سونامی بیخ گوش دریانشینان دریای عمان / هیچ سامانه هشداری در دسترس ما نیست

سونامی و طوفان‌های دریایی خطری است که هر لحظه ممکن است دریانشینان دریای عمان را که روی گسل زلزله قرار گرفته فراگیرد.

سونامی بیخ گوش دریانشینان دریای عمان / هیچ سامانه هشداری در دسترس ما نیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سونامی، خطری که همیشه بیخ گوش دریانشینانی است که دریاهای آن روی گسل‌ها واقع شده و در ایران، دریای عمان روی گسل مکران بزرگ ترین تهدید سونامی را برای دریانشینان چابهار و سیستان و بلوچستان به ارمغان آورده ولی آیا این منطقه که همسایه دریای عمان است، از این حادثه طبیعی و غیر مترقبه در امان خواهد بود؟

*سیستان و بلوچستان در چنگال سونامی

گسل مکران به طول 900کیلومتر در دریای عمان مستقر شده و اهالی حاشیه نشین و سواحل این دریا را با خطر جدی سونامی تهدید می‌کند.

اربابی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان دراین‌باره می‌گوید: اگر گسل مستقرشده در دریای عمان فعال شده و منجر به وقوع زلزله در عمق دریا شود، امواجی از دریا به ارتفاع 10 تا 15 متر ساحل نشینان دریای عمان را در بر می‌گیرد و این یعنی "سونامی" که هیچ‌وقت خبر نمی‌دهد.

*سونامی در ایران

اگر زلزله‌ای بیش از شش و نیم ریشتر رخ دهد، مطمئنا در دریا یک سونامی پیش خواهد آمد و کشور ما نیز از این حادثه طبیعی که هیچگاه خبر نمی‌دهد مصون نیست. آخرین سونامی در ایران به تاریخ 1324 بازمی‌گردد که به دلیل ارتفاع کوتاه موج‌های دریا تلفات چندانی نداشت.

اربابی مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان دراین خصوص می‌گوید: آخرین سونامی در ایران به تاریخ 1324 برمی‌گردد که زلزله‌ای 8/1 ریشتر در دریای عمان روی داد و خوشبختانه تلفاتی در ایران نداشت و تنها در پاکستان خسارت‌های عظیمی را به بارآورد چرا که در آن زمان چابهار روستایی بیش نبود.

* 4 هزار نفر کشته شدند

از آنجایی که گسل مکران در دریای عمان بین چابهار ایران و پاکستان قرار دارد در آخرین سونامی که بین ایران و این کشور روی داد حدود 4 هزار نفر تلفات مردمی به بارآورد.

*طوفان‌های حاره‌ای

علاوه‌بر سونامی، طوفان‌های حاره‌ای از دیگر تهدیداتی است که ساحل نشینان را به شدت در معرض خطر قرار داده و ایران نیز در مواجه با این خطر غیرقابل پیش بینی تلفاتی را متحمل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان دراین خصوص می‌گوید: در سال 1386 طوفان‌های حاره‌ای منجر به خسارتی بالغ‌بر 700 میلیارد تومان و حتی تلفاتی انسانی در چابهار شد.

*ناشناخته بودن حوادث دریایی

با وجود اینکه کشور ما به وسیله 3 دریا احاطه شده ولی تاکنون شناخت و مطالعه علمی و اساسی در زمینه تهدیدات طبیعی دریا که ساحل نشینان را تهدید می‌کند انجام نشده و اکنون از آنجایی که حادثه هرگز خبر نمی‌دهد و ما شاهد تغییرات اقلیم و بالا آمدن سطح آب دریاها به دلیل گرمایش زمین هستیم باید در مقابل تهدیدات طبیعی دریایی حاشیه نشینان دریاهایمان را مجهز به این اتفاق کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در این خصوص معتقد است: تاکنون هیچ مطالعه‌ای درباره سونامی و طوفان‌ها در سیستان و بلوچستان انجام نشده و هنوز مردم شناخت کافی از تهدیدات دریایی و نحوه مبارزه با این پدیده‌ها ندارند و علاوه‌بر این‌ها، هیچ سامانه هشداری در دسترس ما نیست.

*برگزاری نخستین نشست مدیریتی سونامی

برای نخستین بار در کشور ما نشست مدیریتی سونامی و طوفان های حاره ای در شناخت موضوع سونامی، ایجاد سامانه‌های هشدار و آموزش حاشیه نشینان دریا برای مبارزه با تهدیدات دریایی و شروع کار مطالعاتی برای شناخت گسل سونامی و طوفان‌های حاره‌ای درحال برگزاری است.

اربابی دراین‌باره می‌گوید: 29 آذر ساعت 14 نشست مدیریتی سونامی و طوفان های حاره‌ای در سازمان اقیانوس شناسی کشور و در مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان، با حضور نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، حاجی زاده رئیس اقیانوس شناسی، مدیران هواشناسی و زمین شناسی در چابهار برگزار خواهد شد.

*شروع مقابله با تهدیدات دریایی

از آنجایی که در مقابله با تهدیدات حوادث طبیعی دریای عمان، با وجود رخداد سونامی و طوفان‌های حاره‌ای تاکنون هیچ تصمیم، برنامه‌ریزی و پیشگیری انجام نشده، این نشست مدیریتی می‌تواند شروعی برای مدیریت، مقابله و کاهش حوادث طبیعی ناشی از دریاها باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار