چرا داروخانه‌های بیمارستانی داروساز ندارند؟

مشکل کمبود و یا حتی نبود داروساز و مسئول فنی داروساز در بیمارستان ها، مسئولان نظام دارویی کشور را به انتقاد از نحوه مدیریت داروخانه های بیمارستانی کشور وا داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از اینجا کلید خورد که رئیس سازمان غذا و دارو در بوشهر از بیمارستان های کشور که در داروخانه های خود، هیچ داروسازی را به کار نمی گیرند انتقاد کرده است. اما پیگیری های خبرنگار سلامت آنلاین نشان می دهد یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، برای رفع این مشکل ابتکار تازه ای به خرج داده و یک هلدینگ دارویی تاسیس کرده است.
 
دکتر رسول دیناروند با بیان اینكه در حوزه مدیریت داروی بیمارستانی بسیار ضعیف هستیم، می گوید: «در هیچ كشوری دارو در بیمارستان‌ها رها نیست، اما در كشور ما برخی بیمارستان‌ ها داروساز ندارند. این درحالی است كه هردانشگاهی كه بتواند در این زمینه سرمایه‌ گذاری كند نتیجه‌ مثبت آن را می تواند ببیند.»

 این انتقادات، بهانه ای شد تا دغدغه رئیس سازمان غذا و دارو را با سه چهره مختلف مسئول در این عرصه مطرح و درباره نحوه مدیریت داروخانه بیمارستان های کشور گفتگو کنیم.
 
نسخه پیچی باید زیر نظر داروساز متخصص انجام شود
 
یک عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران بر لزوم بکارگیری متخصصان داروساز در داروخانه های بیمارستان های سراسر کشور تاکید کرد.
 
دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری با اشاره به آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه های کشور خاطرنشان می کند: داروخانه های خصوصی و دولتی سطح شهر ملزم به بکارگیری مسئولان فنی متخصص داروساز هستند. اما آیین نامه داروخانه های بیمارستانی، کمی متفاوت است.
 
وی با تفکیک بیماران سرپایی و بستری می افزاید: شاید در مورد بیماران سرپایی بتوان سهل گیری کرد و گفت شاید نیازی به حضور همیشگی مسئول فنی داروساز نباشد، اما در مورد بیماران بستری که شرایط پیچیده تری دارند، باید متخصص داروساز در بیمارستان حضور داشته و بر نحوه تزریق و مصرف دارو به بیمار نظارت داشته باشد و مورد مشورت پزشکان برای تجویز دارو قرار بگیرد.
 
جنیدی جعفری با بیان اعتقاد شخصی خود که حتما در فرایند نسخه پیچی، مسئول فنی حضور داشته باشد می گوید: به هر حال باید فردی در بیمارستان حضور داشته باشد تا مسئولیت خطا یا قصور احتمالی در نحوه مصرف دارو برای بیماران را قبول کرده و به عهده بگیرد.   
 
سه شکل اداره داروخانه بیمارستان ها
 
یکی از رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباره وضعیت حضور مسئولان فنی داروساز در داروخانه های بیمارستان های سراسر کشور  توضیح می دهد: داروخانه های بیمارستانی در سراسر به سه شکل اداره می شوند.
 
دکتر علی اکبر حق دوست با اشاره به اداره دولتی داروخانه های بیمارستانی ادامه می دهد: در این نوع از نحوه اداره داروخانه ها، معمولا مسئولان فنی در همه شیفت ها و ساعات روز حضور ندارند و در اغلب آنها، داروسازان تنها در شیفت صبح در داروخانه ها حضور دارند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شکل اداره خصوصی داروخانه ها تصریح می کند: در این شکل از اداره، مسئولان بیمارستان موظف به جذب نیروی داروساز در تمام شیفت های فعالیت داروخانه هستند.

 وی شیوه سوم را اداره بینابینی داروخانه دانسته و می افزاید: در این شکل از اداره داروخانه، اعضای هیات علمی داروسازی دانشگاه ها، خود به صورت مستمر بر داروخانه بیمارستان ها نظارت دارند.
 
 وضعیت حضور مسئولان فنی داروساز در بیمارستان شهرستان ها
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان مسئول یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شهرستان های کشور با اشاره به وضعیت بیمارستان های این شهر در جذب داروسازان به عنوان مسئول فنی داروخانه های بیمارستانی  توضیح می دهد: بیمارستان های استان کرمان مانند اغلب دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، در هر سه شیفت دارای مسئول فنی داروساز نیستند.
 
دکتر علی اکبر حق دوست بیان می کند: البته معمولا مسئولان فنی در داروخانه های بیمارستان های آموزشی حضور دارند و این مشکل بیشتر مبتلا به بیمارستان های درمانی است.
 
دانشگاه ایران؛ الگویی موفق در اداره داروخانه های بیمارستانی
 
در میان دانشگاه های سراسر کشور، دانشگاه ایران ابتکار ویژه ای در اداره داروخانه بیمارستان های تحت پوشش به خرج داده است. رییس این دانشگاه با اشاره به تاسیس هلدینگ دارویی «مدد ایران» به سلامت آنلاین توضیح می دهد: تمام داروخانه های بیمارستان های ۱۶ گانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط مجموعه مدد ایران خدمات خود را ارائه می دهند.
 
دکتر سیدجواد حاجی میر اسماعیل با تاکید بر شیوه اداره دولتی این داروخانه ها عنوان می کند: هلدینگ مدد ایران در اواخر سال ۱۳۹۲ به صورت دولتی تاسیس شد اما این مجموعه در تامین نیروهای خود، به صورت سالانه با داروسازان قرارداد بسته و از آنها بهره می برد.
 
وی با بیان اینکه با این وجود بسیاری از بیمارستان های ما، تنها در شیفت صبح، مسئول فنی داروساز دارند می افزاید: البته داروخانه های دو مرکز آموزشی پژوهشی درمانی حضرت رسول اکرم (ص) و مرکز آموزشی درمانی فیروزگر در هر سه شیفت صبح، عصر و شب دارای مسئول فنی داروساز هستند. به گفته وی تاسیس مجموعه مدد ایران به عنوان یک الگو مورد تاکید وزارت بهداشت قرار گرفته و سایر دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور مایل به الگوبرداری از این ابتکار هستند.
 
دلایل نبود مسئول فنی داروساز در بیمارستان ها
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره علت نبود مسئول فنی متخصص داروساز در بعضی بیمارستان ها  می گوید: اولین دلیل این موضوع، نیاز به ردیف بودجه و ایجاد پست در بیمارستان است که دست بیمارستان ها در این رابطه و تخصیص بودجه به این ردیف شغلی بسته است. دکتر علی اکبر حق دوست با اشاره به دلیل دوم ادامه داد: حضور داروسازان حاضر در بخش های بیمارستان، باعث می شود تا وظایف مسئولان فنی توسط این داروسازان مرتفع شود و دیگر نیازی به مسئول فنی به صورت جداگانه در داروخانه احساس نشود.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار