مسدود شدن ریه‌های تنفسی زمین به دست کشاورزان

سایه دست اندازای برخی از کشاورزان در جنگل‌های بلوط دشت برم راه ریه‌های تنفسی این بخش از زمین را به تنگ آورده و مسدود کرده است.

مسدود شدن ریه‌های تنفسی زمین به دست کشاورزان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این بار کشاورزان زاگرس جنوب غربی دستان چپاول‌‌گر خود را برای افزایش کشت و زرع، روانه درختان بلوط جنگل های دشت برم شیراز می‌کنند.

گویی سوسک‌های  چوب خوار خشکسالی زخم‌های کمی بر قامت استوار درختان بلوط زاگرس جنوب غربی جنگل‌های دشت برم زده بود که اینک برخی کشاورزان کمر به نابودی ریه‌های تنفسی زمین بسته‌اند.

 ریشه اندازی  کشاورزان  در لابلای درختان بلوط زاگرس جنوب غربی جنگل‌های دشت برم زده بود که اینک برخی کشاورزان کمر به نابودی ریه‌های تنفسی زمین بسته‌‌اند.

 ریشه اندازی کشاورزان در لابلای درختان بلوط جنگل‌های دشت برم یکی از بخش‌های متراکم جنگل‌های بلوط زاگرس را در خود جای داده و با اینکه یک منطقه حفاظت شده و زیست کره به شمار می‌رود ولی تجاوز به عرصه زندگی آن‌ها برای باغ سازی و کشاورزی حیات آن‌ها را با خطر جدی روبرو کرده و وجود پرونده‌های قضایی در این خصوص گواه صادق این امر است.

 فعالان محیط زیست شیراز در این باره می‌گوید:  کشاورزی در این وضعیت خشکسالی به صلاح بلوط‌های زاگرس جنوب غربی نبوده و با از بین بردن پوشش‌های گیاهی شرایط را برای احیا سخت‌تر می‌کند.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه بذر درختان بلوط در جنگل‌ می‌افتد، کشت‌های مستمر و شخم زدن‌ها باعث از بین رفتن این بذرها و در نهایت کاهش زادآوری درختان می‌شود.

 علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13 فروردین  نیز در این خصوص می‌گوید: با وجود بارندگی بسیار کم نیاز است که همین میزان آب وارد سفرهای زیر زمینی شده تا در تابستان درختان بلوط مشکلی نداشته باشند اما متاسفانه این میزان آب کم صرف کشاورزی در دشت برم  می‌شود.

 *حال درختان بلوط دشت برم وخیم است

خشکسالی و نبود آب از یک سو و استفاده از حق آب آب‌های زیر زمینی درختان بلوط که اینک صرف کشت و زرع محصولات کشاورزی می‌شود از سوی دیگر حال این روزهای غنی ترین و ارزشمندترین جلوه بی بدلیل جغرافیایی جنگلی را وخیم کرده است.

 علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13 فروردین در این خصوص می‌گوید: با این روند کشاورزی در دشت برم ،‌آبی به درختان بلوط نمی‌رسد و آن‌ها از شدت بی آبی رنج می‌برند و همین امر علاوه بر ایجاد مشکلاتی چون سوسک چوب خوار درختان شرایط اکولوژیکی آن‌ها را ضعیف و به وضعیت وخیم رسانده است.

*تعطیلی 5 ساله کشاورزی

افزایش زمین‌های زیر کشت، تغییر کاربری‌ها و پدیده باغ سازی به حدی در حال رشد است که بلوط‌ها به شدت از کم آبی و عدم زادآوری به تنگ آمده‌اند و تنها راه حل برای پیشگیری از رشد حال وخیم آن ها تعطیلی کشاورزان برای مدتی است.

علی اکبر کاظمینی دبیر موسسه 13 فروردین در این باره می‌گوید: دولت باید به مدت 5 ساله زمین‌های کشاورزی‌ را از مردم  اجاره کند تا از این طریق اجازه کشت داده نشده و به تبع آن کشت‌های غیر قانونی از بین رود.

*جنگل‌های بلوط و تامین 40 درصد آب کشور 

40 درصد آب کشور از جانب جنگل‌های زاگرس تامین می‌شود و در صورت روند رو به رشد کشاورزی در  جنگل‌های بلوط دشت برم مطمئنا‌ علاوه بر نابودی این جنگل‌ها با تامین 40 درصدی آبی که سهم این جنگل‌ها است دچار مشکل جدی خواهیم بود.

*پرونده‌های تصرف روی میز دستگاه قضائی

 با اینکه برخی مسئولان معتقدند کشاورزان در حال کشت و زرع در زمین‌های زیر جنگلی مربوط به املاک خود هستند اما خطر ورود به سطوح بیشتر جنگل و اراضی دولتی را رد نکرده چرا که تجاوز به جنگل‌ها برای باغ سازی و کشاورزی منجر به ایجاد پرونده‌های قضائی بسیاری در این محدوده شده است.

 حمزه ولوی  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می‌گوید: کشاورزان این منطقه عمدتا در زمین‌های مربوط به خود کشت می‌کنند و در صورت دخل و تصرف به اراضی دولتی به طور حتم با آن‌ها برخورد می‌شود چرا که 70 نمونه پرونده تصرف که مربوط به چند سال گذشته و منطقه حفاظت شده بود تشکیل و به دستگاه قضائی ارسال شده است.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نیز در این خصوص می‌گوید: طی چند سال گذشته شاهد ورود برخی افراد به اراضی ملی بوده‌ایم که پرونده مربوط به این تصرف‌ها تشکیل و تعدادی از آن‌ها منتهی به حکم شده  و برخی نیز در جریان رسیدگی است.

* آگاه سازی مردم

 باید به مردم این آگاهی را تزریق کرد که یک درخت بلوط علاوه بر داشتن ارزش اقتصادی 200 هزار دلاری از نظر اکسیژن، کربن و تامین آب‌های زیر زمینی بسیار موثر بوده و نبود آن‌ها مشکلات را در حوزه‌های فرسایش خاک، بیماری،‌ریزگردها، گرمایش زمین و تغییر اقلیم برای یک منطقه و تبع آن یک استان ایجاد می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار