تلاش برای اشتغال‌زایی در گرو تهیه نقشه استانی/ در برنامه‌های پیش رو تحقیقات کاربردی می‌شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای ایجاد اشتغال بر اساس مزیت‌های نسبی هر استان نقشه استانی تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه مراسم هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از جهت‌گیری‌ها در گزارش ارائه شده از سوی وزارت علوم توجه به رابطه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اشتغال زایی آنها است. لذا یک نقشه استانی در مورد مزیت‌های نسبی استان تهیه کردند‌. در مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت بر اساس آن مزیت‌های نسبی هر استان به ایجاد اشتغال می‌پردازند.

وی ادامه داد: مثلا در یک استان وقتی ظرفیت‌های معدنی و صنعتی وجود دارد به رشته‌های صنعتی برای اشتغال زایی توجه می‌شود. طبق نقشه‌ای که وزارت علوم و وزارت بهداشت از استان‌های مختلف تدوین کردند متاسفانه در برخی از مراکز تراکم رشته ‌هایی را داریم که به هیچ وجه امکان اشتغال زایی در آن شهر یا استان وجود ندارد. 

مخبر دزفولی بیان کرد:‌ آمایش سرزمین با در نظر گرفتن مزیت‌ها و امکان دسترسی به اشتغال صورت گرفته است. در وزارت بهداشت این کار شروع شده است و در وزارت علوم تا قبل از پایان سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی که هفته آینده جلسه داریم به نظر بتوانیم موضوعات مهم آمایش سرزمینی درحوزه آموزش عالی را که زیر مجموعه وزارت علوم است به تصویب برسانیم و آنها از سال آینده بتوانند زمینه‌سازی اجرایی کردن این برنامه را شروع کنند. 

وی در خصوص بازنگری نقشه جامع علمی کشور گفت: زمینه بروز رسانی نقشه جامع علمی فراهم است. لذا اگر پیشنهادات موثری از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و نهادهای علمی پژوهشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد در مواردی که احتیاج واقعی به اصلاح، بازنگری یا بروزرسانی هستند آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم، بنابراین بازه زمانی 3 تا 5 سال را گذاشته‌ایم و این فرصت وجود دارد که اگر پیشنهادات قابل توجه از موضوعات جدید که در نقشه جامع به آنها توجه نشده دریافت شود. امکان به روز رسانی و بازنگری موارد پیشنهادی و اولویت دار فراهم شود.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی در خصوص کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد بیان کرد: کدرشته‌محل‌های غیر مجاز دانشگاه‌آزاد در وزارت علوم در حال پیگیری و بررسی است و ما منتظریم که آنها جمع بندی لازم را به ما ارائه نمایند. این کدرشته‌ محل‌ها چه می‌شود را باید از وزارت علوم جویا شوید. 

دکتر فرهادی وزیر علوم در ادامه در خصوص اولویت‌های پژوهش و فناوری در سال آینده بیان کرد: سهم تحقیقات کاربردی و تحقیقات بنیادی و پایه بر مبنای اولویت ها مطرح است در حقیقت باید حدود 20 تا 25 درصد تحقیقات‌، به صورت تحقیقات پایه انجام شود و بین 75 تا 80 درصد تحقیقات کاربردی باشد. که این در برنامه‌ها پیش‌بینی شده و در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود. 

وی ادامه داد: در واقع دستگاه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی در نشست‌های این‌چنینی اولویت‌ها را بررسی و بازنگری می‌کنند و بعد در چارچوب این اولویت‌ها سهم تحقیقات کاربردی و پایه را مشخص می‌کنند. 

وزیر علوم در خصوص سند توسعه دریایی اظهار داشت: سند توسعه دریایی در ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح است. ما در نظر داریم در جلسه فردا این بحث ادامه پیدا کند تا بتوانیم از منابع دریایی خوب استفاده کنیم.  در واقع حضور در دریا از نظر فعالیت‌های دریانوردی و غیره در آنجا پیش بینی شده است و وزارت علوم نیز نظرات خود را ارائه کرده است. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار