ساری؛

رنگ عوض کردن طعم برنج شمالی

تب کاشت نهال در روزهای پایانی زمستان در شالیزار ها شدت گرفته است، شالیزارهایی که ، آرام آرام رنگ باغ به خود می گیرند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،از ساری، تغییر کاربری شالیزارهای مرغوب به ویلاهای تفریحی و واحدهای دامی و باغ و دهها نوع مستغلات این روزها و سالهای قبل به دغدغه مدیران، کشاورزان و  مردم  مازندران تبدیل شده است ، مردمی که می بینند شالیزارهایی که برکت را به سفره های مردم می اوردند آهسته آهسته و بیخ گوش مسئولان به دیوارهای سنگی و خانه های اعیانی تبدیل می شوند و زمین های مرغوبی که روزگاری مازندران را به آن می شناختند و برنج 26 میلیون ایرانی را تامین می کرد آرام آرام از چرخه تولید خارج می شوند برآیند آمارهای موجود نشان می دهد که 25 هزار هکنار شالیزار مازندران، با مجوزهای قانونی و بی مجوزهای قانونی تاکنون از چرخه تولید خارج و تبدیل به مستفلات شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی که ماه گذشته به مازندران سفر کرده بود در حالی از تجهیز و نوسازی سالانه ده هزار هکتار شالیزار در این استان خبر داده بود که نیمه خالی تغییر کاربری شالیزار به باغ های مرکبات و سیاه ریشه که درد بی درمان این روزهای کشاورزی استان است را انگار ندیده است .

علی مراد اکبری به امنیت تولید برنج در کشور و تامین و تضمین آن اشاره کرد و گفته بود باید زیرساخت های مربوط به شالیزارهای استان های مازندران و گیلان را فراهم کنیم و این موضوع به صورت جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت اما این خبر دردی از رنج شالیکاران خسته دوا می کند؟

  صفری شالیکار اهل روستای ماکران که 75 سال سن دارد گفت : هم اکنون فرزندانم رغبتی به کشت برنج ندارند ومی گویند به جای زحمت فراوان باغ احداث می کنیم و پول بیشتر دریافت می کنیم.

وی از ورود برنج وارداتی، پس از فصل برداشت برنج گله کرد و افزود:دولت می گوید واردات نداریم پس این همه برنج از کجا وارد بازار می شود.

این شالیکار واقعیتها را می گوید همانند کارشناسانی که می گویند در هر هكتار زمين شاليزاری 2هزار و200 كيلوگرم برنج سفيد و در هر هكتار باغ تا 20تن محصول مركبات برداشت می شود و با توجه به هزينه توليد و قیمت تمام شده اين دو محصول كشاورزی ، توليد مركبات به صرفه تر است. اگرچه هر دو این روزها زیر تیغ واردات هستند.

رئیس کل گمرک کشور نیز ماه گذشته به ساریآمده بود و گفت: برنج امسال چهارمین کالای وارداتی کشور بود و دولت با وضع عوارض جدید نه تنها از واردات بی رویه برنج جلوگیری کرد بلکه از تولیدات داخل نیز حمایت می کند.

مسعود کرباسیان میزان تعرفه واردات برنج را امسال 40 درصد اعلام کرد و افزود: برای حمایت از تولید کنندگان به ازای هر کیلوگرم برنج 500 تومان عوارض وضع شد.

عوارضی که اگر کمی واقع بینانه نگاه کنیم می بینیم حال و روز برنج شمالی را در این روزها نه تنها بهتر نکرده است که سبب شده برنجهای وطنی همچنان در انبارها خاک بخورند،مقامات دولتی تایلند هم که انگار این موضوع را می دانند 11 بهمن امسال گفتند این کشور قصد دارد ۳۰۰ هزار تن برنج به ایران صادر کند و قرار است یک هیئت تایلندی  روزهای آینده برای یافتن فرصت های بیشتر به تهران سفر کند.

نوپورن تپسیتار، رئیس هیئت مدیره بانک صادرات واردات تایلند گفت: تایلند یکی از مهمترین صادر کنندگان برنج دنیا است و قرارداد با این کشور یکی از اولین قراردادها با ایران برای صادرات غلات  خواهد بود.

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ششم بهمن ماه دوباره از ممنوعیت وادرات برنج گرفته بود کاظم خاکسار با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج در سال آینده نیز اعمال می‌شود، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور تولید برنج در استان‌های غیرشمالی باید متوقف شود و وزارت جهاد کشاورزی درصدد حذف یا کاهش کشت برنج در این مناطق است.

وی کمبود آب را به درستی مطرح کرد و بابیان اینکه به ازای مصرف هر متر مکعب آب در استان‌های شمالی 350 گرم و در دیگر مناطق کشور بین 180 تا 200 گرم برنج تولید می شود گفت: با این آمار نه‌ تنها باید کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کشور متوقف شود بلکه باید به دنبال افزایش بهره وری آب برای کشت برنج در استان‌های شمالی باشیم اما آیا سایه سنگین واردات با حذف امکان پذیر است؟

سایه سنگین واردات برنج بر سر برنجکاران

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن برنج قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، گفت: میزان مصرف برنج در کشور به طور متوسط ماهی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن است.

به گفته شاه‌ حسینی مسئولان مربوط به تنظیم بازار برنج با استناد به ثبات کاذب بازار برنج ایران از باز کردن واردات رسمی این کالا امتناع می‌کنند و در پاسخ به فعالان واردکننده رسمی برنج می‌گویند علاوه بر آنکه برنج به حد کافی در بازار وجود دارد تثبیت قیمت نیز نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر نیازی به واردات دوباره برنج نداریم.

به هر حال هر چه هست شالیزارهای ما این روزها دارند رنگ سیمان به خود می گیرند، شالی های ما در انبارها خاک می خورند، برنج داخلی 
در سایه برنجهای خارجی قد نمی کشد شاید برای ماندن بر سفره ایرانی ها منتظر کمپین است، کمپین حمایت از کاشت برنج ایرانی ،حمایت از تولید داخل ، حمایت از نخوردن برنج خارجی

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار