سیمرغ 34؛

خلعتبری:در جشنواره فجر به برخی فیلم‌های با ارزش توجه نمی‌شود

به نظر فردین خلعتبری جشنواره فیلم فجر در همه این سال‌ها به درک مشخصی از سلیقه و طرز تفکر حاکم بر خود نرسیده است.

فردین خلعتبری آهنگساز که امسال با دو فیلم «کفشهایم کو؟» و «سینما نیمکت» به ترتیب در بخش سودای سیمرغ و هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت همکاری با این پروژه‌های سینمایی گفت: تجربیات و آشنایی زیادی با رحمانیان و پوراحمد دارم و تا آنجایی که مطلع هستم، هر دو فیلم از فیلمنامه خوبی برخوردار هستند و فیلم‌هایی جذاب خواهند شد. از این جهت که با گروهی حرفه‌ای همکاری کردم، خوشحالم.

وی در مورد مشکلات جشنواره فیلم فجر از سالیان گذشته تا به امروز بیان کرد: به طور کلی جشنواره فیلم فجر را نمی‌فهمم و معتقدم بعد از این همه سال به درک مشخصی از سلیقه‌ و طرز تفکر حاکم بر خود نرسیده است.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر، به برخی فیلم‌های با ارزش توجه نمی‌شود. چنانچه همین فیلم‌ها با حضور در جشنواره‌های خارجی جوایز متعددی را از آن خود می‌کنند و می‌درخشند. یعنی جشنواره فجر در طول تاریخ برگزاری خود یک مشخصه دارد و آن هم آوانگارد نبودن است.

خلعتبری اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای پیرو است. یعنی به کارگردان‌ها و عواملی اهمیت داده می‌شود که آن‌ها و آثارشان امتحان شده هستند. البته نمی‌گویم که فیلم‌های این افراد خاص بی‌کیفیت است؛ اما در جشنواره فجر کمتر مشاهده می‌کنید که فیلم‌های منتخب برای حضور در بخش مسابقه و اصلی مورد مکاشفه قرار بگیرند.

این آهنگساز بیان کرد: کمتر اتفاق می‌افتد، جشنواره فجر فیلمی را معرفی کند و آن فیلم مطرح شود، حتی جوایز نیز تضمین کننده کیفیت فیلم‌ها نیست.

خلعتبری عنوان کرد: فیلمی در ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد که برای حضور در جشنواره‌های معتبر دنیا از فیلتر‌های آن‌ها رد شود و موفق باشد. در غیر این صورت برای مطرح شدن در ایران به  مشکل برمی‌خورد.

وی برای برون رفت از مشکلات جشنواره فجر در زمینه بررسی موشکافانه فیلم‌ها و انتخاب فیلم‌های با کیفیت تصریح کرد: راه حل اول این است که هیات انتخاب و داوری به طور کلی از روی دست همدیگر نگاه نکنند و آرای مستقل و مفیدی را داشته باشند. دوم اینکه روزنامه‌نگاران و منتقدان نیز حالتی مستقل داشته باشند و با نقدهای منصفانه و بی‌طرفانه و جدا از هر واکنش و خود سانسوری فیلم با کیفیت را کشف و معرفی کنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدوارم به طور کلی بسترهای مناسب برای هنر نه فقط سینما، برای رسیدن به نقطه پویایی و معرفی آثاری با کیفیت و مطرح شدن در سطح جهانی فراهم شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.