شهرکرد؛

مقابله با سرمازدگی بهاره باغات با آیین سنتی چوم سوزان

آیین سنتی «چوم ‌سوزان» برای مقابله با سرمازدگی بهاره بادامستان‌های حاشیه رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.

مقابله با سرمازدگی بهاره با آیین سنتی چوم سوزانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از اجرای آیین سنتی «چوم ‌سوزان» برای مقابله با سرمازدگی تشعشعی بهاره بادامستان‌های شهرستان های سامان و بن در حاشیه رودخانه زاینده‌رود خبر داد.

سید طاهر نوربخش، با بیان اینکه «چوم» همان سرمای اوایل بهار است که سبب سرمازدگی مزارع و باغ ها می شود، افزود: در این طرح سنتی که نتایج ثمر بخش آن با تحقیق نیز به اثبات رسیده است، کشاورزان از حدود ساعت سه بامداد و در فواصل کوتاه، در باغ های خود آتش روشن کرده و با ایجاد دود سفید، از سرمازدگی شکوفه های بادام جلوگیری می کنند.

وی، از نصب بیش از 50 دستگاه مولد باد گرم و همچنین چاهک معکوس برای تنظیم دما و مقابله با سرمازدگی در بادامستان های حاشیه رودخانه زاینده رود نیز خبر داد و گفت: این دستگاه ها با جذب و انتقال هوای سرد زمین به طبقات بالایی، هوای گرم را به سطح زمین هدایت می کند.

نوربخش، کشت ارقام درختان دیر گل را بهترین راه برای مقابله با سرمازدگی بهاره اعلام کرد و افزود: امسال 35 هزار اصله نهال مثمر از ارقام اصلاح شده دیرگل در سطح استان توزیع شد.

16 هزار و 700 هکتار از باغ های چهارمحال و بختیاری به تولید بادام اختصاص دارد که 14 هزار هکتار آن آبی و دو هزار و 700 هکتار به صورت دیم است. 10 هزار هکتار از این سطح نیز بارور و بقیه غیر بارور می باشد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار