اویل پرایس: خودروهای الکترونیکی وابستگی به نفت را کاهش می‌دهند

اویل پرایس در گزارشی نوشت فراگیر شدن استفاده از خودروهای الکترونیکی موجب می‌شود تقاضا برای خرید نفت کاهش یابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "نیک کانینگهام" نوشت: خودروهای الکترونیکی می‌توانند خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کردیم، به وابستگی نفتی خاتمه دهند. فراگیر شدن استفاده از این نوع خودروها می‌تواند تقاضای خرید نفت را روزانه 13 میلیون بشکه کاهش دهد. 

بلومبرگ نیز چندی پیش گزارشی منتشر و اعلام کرد هزینه ساخت باتری مورد نیاز خودروهای الکترونیکی در حال کاهش است و به زودی شاهد عرضه این نوع از خودروها به بازار با قیمتی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، قیمت خودروهای الکترونیکی حتی از خودروهای دیزل نیز  ارزان‌تر شود. خرید این اتومبیل‌ها در بازارهای جهانی به یک اپیدمی تبدیلخواهد شد و در آن زمان بازارهای انرژی دستخوش تحولی بزرگ می‌شوند.

بهای باتری خودروهای الکترونیکی در سال 2015 تا 35 درصد کاهش یافت و توازن منطقی میان هزینه ساخت و قیمت تمام شده این محصولات ایجاد کرد. کارشناسان پیش‌بینی کردند در 6 سال آینده به طور میانگین شاهد افزایش 3.5 درصدی فروش خودروهای الکترونیکی خواهیم بود. این نوع از خودروها تا سال 2040 حدود 35 درصد از بازارهای جهانی را به تصاحب خود درنمی‌آورند. این پیش‌بینی چندان هم دور از ذهن نیست زیرا هم‌اکنون قیمت یک خودروی الکترونیکی پیشرفته حدود 22 هزار دلار است که ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه دیزل تمام می‌شود.

این اخبار زنگ خطر را برای بازرهای نفتی به صدا درآورده است. بهای جهانی نفت در یک سال گذشته به شدت سقوط کرد و چشم‌انداز کاهش تقاضا برای خرید آن نیز می‌تواند مشکلات جدیدی برای طلای سیاه بوجود آورد. آنچه روشن است، بازارهای نفتی هیچ آماده انقلاب خودروهای الکترونیکی نیستند. هرچند احتمالا این ماجرا نیازمند گذشت چندین سال و شاید چندین دهه باشد؛ اما شرکت‌ها نفتی و تولیدکنندگان این ماده سوختی تجدیدناپذیر باید از هم‌اکنون برنامه دقیقی برای رویارویی با کاهش تقاضاهای جهانی داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار