فایننشال تایمز: عمان بهترین دوست ایران در خلیج فارس است/ سلطان قابوس، عامل حفظ ثبات میان تهران و ریاض

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به گسترش همکاری ایران و عمان پس از توافق هسته‌ای و افزایش تعاملات اقتصادی این دو کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به گسترش همکاری میان ایران و عمان پس از لغو تحریم ها علیه تهران نوشت: به نظر می رسد عمان شروع به ایفای نقش کلیدی در تلاش های ایران برای ادغام دوباره در اقتصاد منطقه و جهان کرده است.

این روزنامه در گزارشی درباره روابط ایران و عمان نوشت: در حالی که دیگر کشورهای خاورمیانه در دوران انزوای ایران، فاصله محتاطانه خود را با این کشور حفظ کردند، عمان در کنار شریک تجاری دیرینه خود ماند و هم اکنون که دو کشور در راستای طرح های مشترک اقتصادی گسترده  پیش می روند، عمان شروع به بهره برداری از مزایای این همکاری کرده است.

از زمان برداشته شدن تحریم  ها در اوایل امسال، طرح احداث خط لوله گازی زیر دریا به ارزش 60 میلیارد دلار شتاب تازه ای گرفته است. گاز ایران پس از انتقال به عمان به منظور صادرات بین المللی به گاز مایع طبیعی تبدیل خواهد شد. 

بررسی ها برای اجرای یک طرح دوجانبه مهم دیگر نیز نتیجه بخش بوده است. بررسی فعلی درباره احداث  یک مرکز خودروسازی در بندر دقم عمان احتمالاً این ماه پایان می یابد. پیش بینی می شود در این کارخانه، که سرمایه‌گذاری مشترک عمان و گروه صنعتی ایران خودرو - بزرگترین شرکت خودروسای منطقه- به ارزش 200 میلیارد دلار است، ظرف دو سال 20 هزار خودرو تولید خواهد شد. 
قرار است این  تولید سال آینده آغاز شود و بخش عمده تولیدات شرکت، به بازارهای کشورهای همسایه همچون یمن ، سودان و اتیوپی صادر شود. 

توسعه سریع روابط تجاری میان دو کشور به تازگی زمانی روشن تر شد که بانک مرکزی عمان موافقت کرد بزرگترین بانک عمان یعنی «بانک مسقط،» شعبه ای در تهران افتتاح کند. بدین ترتیب بانک مسقط یکی از نخستین بانک های خارجی بود که در پی لغو تحریم ها وارد ایران شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: در طول دوره اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، عمان به ویژه از آن دسته از تحریم های سازمان ملل که نهادهای مرتبط با برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ایران را هدف قرار می داد، تبعیت می کرد، اما از تحریم های همه جانبه ای که آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده بودند، تبعیت نکرد. در واقع، دولت عمان در گسترش روابط اقتصادی با ایران مشارکت فعال داشت. 

در ادامه این گزارش آمده است: منطقه نقش قابل توجهی در تعیین نگرش عمان در قبال ایران داشته است. از آنجا که بیشتر مردم عمان پیرو مذهب اباضیه - فرقه ای از اسلام که نه تسنن است، و نه تشیع- هستند، روابط عمان با ایران هرگز به سبب تنش ها یا رقابت های فرقه ای که موجب بروز اختلاف در روابط تهران و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) شده است، تحت تاثیر قرار نگرفته است. 

در زمان تشدید اخیر تنش میان ایران و عربستان، عمان  بر خلاف دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع نکرد یا کاهش نداد. برخی ناظران، سلطان قابوس، پادشاه 75 ساله عمان را عامل حفظ ثبات بین دو رقیب دیرینه یعنی ایران و عربستان می دانند. 

عمان توانسته است روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کند و در عین حال متحد راهبردی آمریکا و عضو اصلی شورای همکاری خلیج (فارس) باقی بماند. علت آن است که همه طرف ها اهمیت زیادی برای موقعیت راهبردی عمان که در ورودی شرقی تنگه مهم هرمز واقع است، قائلند؛ تنگه ای که محموله های نفت منطقه از طریق آن به بازارهای جهانی عرضه می شود. موقعیت ممتاز عمان زمینه را برای این کشور فراهم کرده است تا چندین بار نقش مؤثر میانجی بین غرب و ایران ایفا کند که از جمله می توان به میزبانی مذاکرات اشاره کرد که در نهایت منجر  به امضای توافقنامه هسته‌ای ایران در ژوئیه 2015 شد. 

با اینکه ایران مدت طولانی توانسته است به حمایت عمان تکیه کند، نباید درباره امکان توسعه همکاری های دوجانبه این دو کشور اغراق کرد. عمان ممکن است به یکی از مهم ترین شرکای ایران در دوره پس از تحریم ها تبدیل شود، اما همگرایی جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد منطقه، مستلزم تنش زدایی جدی با رقبای این کشور در منطقه خلیج (فارس) است. با توجه به اختلاف موجود میان ایران با  عربستان و متحدان این کشور، به نظر می رسد راه درازی تا دستیابی به این هدف در پیش است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار