تپه‌های سرسبز گرگان در پیچ‌وخم نابودی/ رهاسازی فاضلاب در مناطق بکر جنگلی

رهاسازی فاضلاب‌های انسانی و نخاله‌های ساختمانی در تپه‌های جنگلی هزار پیچ گرگان این منطقه را با خطر نابودی مواجه کرده است.

تپه‌های هزار پیچ گرگان گرفتار در پیچ‌وخم نابودی/ رهاسازی فاضلاب در مناطق بکر جنگلیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گسترش زندگی شهرنشینی اگرچه لازمه عصر حاضر است، اما تبعات زیادی نیز به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید زباله و به تبع آن تخریب محیط‌زیست و مناطق بکر است.

یکی از این مناطق که زمانی جزء زیباترین اراضی جنگلی کشور به شمار می‌آید، تپه‌های «سولگه» از مناطق گردشگری گرگان است.

این منطقه زیبا با تراکم درختان که به دلیل مسیر پیچ در پیچ دسترسی به آن به «تپه‌های هزار پیچ» هم نامیده می‌شود به دلیل برخورداری از چشم‌انداز بکر و آب و هوای خنک روزی مورد استقبال گردشگران بسیاری بود اما این روزها به یک زباله‌دانی بزرگ و ارزان تبدیل شده است.

** سولگه از دیرباز مورد تهدید سودجویان 

تپه‌های سولگه گرگان از دیرباز مورد تهدید از سوی نهادهای مختلفی قرار گرفته و چشم طمع افراد زیادی بر روی این منطقه بوده است.

دی ماه سال 89 بود که دکل‌های مخابراتی به جای درخت در این منطقه بکر از زمین سربرافراشتن و نهادهای مختلفی اقدام به احداث دکل در تپه‌های سولگه کردند که مورد انتقاد فرماندار وقت گرگان قرار گرفت. اما تخریب جنگل‌های تپه‌های هزار پیچ به همین ختم نمی‌شود و این امکان با هزاران تهدید دیگر روبه‌رو شد.

تپه‌ هزار پیچ در خواب غفلت شهرداری منطقه و مسئولان حفاظتی به محلی برای تخلیه زباله‌های ساختمانی و فاضلاب‌های انسانی تبدیل شد به طوری که با گذشت چندین سال، این مرکز گردشگری به معدن نخاله ساختمانی و دریاچه‌ای از فاضلاب‌های انسانی تبدیل شده است که بوی بد ناشی از آن اهالی روستاهای اطراف را با مشکل روبه‌رو کرده است.

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود و شیرابه‌های حاصل از تخلیه فاضلاب‌های انسانی با هر بارش باران تا کنار جاده روستاهای اطراف از جمله سعدآباد و اراضی کشاورزی می‌شود و بوی بد متساعد شده از آن به تنها باعث بیماری اهالی روستاهای اطراف می‌شود بلکه از ورود گردشگران و توریست‌ها به این منطقه جلوگیری کرده است و هم باعث تلف شدن احشام روستاییان شده است.

با ورود شیرابه‌های حاصل از رهاسازی فاضلاب‌ها در منطقه نه تنها پوشش گیاهی منطقه از بین رفته بلکه کم‌کم باعث آلوده شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود که اگر هر چه زودتر جلوی آن گرفته نشود در آینده‌ای نزدیک در منطقه هم با فاجعه زیست‌محیطی و هم شیوع بیماری‌های مانند وبا که از طریق آب‌های آلوده منتشر می‌شود روبه‌رو می‌شویم.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار