روزنامه نگار آلمانی: موانع زیادی در تقویت روابط ایران و اروپا وجود دارد

سردبیر روزنامه زورست آلمان در گفتگویی تحلیلی با العالم اظهار داشت ایران و اروپا برای تقویت روابط باید بر موانع زیادی غلبه کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "مانوئل اوخن رایتر،" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم از برلین درباره سفر "فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران و در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر می تواند به اجرای برجام کمک کند، اظهار داشت: سفر موگرینی به ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که از اجرای برجام سخن می گوییم این مسئله به اروپا و آمریکا مرتبط می شود. در حال حاضر بانک های خارجی با ایران تعاملی ندارند و موگرینی نیز در این زمینه هیچ قدرتی ندارد و حتی بانک های اروپایی حاضر به تعاملات مالی با ایران نیستند چرا که از اقدامات آمریکا نگران هستند. هدف موگرینی برای این است که میان ایران و کشورهای غربی که برجام را امضا کردند هماهنگی هایی ایجاد کند. همچنین شمار زیادی از شرکت های غربی تحت فشار لابی اسرائیلی ها حاضر به همکاری با ایران نیستند. دولت آمریکا به این شرکت ها درباره همکاری کردن با ایران هشدار داده است. باید موگرینی تلاش زیادی در اروپا داشته باشد تا لابی اسرائیلی ها و آمریکایی ها را علیه اروپایی ها دور کند و شرکت های اروپایی همکاری آزادانه و طبیعی با ایران داشته باشند. همچنان موانع زیادی برای برقراری روابط عادی میان ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد.

وی افزود: از موانع پیش رو در اجرای برجام این است که کمپین شدیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان است و شمار زیادی از آمریکایی ها مخالف برجام هستند و با سیاست های باراک اوباما در تعامل با ایران مخالفت می کنند. این افراد امضای برجام با ایران را یک نقطه ضعیف سیاسی برای "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، می دانند. به نظر می رسد این فشارها بیشتر بازی سیاسی در آمریکاست. رسانه های آمریکا نیز در سیطره لابی اسرائیلی قرار دارند و طبیعی است که علیه ایران موضع گیری کنند. این رسانه ها ادعا می کنند ایران حامی تروریسم است و با تاسف شدید در آمریکا طرف هایی هستند که تصمیمات درستی اتخاذ نمی کنند. این وضع بر افکار عمومی آمریکا تاثیر می گذارد. در حال حاضر آمریکایی ها مخالفت هایی که با ایران دارند به اروپا صادر می کنند. برخی از کشورهای اروپایی روابط قوی با آمریکا دارند. برای اروپایی ها بسیار دشوار است که از یک سو با ایران تعامل داشته باشند و از سوی دیگر آمریکا و اسرائیل را راضی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اروپا خود را از سیاست های آمریکا دور کند، بیان داشت: همه کشورهای اروپایی یک‌دست نیستند. افکار عمومی اروپا از روابط کشورهای این قاره با آمریکا و وابسته بودن به این کشور ناراضی است. افکار عمومی اروپا از سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانهحمایت نمی کنند. احزابی در اروپا تشکیل شده اند که از روابط کشورهای این قاره با آمریکا راضی نیستند. من فکر می کنم باید ایرانی ها صبر بیشتری داشته باشند و تغییرات را در اروپا مشاهده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که هدف غرب از اعمال تحریم ها علیه ایران چیست، گفت: سیاستمداران در آمریکا و اروپا به خوبی می دانند تحریم ها علیه ایران به دلیل پرونده هسته ای این کشور نبوده است. ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است؛ ولی رسانه های غربی تحت سیطره صهیونیست ها این ادعاها را علیه ایران مطرح کردند. هدف این تحریم ها برای مهار ایران بوده است تا این کشور به یک قدرت منطقه ای تبدیل نشود و نتواند بر متحدان آمریکا در منطقه تاثیر بگذارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار