گاز جمهوری آذربایجان به جای ایران راهی گرجستان می‌شود

گرجستان اعلام کرد گاز مورد نیاز خود را از جمهوری آذربایجان خواهد خرید، نه ایران.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یوروسیانت؛ مقامات دولتی گرجستان اعلام کردند از این پس جمهوری آذربایجان منبع تامین گاز اضافی مورد نیاز این کشور و شریک بلند مدت تفلیس خواهد بود. این در حالیست که ایران برای صادرات گاز به گرجستان اعلام آمادگی کرده بود.

"گئورگی کیویریکاشویلی،" نخست وزیر گرجستان، در دیدار با "رونق عبدللایف،" رئیس شرکت نفت دولتی آذربایجان –سوکار- اظهار داشت: ما خوشحالیم که مذاکرات با موفقیت پایان یافته است و به تصمیمی رسیده‌ایم که موجب تعمیق بیشتر شراکت استراتژیک ما با جمهوری آذربایجان خواهد شد.

عبداللایف نیز تاکید کرد سوکار به ویژه از طریق انواع مختلف سرمایه گذاری‌ها در گرجستان به حمایت خود از این کشور ادامه خواهد داد.

تصمیم گرجستان برای تامین گاز  اضافی مورد نیاز از جمهوری آذربایجان، برای ایران و شرکت گازپروم روسیه خبر خوبی نیست؛ اما همچنان فضا برای هماهنگی میان این ۴ کشور در زمینه انرژی وجود دارد.

کل رقم این سرمایه گذاری مشخص نیست؛ اما گرجستان بهای تجاری گاز جمهوری آذربایجان را از ۳۱۸ دلار به حدود ۲۷۸ تا ۲۸۳ دلار در هر هزار متر مکعب رسانده است. این کشور سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر دریافت خواهد کرد که به گفته وزیر انرژی گرجستان این میزان گاز نیاز بازار را تامین می‌کند.
جمهوری آذربایجان در حالی جایگزین ایران شد که گفته می شود مذاکرات فنی میان تهران و تفلیس با شکست همراه بوده است. گرجستان و جمهوری آذربایجان در حالی قرار داد انتقال گاز را امضا کردند که قرار است 463 میلیون متر مکعب گاز آذری به گرجستان ارسال شود و همانطور که اشاره شد بهای آن به مراتب از طرف ایرانی پایین‌تر است. 
جمهوری آذربایجان از تمام امکانات خود استفاده می‌کند تا بتوانند در بازارهای انرژی در فضای پسا شوروی استفاده کند. 

تاکنون شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه اظهار نظری در این باره ارائه نداده‌اند.

"حمید چیت چیان،" وزیر نیروی ایران، به دنبال طرح تبادل برق میان ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه است به نحوی که ایران برق را در فصل زمستان صادر و در فصل تابستان وارد نماید. وی در این باره گفت: از این طریق، همه ما می‌توانیم هزینه های احداث نیروگاه های جدید برق را کاهش دهیم.

دسامبر گذشته، کشورهای گرجستان، روسیه و ایران قرارداد مشابهی در زمینه مبادله برق با ایروان منعقد کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
بیا تحویل بگیرین گرجستانم برا ما شاخ شد
گرجستان خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
ایران باید آذربایجان را ناامن کند اینها نوکر اسرائیل هستند
آخرین اخبار