مخالفان خطاب به سیسی: خودت را به پادشاه عربستان فروختی!

امضای توافق میان مصر و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی، واکنش‌های مختلفی را از سوی مصریان به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقامات مصری در روز جمعه قراردادی را با پادشاه عربستان امضا کردند. به موجب این قرارداد، مقرر شد مرزهای دریایی دو کشور بار دیگر ترسیم شود. امضای این قرار داد به معنای اعتراف مصر به حقانیت عربستان در مالکیت جزایر "صنافیر" و "تیران" است.

این دو جزیره از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار هستند. جزیره صنافیر با مساحت ۳۳ کیلومتر مربع در تنگه تیران  واقع شده است و خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می کند. 

 به موجب پیمان "کمپ دیوید" که به وسیله "انور سادات " -- رئیس جمهور وقت مصر -- و "مناخیم بگین" -- نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی -- در سال  ۱۹۷۸ به امضا رسید، مقرر شد نیروهای حافظ صلح در این جزایر حضور یابند.

 کمپ دیوید، اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی بود. این پیمان، به صلح میان مصر و اسرائیل انجامید.

"عادل جبیر" -- وزیر امور خارجه عربستان -- با اشاره به این پیمان در گفتگو با مطبوعات مصری اعلام کرد: "عربستان سعودی هرگز با اسرائیل بر سر این دو جزیره گفتگو نمی کند." 

وی افزود: "عربستان به معاهده بین المللی کمپ دیوید پای بند می ماند. ما از حضور نیروهای حافظ  صلح در این دو جزیره  جلوگیری نمی کنیم." این سخنان را خبرگزاری العربیه منتشر کرد.
این در حالی است که بر اساس متن صریح قانون مصر، هرگونه توافق در خصوص این جزایر  و ترسیم مرزهای دریایی باید مورد تأیید نمایندگان پارلمان مصر قرار گیرد. پارلمان مصر از 596 کرسی تشکیل شده است.

امضای این قرارداد، بازتاب بسیاری در مجامع مصری و شبکه های اجتماعی داشت. این قرارداد موجب دودستگی مردم مصر شد. بسیاری از مخالفان "محمد مرسی" -- رئیس جمهور سابق مصر --  و فعالان سیاسی که به رژیم آل سعود گرایش دارند، از این توافق حمایت کردند. آنها این دو جزیره را عربستانی می دانند و معتقدند از نام این دو جزیره مشخص است که این جزایر به عربستان سعودی تعلق دارند و هم اکنون حق به صاحبش رسیده است.

در مقابل مخالفان این قرارداد از آن به عنوان "فروش اراضی مصر" یاد می کنند. یک خبرنگار مصری خطاب به "عبدالفتاح سیسی"  -- رئیس جمهور مصر-- اظهار داشت: "تو با این قرارداد خودت را فروختی نه جزیره را." 

یک فعال سیاسی نیز در این باره نوشت: "این جزایر زمین پدری و اجدادی ما هستند. کسی که این جزایر را فروخت از ما نیست."

مخالفان این قراداد می گویند عربستان سعودی در سال 1932 تأسیس شده است در حالیکه این جزایر از زمان  سلسله عثمانی متعلق به مصر بود.

یک وب سایت مصری به نام "دوت" نیز در گزارشی عجیب، پای ایران را به میدان کشاند و نوشت: "بسیاری از رسانه ها و انجمن های عربی که از ایران حمایت می کنند، این اخبار کذب را بر ضد عربستان و مصر منتشر کردند. آنها می گویند اسرائیل این جزیره را تصرف کرده است و معتقدند عربستان و مصر از این جزایر کناره گیری کرده اند. این یک دروغ آشکار است."

خبرگزاری "بی بی سی" نیز با اعلام این خبر نوشت: "مصر اقرار کرد که این دو جزیره از اراضی عربستان سعودی هستند."

برخی ها معتقدند دولت سیسی با این قرارداد مشروعیتش را از دست داد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
این ملعون ازهمون روز اول معلوم بود چه الاقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
جای تاسف است برای اخوانی ها و ملت مصر ، قوه قضائیه خائن مصر با سرکار آوردن این دلقک ( السیسی ) خائن به ملت و ملک و دین نامشان را در کتاب رکورد های تاریخ به ثبت رساندند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
آیا به ما ضرری میرسد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
باید بررسی کنند که چقدر به حساب سیسی در سوئیس ریخته شده یا در کجا برایش کاخی داده شده ، ثابت شده اکثر روسای کشورهای عربی ادمای طماع و خودفروخته ای هستند
آخرین اخبار