رویترز: بررسی احتمال کاهش تولید نفت ایران در نشست ماه ژوئن اوپک

با افزایش تولید نفت ایران، بعید به نظر می‌رسد دیگر اعضای اوپک به دنبال کاهش بیشتر حجم تولید خود باشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری «رویترز»؛ با وجود تداوم روند نزولی بهای جهانی نفت و افزایش تولید نفت ایران، مقامات اوپک امیدوارند در نشست ماه ژوئن این سازمان، ایران را در اجرای توافق 16 فوریه (27 بهمن) مسکو ریاض و کاهش حجم تولید نفت همراه کنند. چرا که پیشبرد اهداف توافق در گرو کاهش تولید نفت ایران است.

تولید نفت سازمان اوپک در ماه فوریه به ۳۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. این در حالی است که تولید اوپک در ماه پیش از آن (ژانویه) ۳۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز گزارش شده بود.

تولید نفت عربستان -- بزرگترین صادر کننده نفت در جهان پس از توافق با 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز ثابت مانده است. در این میان عراق بیشترین کاهش تولید نفت را داشته است. این کشور خط لوله نفت خود را به ترکیه مسدود کرده است. تولید نفت نیجریه و امارات هم در ماه فوریه با کاهش روبرو شد.

برخی از مقامات اوپک بر این باور هستند که توافق 16 فوریه ریاض و مسکو، آزمونی برای اثبات پایبندی روسیه در ثابت نگه داشتن حجم تولید نفت نیز محسوب می شود.

«علی النعیمی،» -- وزیر نفت عربستان هفته گذشته در کنفرانسی خبری گفت: "ثابت نگه‌داشتن حجم تولید نفت در سطح ماه ژانویه 2016 اولین گام در تعادل بازار نفت و بهای طلای سیاه است. احتمال کاهش حجم تولید نفت اوپک تا پایان سال جاری وجود دارد."

در حالی که علی النعیمی از ثابت ماندن حجم تولید نفت اوپک خبر داده است، مقامات ایران با حمایت کلامی از توافق 16 فوریه اعلام کردند تمایلی برای کاهش تولید نفت ندارند.

بر این اساس با لغو تحریمهای بین‌المللی علیه ایران، این کشور با جذب مشتریان اروپایی، تولید و عرضه نفت خود را از سرگرفته است. ماه گذشته نیز مقامات ایران از افزایش سطح تولید نفت تا سقف 1.5 میلیون بشکه در روز خبر دادند.

مقامات سعودی و روس معتقدند در صورتی که ایران حجم تولیدات خود را افزایش دهد، توافق ریاض- مسکو بی اعتبار خواهد بود و برنامه های اوپک برای کنترل تولید نفت به بن بست می‌رسد. ادامه تولید نفت ایران کشورهای قطر، ونزوئلا و عراق را برای تولید بیشتر و نقض این توافق ترغیب خواهد کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار