سینما در دی 94؛

حواشی یک جشنواره مردمی/ پاسخ خانم بازیگر به یک شایعه

حواشی یک جشنواره مردمی، پاسخ خانم بازیگر به یک شایعه و توضیحات تهیه کننده در پی حذف فیلم محمد رسول الله از مهمترین اتفاقات دی ماه بود.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پی حذف فیلم محمد رسول الله از راهیابی به مسابقه فیلم های خارجی زبان جشنواره اسکار 2016، شرکت سینمایی «نور تابان» که سرمایه‌گذار، تهیه کننده و پخش کننده فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) است ، این اقدام اسکار را ناشی از رفتارهای کینه توزانه مخالفان اسلام دانست و گفت:  انتخاب نشدن این فیلم فاخر ارزشها و ویژگی های والای این فیلم را نمی کاهد و این اثر ماندگار خواهد شد.

**افشای اسامی هیئت انتخاب جشنواره فجر
فریدون جیرانی،علیرضا شجاع نوری،رضا مقصودی، شهرام اسدی،حسین کرمی،محمد باقر قهرمانی و محمد احسانی اعضای هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره ملی فیلم فجر هستند که پیش از اعلام رسمی، اسامی آن ها فاش و در سایت های سینمایی منتشر شد منبع منتشرکننده این خبر همچنان نامشخص مانده است. 

** حکمی که حسین پارسایی از ایوبی گرفت
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با صدور حکمی حسین پارسایی را به سمت مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه منصوب کرد. 
حسین پارسایی پیش از این ریاست مرکز تئاتر شهر، ریاست مرکز هنرهای نمایشی و مدیریت عامل بنیاد فرهنگی رودکی را برعهده داشته وعضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بوده است.    
 
**انتصاب دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی سیدعلی احمدی، مدیر عامل موسسه تصویر شهر را به عنوان  دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر منصوب کرد. 

**برگزاری دومین جشنواره عمار و حواشی آن
دومین نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، سید رسول منفرد دبیر اجرایی ، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری و سجاد اسلامیان مسئول روابط عمومی جشنواره عمار دی ماه در حسینیه هنر برگزار شد.

وحید جلیلی همچنین در خصوص حمایت و پیگیری نکردن وزارت فرهنگ و ارشاد برای اختصاص بودجه جشنواره عمار گفت: ما چند بار از مسئولان سینمایی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به حضور و مشارکت کرده‌ایم چون به هر حال جشنواره عمار جزئی از سینما است که سالانه چند هزار فیلم را داوری و اکران می‌کند که اگر مسئولان فرهنگی دولت می‌خواستند برای اکران هزینه کنند باید ده‌ها میلیارد بودجه اختصاص می‌دادند ولی مردم اکران آن را بر عهده گرفتند.

اما در پی اظهارات دبیر جشنواره مردمی فیلم «عمار» درباره خودداری سازمان سینمایی از پرداخت کمک مصوب مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه این جشنواره، این سازمان توضیحاتی را ارائه کرد:

در سال ۱۳۹۴ هیچ ردیف بودجه یا اعتباری به عنوان جشنواره مردمی فیلم «عمار» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است. بنابراین،  گفته‌های دبیر جشنواره عمار نادرست و خلاف واقع است.
بدیهی است در صورت ابلاغ هر وجهی به عنوان این جشنواره همانند سال گذشته، عین مبلغ دریافتی به دبیرخانه جشنواره «عمار» ارسال می‌شود.
امید است مدیران جشنواره‌ای که قرار است منادی اخلاق اسلامی باشند، در اظهار نظرهای خود پایبندی به ارزش های مسلم دینی را فراموش نکنند.

اختتاحیه ششمین جشنواره فیلم مردمی عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار، وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری، خانواده معظم شهدای مسلمان (شیعه و سنی و مسیحی) و خانواده شهدای مدافع حرم از تمام کشورها برگزار ‌شد.

**سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران کلید خورد
نخستین جلسه سیاست‌گذاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده کیش رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، محمد آفریده مشاور مدیرعامل، مهربان فرهودی معاون اداری و مالی و امور استان‌ها، آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی، علیرضا کریمی صارمی قائم‌مقام دبیر جشنواره سی و دوم و مدیر آژانس عکس ایران، سعید پور اسماعیلی مدیر فرهنگی سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، حسن دزواره مشاور امور بازرگانی و بین‌الملل، امیر لطفیان سرپرست امور جشنواره‌ها، طیبه فلکیان مدیر اجرایی جشنواره سی و دوم و سهیلا عسکری مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. 

**پاسخ خانم بازیگر به یک شایعه 
در برخی از رسانه‌ها منتشر شده بود که مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران به خاطر توقیف‌شدن فیلم «خانه دختر» با انتشار مطلبی در اینستاگرامش اظهار تاسف کرده است. اما این بازیگر اعلام کرد که هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی ندارد، فیلم «خانه دختر» را ندیده‌ است و هیچ نظری درباره این فیلم نداده‌ است. 

**سرقت فیلم، دلیل شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای 
به گفته دبیر هیئت رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران سرقت فیلم‌های ایرانی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پیگیری و اعلام شکایت می‌شود.

چند وقتی است که تعدادی از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای بدون رعایت حقوق تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌های سینمایی ایرانی یا ویدئویی، فیلم‌ها را پخش می‌کنند که این اقدام سرقت و دزدی فیلم‌ها محسوب می‌شود. بنابراین تهیه‌کنندگان سینمای کشورمان سفارش دهنده پخش آگهی فیلم سینمایی نیستند و در موارد نادر نیز برای ممنوعیت پخش آگهی تذکر لازم داده شده است.  

**درگذشت هنرمندی دیگر
ولی الله مومنی بازیگر سینما و تلویزیون و دوبلور، هشتم دی ماه براثر سکته قلبی در گذشت.این بازیگر اخیرا در پروژه تلویزیونی «معمای شاه» مشغول ایفای نقش بود.

**نشست خبری جنجالی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
محمد حیدری دبیرسی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در نشستی با نمایندگان رسانه ها در خصوص بخش سودای سیمرغ گفت:  جوایز مشترک جشنواره حذف شده و قرار است فیلم اولی‌ها را دوباره به سودای سیمرغ برگرداندیم.

به گفته حیدری دلیل اعلام نشدن اسامی هیات انتخاب فیلم ها این بوده است که این هیئت با آرامش و دقت کارشان را بکنندو  کسی برای مصاحبه و مسائل رسانه‌ایی سراغ اعضای هیئت نرود اما به احتمال فراوان برای دور ماندن از حواشی سال آینده بخش هیات انتخاب حذف می شود.

دبیر جشنواره سی و چهارم در خصوص بخش بزرگداشت‌ها عنوان کرد: برای بزرگداشت چهار تن از بزرگان سینما به سراغ عزیزانی رفتیم که تاکنون برای آنان در جشنواره فیلم فجر بزرگداشتی برگزار نشده است. شاید سینماگران بسیاری برای برگزاری بزرگداشت در جشنواره فیلم فجر مورد نظر باشند اما برای برخی از بزرگان مورد نظر دو یا سه بار بزرگداشت گرفته شده بود. در بخش بزرگداشت جشنواره همانطور که قبلا گفته شده بود از رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده و رویا تیموریان و محمدمهدی دادگو تهیه کننده سینما تجلیل خواهد شد.

محمد حیدری گفت : در بخش مستند 85 فیلم شرکت کردند که 9 فیلم به جشنواره نرسید . شش فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت. در بخش هنر و تجربه نیز 76 فیلم راسال شد که به دلیل آماده نبودن 3 فیلم 73 فیلم مورد بازبینی قرار گرفت.

حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از ۱۲ آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا ۲۰ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

محمد حیدری گفت: جشنواره فیلم فجر، جشن مردمی سینمای ایران است و جشنواره سیاسی نیست. انتخابات هم در زمان خودش انجام می شود و ما را با سیاست کاری نیست.

وی در خصوص تنوع ژانر در آثار بخش نگاه نو اظهار داشت: فیلم هایی که در بخش نگاه نو دیدیم از همه ژانرهای مختلف اعم از سینمای دفاع مقدس، اجتماعی و سیاسی بودند که به زودی آمار دقیق تری از آنها را هم اعلام خواهیم کرد. در هر صورت فیلم ها تابع شرایط سیاسی روز ما هستند و فیلمسازان هم با نگاه تیزبینانه ای به این رویدادها می پردازند اما آن چیزی که ما در بخش فیلم های اول دیدیم نوید تنوع موضوعاتی است. برای ما کیفیت اثر خیلی مهم است و این موضوع در دستور کار جشنواره فیلم فجر قرار دارد. 

دبیر جشنواره در خصوص حضور فیلم «آشغال های دوست داشتنی» گفت: فیلم «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله جشنواره است. این فیلم در جشنواره سی و دوم فرم پر کرده اما پروانه نمایش نگرفت. براساس آیین نامه نمی تواند این فیلم تقاضای حضور داشته باشد به همین خاطر این فیلم را به هیات انتخاب ارائه نکردیم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در خصوص کاخ مردمی جشنواره عنوان کرد: امسال آرای مردمی به صوت مکانیزه جمع‌آوری خواهد شد و پردیس ملت نیز به عنوان کاخ مردمی انتخاب شده است.

پس از اظهارات دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص فیلم «آشغال های دوست داشتنی» شهاب حسینی از سمت خود در این رویداد فرهنگی- هنری استعفا داد و خطاب به حیدری گفت: من بازیگر همان معضل هستم. وی دلیل این اسعفا را نبود نگاه نو و اندیشه‌ای تازه در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده است.

** استعفای رسمی شهاب حسینی
در پی اعلام اخیر دبیر جشنواره‌ فیلم فجر، مبنی بر اینکه استعفای شهاب حسینی از طریق رسانه‌ها اعلام شده و متن نامه‌ای به دفتر جشنواره نیامده است بنابراین پذیرفته نیست، این بازیگر متن استعفایش را 20 دی ماه به دبیرخانه‌ فجر ارائه کرد.

در متن این استعفا خطاب به محمد حیدری آمده است:
اعلام عمومی متن استعفای اینجانب از سمت مشاور دبیر محترم جشنواره‌ سی وچهارم فیلم فجر، استوار بر این دلیل بود که آن دبیرخانه نیز به اعلام عمومی متن حکم انتصاب در رسانه‌ها بسنده نموده بود. به منظور رسمیت بخشی به اعلام موضع پیشین، بدین‌وسیله، با اعلام مجدد استعفای خود از سمت مشاور دبیر محترم جشنواره‌ سی و چهارم، توفیق فعالان عرصه‌ فرهنگ و هنر را از خداوند خواستار هستم که در پناه عنایت آن متعال، قدم‌هایمان به سوی تعالی باشد.

**سه جایزه برای فیلمهای ایرانی
فیلم‌های «تا آمدن احمد»، «شیار 143» و «فصل فراموشی فریبا» برگزیده جشنواره هند شدند.

فیلم «تا آمدن احمد» برنده دو تندیس رز زرد و رز سبز برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش جنگ و صلح جشنواره جیپور هند شد.

فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار برنده بهترین فیلم زنانه شد و ساره بیات جایزه بهترین بازیگر جشنواره برای «فیلم فصل فراموشی فریبا» را دریافت کرد.

**دعوت 10تهیه‌کننده سینما به دادسرای رسانه
در پی دعوت جمعی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران در جلسه‌ای به دادسرای فرهنگ و رسانه حبیب ایل‌بیگی اعلام کرد: دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پی این خبر پیگیر موضوع شده و در گفتگو با مسئولان قضایی کشور به عنوان نهاد صیانت کننده از عرصه فرهنگ و هنر از کم و کیف این موضوع مطلع شد. رئیس سازمان سینمایی برای حل مسئله پیش آمده پیگیر امور است و در این راستا تعامل بسیار موثری با مسئولان محترم قضایی کشور انجام شده است.

**فیلم جدید فرهادی در میان 10 فیلم سال 2016
در فهرستی در نشریه معتبر سینمایی «ایندی‌وایر» از 100 فیلم مهم سال 2016 میلادی، نام فیلم «فروشنده» ساخته جدید اصغر فرهادی در جایگاه پنجم قرار دارد.

این وب‌سایت سینمایی درباره فیلم «فروشنده» نوشت: شاید برای اغلب ما، اصغر فرهادی، هیجان‌انگیزترین فیلمسازی‌ است که در این دهه پدیدار شده است. ملودرام برنده اسکار «جدایی ...» تا به امروزدر راس فهرست «ایندی‌وایر» به عنوان بهترین فیلم دهه اخیر قرار دارد و فیلم فرانسوی او، «گذشته» نیز فیلم فوق‌العاده‌ای است..

**حمایت جشنواره روح‌الله از 114 فیلم‌ساز کوتاه
نخستین جشنواره فیلم روح‌الله از 114 فیلم‌ساز برای ساخت فیلم با موضوع «اندیشه‌های امام خمینی (ره) حمایت می‌کند.

این جشنواره مصمم است با هدف رونق بخشیدن به فضای تولید، از 114 فیلم‌ساز که در چهارچوب موضوعی جشنواره طرح فیلم دارند، حمایت نماید. انتخاب این عدد نیز به این دلیل صورت گرفته که سال 1395 به‌ عنوان زمان برگزاری جشنواره، صد و چهاردهمین سال تولد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است.

جشنواره روح‌الله در دو بخش «اصلی» و «ویژه» به دبیری «محمد آفریده» برگزار می‌شود. بخش اصلی به مسابقه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» اختصاص دارد. در بخش ویژه نیز فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

**چهار فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره برلین
مسئولان جشنواره فیلم برلین 2015 فهرستی جدید از 9 فیلم را به جمع نامزدهای خرس طلای بهترین فیلم آن رویداد سینمایی اضافه کردند.

بر این اساس «نامه‌هایی از جنگ» ساخته «ایوو فریرا» (پرتغال)، «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی (ایران)، مستند «آتش در دریا» به کارگردانی «جیانفرانکو روسی» (ایتالیا و فرانسه)، «لالایی برای یک راز غم انگیز»، «کمیون» ساخته جدید «توماس وینتربرگ» (دانمارک، سوئد و هلند)، «چیزهایی که می‌آید» به کارگردانی «میا هنسن لاو» (فرانسه، آلمان)، «17 سالگی» ساخته «آندره تشین» (فرانسه)،‌ «مرگ در سارایوو» ساخته «دنیس تانویچ» (فرانسه و بوسنی هرزگوین) و «ایالات متحده عشق» از «توماس واسیلفسکی» 9 فیلم اضافه شده به بخش رقابتی شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین هستند..

فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در بخش پانوراما و دو فیلم «رویای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی  حضور خواهند داشت «والدراما» به کارگردانی عباس امینی در این جشنواره هستند.

**اکران سه فیلم جدید از هفته پایانی دی
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در خصوص جلسه این هفته شورای صنفی نمایش از اکران فیلم‌های  «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی در گروه آزاد، «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد با سرگروهی زندگی و «خبر خاصی نیست» ساخته مصطفی شایسته از چهارشنبه به جای فیلم «پی 22» خبر داد.

**معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم مستقل خورشید
پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با حضور شهین دخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمد آفریده، محمدرضا اصلانی ، کامبوزیا پرتوی، داوران فرانسوی، بهرام عظیمی، شهرزاد اسفرجانی، شادمهر راستین، حسین نظری و جمع زیادی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد. 


**فراخوان مدرسه ملی سینما برای دوره دو ساله 
دوره‌ دو ساله‌ پرورش سینماگر مهمترین برنامه‌ مدرسه ملی سینمای ایران است. ویژگی اساسی این دوره که به ۴ نیمسال، مشتمل بر یک دوره‏‌ عمومی و ۳ دوره‌ حرفه‌‏ای تقسیم می‌‏شود، آموزش سینما به شکل کارگاهی و زیر نظر سینماگران برجسته و کارآزموده‌ سینمای ایران است. 

حجت الله ایوبی در احکامی جداگانه به ترتیب علیرضا داوود نژاد را به عنوان معاون آموزش، دکتر عبدالله گیوان به سمت معاون پژوهش، مسعود رایگان به عنوان معاون بین الملل و سعید پور اسماعیلی را در سمت معاون اجرایی مدرسه ملی سینما انتصاب کرد. 
مجتبی راعی به عنوان رییس گروه کارگردانی، بهرام دهقانی به سمت رییس گروه تدوین، پرویز آبنار به عنوان رییس گروه صدا، علی واجد سمیعی به عنوان رییس گروه تهیه و تولید، محمود کلاری رییس گروه فیلمبرداری، کامبوزیا پرتوی رییس گروه فیلمنامه نویسی و لیلا حاتمی را در سمت مشاور منصوب کرد. 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و مجید مجیدی کارگردان سینما هیات موسس مدرسه ملی سینما هستند. پس از انجام تشریفات قانونی دکتر سید روح الله حسینی از سوی حجت الله ایوبی که ریاست هیات امنای مدرسه را بر عهده دارد به عنوان مدیر مدرسه منصوب شد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار