شوک‌درمانی در خواب روشی نوین برای درمان اختلالات روانی

استفاده از روش درمان شوک الکتریکی در بیمارانی مبتلا به اختلال استرس پس از ضایعه روانی تا 30 درصد علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا سانحه نوعی سندرومی است که پس از مواجه شدن با یک حالت روحی شدید روی می‌دهد که می‌تواند تا ماه‌ها و سال‌ها زندگی بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث شود فرد دچار رفتارهای آشفته، ترس، تنش، درماندگی و بی‌قراری شود و مدام تلاش کند تا از به یاد آوردن آن سانحه یا رویداد جلوگیری کند.

حوادث و رویدادهایی همچون جنگ، سوانح طبیعی، تصادف، جنگ و سوء استفاده‌های جنسی می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. از جمله علائم این بیماری ناآرامی، رفتارهای پرخاشگرانه، احساس تنفر از دیگران، احساس گناه، اختلال در خواب، عدم تمرکز، گوشه‌گیری، افسردگی و کابوس‌های شبانه است.

تاکنون درمان قعطی و موثری برای این بیماری کشف نشده است و اغلب مشورت با روانشناس برای درمان آن توصیه می‌شود که تاکنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که می‌توان از طریق شوک‌درمانی و تحریک برخی سلول‌های عصبی هنگام خواب این اختلال را درمان کرد. در این بیماری افراد به علت یادآوری آن رویداد تلخ و دیدن آن در کابوس‌های شبانه دچار مشکلات فراوانی می‌شوند تا حدی که ادامه زندگی را برای آن‌ها دشوار می‌کند و این پیشرفت می‌توان امید را دوباره به زندگی آن‌ها برگرداند.

در این روش سلول‌های عصبی سه‌گانه بیمار هر شب هنگام خواب به مدت 8 ساعت تحریک می‌شوند. این کار از طریق اتصالاتی بی‌ضرر به پیشانی فرد هنگام خواب انجام می‌‌شود و موج‌های سطح پایین و بی‌ضرری از برق را در همه قسمت‌های کنترل‌کننده رفتار، احساسات و روحیات و همچنین قسمت‌هایی که بر اثر این بیماری آسیب دیده‌ است به عصب‌های مغز می‌فرستد. گفته می‌شود که در این روش 30 درصد از علائم کلی این سندروم و 50 درصد از درجه افسردگی آن‌ها کاهش می‌یابد و تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار