اختصاص 2 میلیارد تومان برای تخریب سازه‌های غیرمجاز در بستر رودخانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: بودجه تخریب سازه‌های غیرمجاز در بستر رودخانه های استان تهران 2 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، در جمع خبرنگاران در خصوص مسدود کردن چاه های غیرمجاز گفت: عموم چاه های غیرمجاز مسدود شده که در حوزه کشاورزی قرار دارند و ما هر 5 سال یکبار نسبت به آماربرداری از چاه ها اقدام می کنیم و برای سال 95 نیز از هم اکنون کار را آغاز کرده ایم. 

ارتقایی با اشاره به فعالیت سی گروه گشت و بازرسی در 3 ماه اخیر، تصریح کرد: نباید تصور کرد نصب کنتور روی چاه ها الزاما به معنای کاهش برداشت مجاز از چاه هاست هرچند این اقدام، قطعا به بهینه سازی مصرف آب کمک می کند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در مورد اینکه چه برنامه ای برای جلوگیری از ورود ضرر و زیان به کشاورزان به دنبال مسدود شدن چاه های غیرمجاز دارید، تاکید کرد: کشاورزان خواهان سرعت بخشیدن به انتقال پساب تهران هستند تا جایگزین آب چاه های بسته شده شود و ما نیز تمام تلاش خود را در این زمینه می کنیم. 

ارتقایی درباره برخورد با تعرض به حریم رودخانه ها در استان تهران افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال 78 باید جلوی آلوده شدن آب تهران گرفته شود که این مصوبه در مردادماه امسال بازنگری و دستورالعمل جدید ابلاغ شد و بر اساس آن، همه مستحدثات در بستر رودخانه ها باید تخریب شوند. 

وی افزود: این برنامه، اقدامی بزرگ و دشوار است چراکه بالغ بر 1200 مستحدثات، اعم از ویلا، رستوران و غیره وجود دارد که با همه تلاش های صورت گرفته در نهایت می توانیم سالانه 150 مورد را تخریب کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال های قبل 100 هکتار در حدفاصل سدهای لتیان و ماملو آزادسازی شد و در سال جاری نیز تاکنون بیش از 72 مورد آزادسازی اتفاق افتاده است. 

ارتقایی بودجه تخریب مستحدثات در بستر رودخانه های استان تهران را 2 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده این رقم به 10 میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران درباره آخرین وضعیت پروژه ملی حبله رود هم گفت: متولی این طرح، سازمان جنگل ها و مراتع است و ما صرفا در این پروژه نقش دستگاه همکار را ایفا می کنیم.

پیشرفت 80درصدی سد حبله رود

وی افزود: سد حبله رود بیش از 80 درصد پیشرفت دارد و ما آماده اجرای عملیات آبگیری هستیم اما مقرر شد با توجه به نیاز شهرستان گرمسار، عملیات آبگیری در اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه انجام شود.

ارتقایی به بیان برخی مشکلات در راه پیشبرد این پروژه هم پرداخت و گفت: برای تملک اراضی و تکمیل عملیات، دست کم به 160 میلیارد تومان نیاز است که برای این کار به دنبال سرمایه گذار هستیم. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص سد امیرکبیر گفت: مطالعات زیست محیطی تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران به طور کامل انجام شده است.

وی افزود: انتقال آب ازسد تنظیمی امیرکبیر به تهران جزء پروژه هایی است که مصوبه هیات دولت را به همراه دارد.

ارتقایی تصریح کرد: در گذشته کل حقابه سد امیرکبیر به تهران اختصاص داشت که با توجه به مشکلات آب استان البرز 20 میلیون مترمکعب از آب آن به کرج منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت تونل به پایان رسیده و همان حقابه تهران را که 320 میلیون مترمکعب است منتقل خواهد کرد، گفت: این طرح منتظر بهره برداری اولین مدول تصفیه خانه ششم در سال 95است که معادل تصفیه خانه هفتم تهران به میزان 5/2 متر مکعب در ثانیه است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه ، سد ، رودخانه ، اعتبار ، آبگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار