چرا فریاد مرگ مهارلو شنیده نمی‌شود؟/ فرو چاله‌ها دریاچه مهارلو را می‌بلعند

سایه سنگین خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آبهای زیر زمینی، قلب دریاچه‌ مهارلو را درگیر فرو چاله‌هایی کرده که هر روز عمیق‌تر از دیروز می‌شود تا مهارلو را در خود ببلعد.

چرا فریاد مرگ مهارلو شنیده نمی‌شود؟/ فرو چاله‌ها تالاب مهارلو را می‌بلعند
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مایه حیات از بسترش با دستان پرتوان خشکسالی، برداشت بی رویه و ایجاد سد رخت بربسته و با رفتن خود میزبانی پرندگان مهاجر و ارزشمند را به پایان رساند و هویت تالاب را از او گرفت و به او نام باتلاق را داد، اما مصائب تالاب مهارلوی استان فارس به همین موارد ختم نمی‌شود، بلکه فاجعه و نگرانی از آن جایی شدت می گیرد که فرو چاله به وجود آمده در قلب مهارلو اکنون عمیق‌تر از قبل شده است.

**دریاچه مهارلو صاحب فروچاله شد

از چندی پیش در سطح دریاچه بی آب مهارلو، فرو چاله‌ای دیده شده بود که متخصصان اکنون خبر از گسترش عمق و ابعاد آن می دهند.

حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می‌گوید: وجود فروچاله‌های دریاچه مهارلو خطری برای احیای دریاچه مهارلو است.

علمدار علمداری فعال محیط  زیست شیراز  در این خصوص معتقد است: در حال حاضر حفره‌ای به نام فرو چاله در دریاچه مهارلو ایجاد شده که بسیار نگران کننده بوده و از علائم بحران دریاچه است.

**از اتمام آب‌های زیر زمینی تا پیدایش فرو چاله

خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب گودال‌ها و حفره‌های بزرگ و گسیختگی‌ها به سطح زمین به ویژه بخش‌هایی نزدیک کوهستان راه یافته و شکافی به نام فرو چاله ایجاد می‌کند.

طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در این خصوص معتقد است: علت عمده این درز و شکافت‌های بیشتر دریاچه مهارلو، افت سطح آب زیر زمینی در اثر برداشت بی‌رویه ، خشکسالی و ایجاد سد‌ها است که عواملی چون استخراج نفت و گاز در منطقه تشدید کننده این فرو نشت زمین است.

ولوی مدیر کل حفاظت محیط استان فارس نیز در این خصوص می‌گوید: پایین آمدن سطح آب منجر به ریزش رسوبات آهکی و در نهایت ایجاد این فرو نشت در بستر دریاچه مهارلو شده است.

علمداری کارشناس حوزه محیط زیست درباره دلیل وقوع فروچاله‌های بستر دریاچه مهارلو معتقد است: نشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه و بهره‌برداری از منابع زیر زمینی صورت می‌گیرد و زمانی که برداشت‌ها زیاد می‌شود سفره‌های زیر زمینی تخلیه و تغذیه‌ای انجام نمی‌گیرد و نتیجه این اتفاق، رخداد فاجعه آفرینی جز نشست زمین و تشکیل فرو چاله نیست.

**راه نجات مهارلو در خاموشی فروچاله‌ها

حالا که کلید نشست زمین و وقوع فروچاله‌ها در بستر دریاچه مهارلو زده شده، امکان پیشروی این نشست به سمت حاشیه نشینان این دریاچه بی شک وجود دارد. اکنون اگر سریعتر نسبت به مدیریت مصرف آب و برداشت‌های بی رویه از آبهای زیر زمینی و تخصیص حقابه این دریاچه و امثال آن اقدامی موثر انجام نگیرد مشخص نیست با وضعیت گسترش ابعاد و عمق فروچاله قلب مهارلو چه برسر این تالاب و حاشیه نشینان آن خواهد آمد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۱ دی ۱۳۹۴
ای کاش مصایب دریاچه های استان فارس تنها به دریاچه مهارلو مختصر می شد. جادارد برای دریاچه های زیبای پریشان در کازرون و یا تالاب بختگان در نی ریز که سالهای سال زیستگاه برندگان مهاجر بود نیز اشاره کنیم که در نتیجه مدیریت ناصحیح منابع آب متاسفانه به بیابان بدل شده نیز اشاره کرد. متاسفانه در سایه بی توجهی و کم کاری مسئولین استانی و کشوری حتی یک طرح احیا نیز برای این جاذبه های طبیعی ویران شده در نظر گرفته نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۱ دی ۱۳۹۴
دریاچه اورمیه با اون همه بزرگی کسی به حالش فکر نکرد اونقدر سد زدن جلو راه رودخانه ها کلا خشک شد. کجایی ایران اب داره زاینده رود یا مهارلو یا دریاچه اورمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۱ دی ۱۳۹۴
استان شیراز؟
آخرین اخبار