سردار جلالی:

رسانه تکنولوژیک پایه، تهدید مردم محور است

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: راهبرد آمریکایی ها توسعه رسانه خارج از کنترل دولت هاست تا بتوانند ذهن مردم را سازماندهی کنند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در گردهمايي تخصصي معاونان عمليات فرماندهي انتظامي استان ها، رده هاي حوزه مرکزي و فرماندهان مستقل گفت: مسئله پدافند غیرعامل مسئله ای است که طول عمر آن به اندازه طول عمر بشر است و با پدیده تهدیدات مواجه است لذا مسئله جدیدی نیست و یک مسئله جاری است،چیزی که پدافند غیرعامل را متمایز می کند، پرداختن به مسئله تحولات و تغییرات تهدیدات است.

سردار جلالی تهدیدات را به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی  تقسیم کرد و ادامه داد: ویژگی اساسی تهدیدات طبیعی یکی این است که انسان در آن نقشی ندارد دوم اینکه منشا آن تحولات درون طبیعت و اقلیم است،سوم؛ چون انسان در آن نقشی ندارد لذا انگیزه و اراده و دشمنی در آن نقشی نداشته و چهارم اینکه چون منشا آن طبیعت است لذا تغییرات آن کم است و امکان کنترل و اشراف از نظر علمی و اقدام از نظر عملی کاملا میسر است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل، ویژگی های تهدیدات انسان ساخت را شامل؛انگیزه و اراده و دشمنی بیان کرد و تصریح کرد: زمانی که عنصر تکنولوژی تغییر کند ماهیت، نوع و جنس تهدیدات عوض می شود و زمانی که تکنولوژی ثابت باشد، استراتژی و دکترین موثر واقع می شود، برای مثال در دوران کاربرد سلاح های  سرد استراتژی ها و تفکرات نظامی برتری ها را نشان می داد.

رسانه های تکنولوژیک پایه، تهدید مردم محور است

وی گفت: دانش مستتر در عنصر فناوری و تکنولوژی و تاثیرات آن بر تهدیدات موجب می شود تا تحولات دائمی در تهدیدات انسان ساخت بوجود آید لذا آن چیزی که در پدافندغیرعامل با آن مقابله می کنیم ، عموما تهدیدات انسان ساخت می باشد و زمانی که تکنولوژی و فناوری (که یک عنصر متغیر و پویا است) تغییر کند تمام عرصه ها، حوزه ها و لایه های تهدید را تغییرمی دهد.

رویکردهای جدید پدافند غیرعامل

 جلالی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند:"پدافند غیرعامل دو ویژگی می خواهد یکی انگیزه جهادی، اراده و پشتکار و دیگری تسلط بر دانش و تکنولوژی ها"، لذا موضوع رویکردهای جدید پدافند غیر عامل یک موضوع کاملا علمی و پویا که نتیجه تحول در تهدیدات است.انگاه مقام معظم رهبری به موضوع پدافند غیرعامل مثل مصون سازی بدن است،از درون مارا مصون میکند.مفهوم این مصون سازی اینست که اگر دشمن اقدام کند و تلاش کند هچ اثری از آن نبیند یعنی حذف اثر تهدید و آسیب ناپذیری کشور در برابر تهدیدات ،همچنین می فرمایند"این ماموریت بایستی برای کل پیکره کشور و جامعه و دستگاه های اجرایی عملیاتی شود"

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با عنوان اینکه رسانه پایه ی تکنولوژیک تهدیدات مردم محور محسوب می شود،گفت:یکی از استراتژی های آمریکایی ها توسعه ی رسانه خارج از کنترل دولت ها و عبور از مرزهای جغرافیایی و رسیدن مستقیم به ذهن مردم با استفاده از رسانه است به شکلی که بتوانند ذهن مردم را سازماندهی کنند.آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که در جنگ های جدید، مردم محور جنگ بوده و برد و باخت کشورها به این بستگی دارد که آیا آن کشور توانسته مردمش را اداره کند.

سرتیپ جلالی به ابعاد شبکه های اجتماعی شامل؛بعد فرهنگی، خدماتی و سرویس دهی ، امنیتی ، جاسوسی ،سنجش فشارها و اوضاع و احوال مردم و بعد برانگیختگی جامعه اشاره کرد و بیان داشت: هنگامی که همه ی این ابعاد در کنار هم قرار گیرند، دشمن می تواند بخشی از مردم را در حوزه هایی تحریک کرده سازماندهی و آماده کند تا رودر روی پلیس و نظام قرار گیرند.


 اصلی ترین ماموریت نیروی انتظامی در زمینه پدافند غیر عامل

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوراصلی ترین ماموریت نیروی انتظامی از بعد پدافند غیرعامل را تداوم برقراری امنیت برای کشور دانسته و گفت: نیروی انتظامی باید بتواند در شرایط خاص و بحران که لایه های امنیتی تشدید می شوند امنیت را برقرار کند.

وی ماموریت های دیگر این نیرو را امنیت زیرساخت ها، تسهیل عبور و مرور اضطراری و عملیاتی ، کمک به اداره مردم در شرایط حساس،عملیات انتظامی پدافند تخصصی(مقابله با تهدیداتی تخصصی که باید یک عملیات خاص انتظامی اتفاق بیفتد)وایجاد امنیت سایبری در بعد زندگی مردم عنوان کرد.

دکتر جلالی در خاتمه یاد آور شد: برای ایجاد آمادگی ها در نیروی انتظامی باید بتوانیم برای همه ی حوزه ها «طرح پاسخ» یا « طرح دفاعی» تهیه نمود سپس هماهنگی و تصویب طرح در مراجع مربوطه انجام شود. بعد به سراغ تجهیزات و امکانات برویم و آن ها را در اختیار تیم های عملیاتی گذاشته، سپس آموزش و در انتها تمرین و مانور صورت گیرد. ولازم است که مانورهای نیروی انتظامی با مانورهای سازمان پدافند غیرعامل هماهنگ شود.

منبع: سازمان پدافند غیر عامل


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.