آلایندگی کارون را دریابید/علاج‌یابی برای سازه نمکی سد گتوند در دست بررسی

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب گفت: انتظار می‌رود کسانی که نگران سد گتوند هستند باید نگران چند برابر آلایندگی رودخانه کارون باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمدرضا رضازاده ایران در جمع خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت سد گتوند گفت: به اعتقاد کارشناسان احداث سد گتوند یکی از مفیدترین سدهای کشور بوده که در بالادست گتوند سدهای متعددی وجود دارد که تولید نیروی برق می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که آب کشاورزی و تولید برق نیاز است این موضوع متفاوت بوده به طوری که وجود مخزن بزرگ مثل گتوند باعث می‌شود آب در زمان تولید برق رها شود.

رضازاده ادامه داد: هم اکنون سد گتوند جلوی سیلاب 6 هزار متر بر ثانیه را گرفته و صاحبان اراضی پایین‌ دستی متوجه این موضوع نمی‌شوند و تنها زمان استفاده از روشنایی و گرمایی خانه‌های خود به وجود آن پی می‌برند.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب ایران با اشاره به اینکه اجرای هر پروژه بزرگ به طور یقین مسائل خاص خود را دارد سازه نمکی که در این طرح مطرح بوده در ساخت و بهره‌برداری آن نیز تدابیری اندیشیده شده بود به طوری که اجرای طرح به صورت خط لوله بوده است که این امر سبب شد اجرای پروژه مدتی متوقف شود و هم اکنون گروهی از دانشگاهیان مطالعاتی را برای ادامه این طرح در دست اجرا دارند که نتایج آن ظرف یک سال آینده اعلام می‌شود.

مطالعات اجرای سدگتوند همچنان ادامه دارد

رضازاده تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که نگران سد گتوند هستند باید نگران چند برابر آلایندگی رودخانه کارون باشند.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب ایران افزود: ما منتظر ابلاغ رسمی نتایج سد گتوند هستیم آنچه که اعلام شده راهکارهای مدیریت مخزن، توجه روی کنترل آلودگی‌هایی که در رودخانه کارون است و نیز مطالعه خط لوله انتقال آب را در دستور کار داریم و پروژه سد گتوند یکی از پروژه‌های کلیدی کشور بوده که به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جمع شدن 400 میلیون مترمکعب آب در پشت سد سیمره 

وی در مورد بارندگی امسال گفت: سال‌جاری شرایط بارندگی بسیار مناسب بوده اما به دلیل نا به هنگام بودن بارش‌ها در بعضی جاها خسارت زیادی داشتیم از جمله آن سد سیمره از ابتدای شروع بارندگی تا به امروز حدود 400 میلیون مترمکعب آب اضافی در پشت سد ذخیره شده است. علی‌رغم اینکه در بالادست سد سیمره خساراتی به وجود آمده ولی وجود سد سیمره باعث شد که آب را ذخیره‌سازی و در آینده به برق تبدیل نماییم.

رضازاده تأکید کرد: این موضوع بیانگر این است که کسانی که به صورت صفر و یک نگاه به سدسازی دارند باید تمام جوانب را قبل از اجرای پروژه مورد بررسی قرار دهند.

سدسیمره دهه فجر افتتاح می‌شود

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب ایران گفت: تعداد پروژه‌های در دست اجرا در این زمینه زیاد است اما به لحاظ کمی پروژه قابل توجهی نداریم سد سیمره با وجود بارندگی‌ها امکان افتتاح رسمی آن و بهره‌برداری از نیروگاه را داریم که امید است در دهه فجر افتتاح شود.

وی همچنین افزود: مراحل آبگیری سد داریان را شروع کردیم و مرحله بعدی نیز ادامه دارد و سد رودبار لرستان هم اکنون سازه سد آماده بارگیری است و فعالیت این نیروگاه ادامه دارد به طوری که در سال آینده در دستور آبگیری و راه‌اندازی نیروگاه هستیم.

رضازاده تصریح کرد: برای استفاده از آب به طرق مختلف  کشور ما از شرایط متنوع آب و خاک برخوردار بوده باید برای تعادل‌بخشی به سمت آب‌های زیرزمینی حرکت کرد و در این زمینه وزارت نیرو سعی کرده اعتبارات مناسبی را به این بخش تخصیص دهد.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب ایران اضافه کرد: همچنین موضوع آبخیزداری یکی از بخش‌های کلیدی بوده که در بخشی از کشور ما مسیر رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز امکان ذخیره‌سازی به غیر از سدسازی راه دیگری هم نداریم و پروژه‌هایی که توزیع فنی و اقتصادی و زیست محیطی دارد آنها را به تدریج وارد مرحله اجرایی خواهیم کرد.

پروژه سه بلوط با وجود کمبود نقدینگی در حال اجراست

وی افزود: پروژه 3 بلوط به دلیل کمبود نقدینگی با مشکل مواجه است به طوری که در سال‌جاری اعتبارات عمرانی به میزان کافی تخصیص نیافته است امیدواریم در ماه‌های آینده این نواقص برطرف شود.

رضازاده افزود: پرداخت مطالبات پیمانکاران و بخشی از طرح‌ها از طریق منابع مناسب و صندوق توسعه ملی انجام شده است. در بخشی از سال به دلیل نبود نقدینگی سال سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و سعی کرده‌ایم از روش‌های مختلف بدهی را پرداخت نماییم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار