برچیده شدن بساط سوخت‌های فسیلی تا 10 سال آینده!

یک تیم از محققان، پیشنهاد از رده خارج شدن سوختهای فسیلی در سراسر جهان را تا 10 سال آینده ارائه کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پروفسور بنجامین سوواکول در دانشگاه ساسکس انگلستان معتقد است که برای استفاده از نسل جدید انرژی نیازمند انقلاب بزرگی هستیم.

با توجه به معایب متعدد سوختهای فسیلی، دانشمندان به دنبال جایگزینی این انرژی با انرژی پاک هستند.

از معایب این سوختها این است که استفاده از سوخت‌های فسیلی، سالانه چندین تن گازهای سمی مانند دی اکسید نیتروژن و مونواکسید کربن را در جو زمین رها منتشر می‌کند. دی اکسید کربن در جو زمین اثر گلخانه‌ای داشته و به طور نگران کننده‌ای باعث گرم شدن زمین می‌شود.

همچنین وجود گازهای بوجود آمده از سوختن سوخت‌های فسیلی، بارش باران اسیدی را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که باران اسیدی بارانی است که گازهای اسیدی در آن حل شده‌اند و نابود شدن جنگل‌ها، آلوده شدن آب ها و تخریب ساختمان ها از جمله پیامدهای زیانبار این پدیده خطرناک هستند. از طرفی سوخت‌های فسیلی تجدیدپذیر نیستند به عبارت دیگر آنها را نمی‌توان مجدداً تولید کرد و اگر ذخایر آنها به اتمام برسد با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

به گفته بنجامین سوواکول، پایان دادن به استفاده از سوختهای فسیلی نیازمند یک کوشش مشارکتی و میان رشته‌ای است و این تلاش باید از طریق انجام آزمایشات و کمک گرفتن از سیستم‌های انرژی قبلی و انتقال فناوری پدید آید. استفاده از چوب به جای زغال سنگ در اروپا، بین 96 تا 160 سال زمان می‌برد در حالی که برای ورود برق به جریان اصلی استفاده در حدود 47 تا 69 سال زمان نیاز است.

به اعتقاد سوواکول، کمبود منابع، خطر تغییر آب و هوا و فناوری و نوآوری‌های ارتقا یافته، تا حد زیادی می‌تواند به تغییر جهانی انرژی به انرژی پاک در آینده کمک کند.

این پژوهش به بررسی نمونه‌های متعددی از انتقال سریعتر می‌پردازد که اغلب توسط تحلیلگران نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال، انتاریو کانادا در بین سال های 2003 تا 2014 توانست به استفاده از ذغال سنگ خاتمه دهد یا یک برنامه عمده انرژی خانگی در اندونزی در زمان سه سال توانست دو سوم از جمعیتی را که از اجاق گاز‌های نفتی یا ذغالی استفاده می‌کردند را به استفاده از اجاق گازهایی با گاز مایع تشویق کند.

هر یک از این موارد با همکاری دولت و همچنین تغییر رویه مصرف کنندگان که اغلب توسط ایجاد انگیزه و تشویق و فشار سهامداران هدایت می شود، به وقوع پیوسته است.

در مجموع، مطالعات نشان می دهد که سوابق تاریخی می‌تواند در بهبود درک ما از انتقال انرژی کلان و خرد آموزنده باشد.

این پژوهش در مجله Energy Research & Social Science منتشر شده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.