استفاده از دانش آموزان در هوای آلوده!/حیدرزاده: با اجرای طرح «آسمان آبی، زمین پاک» تغییری مشاهده نکردم

طرح "آسمان آبی، زمین پاک" با هزینه‌های میلیاردی‌اش امروز تنها نقش برجسته‌ای بر روی دیوار‌های پایتخت است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح آسمان آبی، زمین پاک از اوایل دی ماه سال 93 با رویکرد کاهش آلودگی هوا و کنترل آلاینده‌ها، کاهش تولید زباله و تفکیک زباله‌های خشک و تر از مبدا و رواج فرهنگ رانندگی بین خطوط از سوی شهرداری تهران به اجرا درآمد، اما این که این طرح با وجود صرف هزینه‌های زیاد، تبلیغ  از طریق رسانه‌ها و تبلیغات خیابانی، برگزاری مراسم‌های متعدد با حضور کودکان و افراد سرشناس چقدر توانسته موفق عمل کند جای سوال دارد.

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

این طرح در ابتدا با هدف‌گذاری مناسب و نشان دادن آینده‌ای زیباتر برای پایتخت‌نشیان با استقبال مسئولین از جمله وزیر بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست قرار گرفت و خیلی از هنرمندان نیز در این طرح شرکت کردند اما امروز تنور‌ها سرد سرد شده است و دیگری صبحتی از حمایت‌ها نیست و این موضوع تنها به شعاری بر روی دیوار‌های شهر تبدیل شده است.

البته با هزینه‌‌های میلیاردی که این طرح برای شهرداری تهران داشت می‌شد استفاده بهینه تری برای رفاه و آسایش شهروندان مانند افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی و . . . انجام داد تا شاید هوای پایتخت از این آلوده تر نشود.

در آخرین مورد روز چهارشنبه 2 دی ماه در شرایطی که هوای تهران در وضعیت هشدار قرار داشت و تمام مسئولان محیط زیستی و پزشکان توصیه می‌کنند در این شرایط تا حد امکان افراد به ویژه کودکان از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند، شهرداری منطقه 3 در راستای کمپن "آسمان آبی، زمین پاک" و پروژه خط سفید کودکان و تعدادی از هنرمندان را راهی خیابان‌های شهر کرد تا با اهدای گل رانندگان را تشویق به رعایت عبور از بین خطوط سفید کننده که باید پرسید آیا اجرای این کمپین در شرایط آلودگی هوا تا چه میزان ضروری به نظر می‌رسد.

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

آسمان آبی تهران به رنگ کلاغ‌ها

محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو  با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این که شعار" آسمان آبی، زمین پاک" به چه میزان توانسته در راستای کاهش معضل محیط زیست موفق عمل کند، اظهار داشت: هر پروژه و شعار فرهنگی که به مرحله اجرا می‌رسد باید در راستای آن نظر سنجی انجام شود تا ببینیم که آن پروژه تا حد موثر واقع شده است.

وی افزود: در مورد شعار "آسمان آبی، زمین پاک" بخش اول شعار مربوط به رانندگی بین خطوط و بخش دوم به تفکیک زباله‌ها از مبدا اشاره دارد که در هر دو مورد بنده به شخصه تغییر ملموس در رفتار مردم چه در رانندگی بین خطوط و چه در تفکیک زباله از مبدا مشاهده نکرده‌ام، البته این طرح، طرح خوبی است،  اما شهرداری تهران باید نظرسنجی انجام دهد و نتایج را مورد آسیب شناسی قرار دهد.

اگر چه اجرای از این دست پروژه‌ها و کمپین‌ها می‌تواند در فرهنگ سازی مسائل رفتاری و اجتماعی در جامعه به ویژه اصلاح الگوهای رفتاری از دوران کودکی موثر واقع شود، اما باید بعد اجرای هر مرحله‌ای از یک پروژه ارزیابی‌هایی انجام و بررسی شود که اجرای یک پروژه و هزینه و انرژی مصرف شده در راستای آن با موقیت‌ها و دستاوردهای پروژه هماهنگ است و آیا اجرای پروژه‌ها در هر شرایطی لازم است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار