های کف‌زی تاثیر می‌گذارد.

همچنین این دستگاه ها برای فعالیت به انرژی زیاد نیاز دارند که تولید این انرژی انتشار گازهای گلخانه ای را به همراه دارد. ما نیز به عنوان کشوری که در معرض خشکسالی ها پی در پی قرار دارد با مشکل آب مواجه است گمانه زنی هایی در مورد استفاده از آب شیرین کن ها به گوش می رسد اما به گفته مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست ،هنوز بحران آب در کشور به حدی نرسیده که لازم به استفاده از آب شیرین کننده ها باشد و مدیریت آب‌های شیرین موجود در اولویت اول قرار دارد.

میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی افزود: ابتدا باید ببینیم بحران در چه حدی و تامین آب در آن منطقه به چه صورت است. اگر همه راه‌ها منتهی به استفاده ازآب‌شیرین‌کن‌ها شد، آن وقت باید ببینیم آب‌شیرین‌کن‌هایی که در نظر گرفته شده از چه فناوری برخوردار است،آلاینده‌هایش چیست و در کدام محل قرار است مستقر شود. این‌ها همه باید بررسی شود بعد ما اعلام نظر خواهیم کرد.

*خلیج فارس در محاصره آب شیرین کن ها  

در شرایطی که کارشناسان محیط زیست کشور در استفاده از آب شیرین کن ها با احتیاط صحبت می کنند اما محیط زیست کشور از اثرات مخرب آب شیرین کن ها در امان نبوده است زیرا براساس آمارهای منتشر شده جهانی از ميان 100 آب‌شيرين‌كن بزرگ دنيا (تا سال 2009 ميلادی) 86 مورد در خاورميانه که از اين تعداد 90 درصد در حاشيه خليج‌فارس قرار دارد و روزانه بيش از يك ميليون و دويست هزار مترمكعب تلخاب به خليج‌فارس وارد می کنند.

تلخاب‌ها، دمای حدود 18 تا 60 درجه سانتي‌گراد دارند‌. دمای ميانگين اطراف خروجي تلخاب‌ها همواره بالاتر از 30 درجه است. اين شوك حرارتی همه آبزيان را تا سر حد انقراض پيش می برد در شرایطی که دما مورد نیاز آبزیان برای ادامه حیات 25 درجه است.

از آنجایی که محل احداث آب شیرین کن ها در نزدیک سواحل دریاها و خروج پساب های آن در محل های کم عمق دریا صورت می گیرد که مکان اصلی رشد وتکثیر موجودات دریایی است این موجودات با خطر جدی انقراض رو به رو هستند و از آنجایی که بخش عمده ای از آب های خلیج فارس متعلق به کشور ما است در نتیجه محیط زیست کشور از اثرات مخرب آب شیرین کن ها در امان نخواهد بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۵۰ ۰۴ تير ۱۳۹۷
باسلام
آب شیرین کن ها واقعا آب شور را شیرین می کنند؟؟؟!!!!
یعنی می توانند آب اقیانوس را شیرین کنند یا فقط آب معمولی را تصفیه می کنند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
می توان پساب آب شیرین کن ها را بجای باز گرداندن به دریا برای تولید منیزیم، سدیم، کلر و آب ژاول استفاده کرد وحتی بازیابی حرارت نیز از آن امکان پذیر است.
آخرین اخبار