سی‌ان‌بی‌سی: مسیر دشوار عربستان برای پایان دادن به وابستگی نفتی

به باور کارشناسان، اقتصاد تک‌محصولی و وابسته به نفت عربستان تا یک دهه آینده این کشور را با بحران بزرگ مالی مواجه خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت شبکه سیان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: عصر طلایی نفتی عربستان سعودی با قدرت گرفتن توفان کاهش بهای طلای سیاه رو به افول است.

اقتصاد وابسته به نفت امپراتوری طلای سیاه با تداوم روند نزولی بهای جهانی نفت، به شدت تهدید می‌شود و در صورتی که عربستان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و تدابیری برای جلوگیری از روند کاهشی بهای نفت نیندیشد، تا سال 2020 از داشتن هرگونه درآمدی محروم می‌ماند.

جان مالدین رئیس موسسه مالی مالدین اکونومیکس بر این باور است که اقتصاد تک‌محصولی و وابسته به نفت عربستان تا یک دهه آینده این کشور را با بحران بزرگ مالی و اقتصادی مواجه خواهد کرد. تنها از طریق کنترل بهای نفت و ممانعت از کاهش هرچه بیشتر بهای جهانی طلای سیاه می‌تواند از بحران اقتصادی در سال‌های آینده رها شود. با این حال کاهش هزینه‌های دولتی بر مشکلات معیشتی مردم عربستان تأثیر مستقیم دارد چراکه 90 مردم این کشور برای دولت کار می‌کنند و کمتر اشتغال انحصاری دارند. از سوی دیگر تأمین نشدن جمعیت جوان عربستان می‌تواند در نهایت به بروز بحران اجتماعی در این کشور منجر شود.

مالدین پیش‌بینی می‌کند تنها با نفت 60 دلاری، قادر به بازگشت و کنترل دوران طلایی خود است. هرچند در حال حاضر آمریکا و برخی از کشورهای غربی با خرید نفت 40 دلاری عربستان و در عوض ارائه فناوری‌های قدیمی سود سرشاری کسب می‌کنند.

عربستان چندی قبل از تأسیس بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جهان با اندوخته‌ای به مبلغ دو تریلیون دلار خبر داده است. این صندوق می‌تواند در سطح گسترده‌ای از وابستگی نفتی عربستان در سال‌های آینده بکاهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار