دانشجویان خارجی نسخه تکمیل صندلی‌های خالی

دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش جذب دانشجویان خارجی صندلی‌های خالی خود را پر می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند وقتی است که با افزایش واحدهای دانشگاهی اعم از دولتی، غیر انتفاعی و آزاد پشت کنکوری‌ها دیگر دغدغه نشستن پشت میزهای دانشگاه را ندارند و حال این دغدغه گریبان دانشگاه‌های کشور را گرفته است تا جایی که هر کدام به دنبال راه حلی برای خلاصی و رهایی از بسته شدن درهای کلاس درس هستند.

همین چند ماه پیش بود که وزارت علوم برخی از دانشگاه‌ها را تهدید به حذف برخی واحدها کرده بود و فرصت‌هایی را برای اصلاح وضعیت آموزشی در اختیارشان قرار داده بود تا بتوانند با ارتقای سطح علمی خود و دانشگاه هم سو با اهداف وزارت علوم گام بردارند.

اما در این میان دانشگاه آزاد هدفی دیگر را برگزیده است و آن افزایش 2 برابری جذب دانشجوی غیر بومی از کشورهای همسایه با هدف افزایش درجه علمی و خود نمایی در عرصه جهانی است.

تمایل وزارت علوم همسو با جذب دانشجوی خارجی است
این در حالی است که حاج جباری مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعلام کرده است که در جهت جذب دانشجوی غیر ایرانی و غیر بورسیه اقدامات متفاوتی انجام شده است و برای جذب این دسته از دانشجویان  محدودیتی وجود ندارد.

دکتر حسین ابراهیمی مدیر کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی باشگاه خبرنگاران در خصوص اهدافی که این دانشگاه در جهت جذب دانشجویان غیر بومی دنبال می‌کند، اظهار کرد: به طور کلی هدف کلیه دانشگاه‌ها تربیت دانشجو است و همه دانشگاه‌های دنیا به دنبال جذب دانشجوی خارجی هستند چرا که به وسیله آن می‌توانند رتبه بین المللی خود را افزایش دهند، اما هدف دانشگاه آزاد از این اقدام توسعه ایرانی اسلامی و همچنین توسعه‌ی زبان و ادبیات فارسی است که تحقق آن مد نظر مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی است.

معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی اصلی‌ترین هدف حضور دانشجویان خارجی در کشور
سوال این جاست که آیا واقعاً نشستن دانشجویان خارجی پشت صندلی‌های خالی دانشگاه آزاد می‌تواند محقق اهداف مد نظر باشد یا خیر؟ پر واضح است که برای انجام چنین اقدام بزرگی باید پیش بینی‌های لازم صورت پذیرد چرا که در هر کاری احتمال شکست صفر نخواهد بود.

مدیر کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام این است که ما بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را به جامعه جهانی معرفی کنیم که یکی از راه‌های آن تبادل دانشجویان است شایان ذکر است علاوه بر دانشگاه آزاد، سایر دانشگاه‌های دولتی نیز اقداماتی را در جهت تحقق این اهداف والای نظام انجام خواهند داد زیرا در برنامه 5 ساله و همچنین برنامه‌ی ششم توسعه بر این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

درست است که هدف دانشگاه‌های ایران از پذیرش دانشجوی غیر بومی شناساندن فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای جهانی است، اما چقدر می‌توان امیدوار بود که در دوران پسا برجام نتیجه مطلوب حاصل شود؟

عراق و افغانستان همچنان صدرنشین تصاحب صندلی های دانشگاهی
ابراهیمی با تاکید بر این که در حال حاضر حدود 5 هزار دانشجوی خارجی از عراق و افغانستان صندلی‌های خالی دانشگاه آزاد را پر کرده‌اند، بیان داشت: ما به دنبال آن هستیم تا سایر کشورها نیز تمایل خود را به تحصیل در دانشگاه‌های ایران نشان دهند و در این راه طبق یک برنامه کلی هم دانشگاه دولتی و هم آزاد دارای اهداف مشخص و روشنی هستند و در این زمینه هماهنگی‌های لازم بین وزارت خانه‌ها و سایر ارگان‌های مربوطه صورت گرفته است و این امری است که در سال‌های گذشته هم جریان داشته و اکنون پر رنگ تر از همیشه رخ می‌نماید.

درست است که حضور دانشجویان خارجی و غیر بومی قدرت علمی ایران را در سطوح بین المللی نمایان می‌کند، اما دغدغه‌ای که حال ذهن ما را به خود مشغول کرده، این است که این هدف که تاکنون با جذب دانشجویان از کشورهای عراق و افغانستان دنبال می‌شد گسترش یابد چرا که ارتقای سطح علمی ایران منوط به حضور دانشجویان از کشورهای پیشرفته است.

امید آن می‌رود که با تحقق این امر هدف دانشگاه آزاد تنها به پر کردن صندلی‌های خالی متمرکز نشود و فضای جولان در عرصه علمی جهانی را با پذیرش دانشجویان از کشورهای اروپایی و قدرتمند به دست آورد.

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار