شاعر حرفه‌ای هیچ‌گاه تحت تاثیر فضای مجازی قرار نمی‌گیرد

یک شاعر حرفه‌ای هیچ‌گاه تحت تاثیر فضای مجازی قرار نمی‌گیرد و شاعری كه احتیاج به خلوت دارد، نمی‌تواند با تكیه بر فضای شبكه‌های اجتماعی، بازخوردهای لازم برای سرایش شعرش را بگیرد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نادر بختیاری، شاعر آیینی كشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه باید تاثیر شبكه‌های اجتماعی بر روی شاعران را از دو منظر بررسی كرد، اظهار داشت: تاثیر شبكه های اجتماعی و فضای مجازی بر روی شاعران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای با تاثیر آن بر روی شاعران حرفه‌ای تر متفاوت است.

وی ادامه داد: شبكه‌های اجتماعی می‌تواند بر روی شاعران آماتور تاثیر مثبتی داشته باشد؛ چرا كه از این طریق شناخته می‌شوند و بازخوردهای مخاطبان را نسبت به شعر خود دریافت می‌كنند و میزان تاثیرگذاری شعرشان بر روی مخاطبان می بینند.

بختیاری خاطرنشان كرد: شبكه‌های اجتماعی برای حرفه‌ای ها نسبت به گروه قبلی تاثیر كمتری دارد؛ شاعر حرفه‌ای اثرش را در شبكه‌های اجتماعی قرار نمی دهد، چرا كه بیم سرقت اثر را دارد و تنها آثاری را در فضای مجازی منتشر می كند كه پیش‌تر به صورت مكتوب به چاپ رسیده باشد و كسی نتواند آن اثر را به نام خود انتشار دهد.

این شاعر آیینی كشورمان با تاكید بر اینكه شبكه‌های اجتماعی نمی‌توانند كار كتاب را انجام دهند، گفت: خواه ناخواه فضای مجازی و وب‌سایت‌ها از اعتبار كمتری نسبت به آثار مكتوب برخوردارند و شاید بتوان گفت 10 یا 20 درصد از این آثار، اعم از سایت‌ها و شبكه‌ها قابل استناد هستند و مطالب علمی ارائه می دهند و نویسنده هایشان قابل تایید هستند.

وی همچنین گفت: یك شاعر حرفه‌ای هیچ‌گاه تحت تاثیر فضای مجازی قرار نمی‌گیرد و شاعری كه احتیاج به خلوت دارد، هیچ‌گاه نمی‌تواند با تكیه بر فضای شبكه‌های اجتماعی ، بازخوردهای لازم برای سرایش شعرش را بگیرد. البته در تعریف شاعر حرفه‌ای باید بگویم كسی كه 25 سال سابقه شاعری نداشته باشد، شاعر حرفه‌ای محسوب نمی‌شود و هنوز مبتدی است. به هر حال از فضای مجازی گریزی نیست و از تبعات عصر امروز است.

بختیاری با اشاره به اینكه تعدادی از شاعران هستند كه جذب محافل و جشنواره‌ها می‌شوند، عنوان كرد: این شاعران به نسبت شاعران كل كشور بسیار محدود هستند و حتی در جشنواره های معتبر و اسم و رسم داری همچون جشنواره شعر فجر شاعران حرفه‌ای شركت نمی‌كنند.

وی افزود: باید دید تاثیر جشنواره‌هایی همچون جشنواره شعر فجر بر روی شاعران چه بوده است. متاسفانه اغلب شاعران حرفه‌ای كشور حتی از برگزاری جشنواره ها آگاه نمی‌شوند كه بخواهند در این رویدادها حضور پیدا كنند.

گفتنی است، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره را با هدف شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش های اسلامی، معرفی و برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، اردیبهشت ماه 1395 برگزار می‌كند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار