رویترز: ایران با کمبود تانکرهای نفتی مواجه است/ بازگشت ایران به بازار نفت، در بدترین زمان

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد ایران برای صادرات نفت با مشکل کمبود نفت‌کش مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: تهران کوشیده است با برداشته شدن تحریم های بین المللی سهم از دست رفته خود در بازار جهانی نفت را باز پس گیرد؛ اما این کشور در چند هفته اخیر با مشکل یافتن تانکر برای صادرات نفت مواجه شده است.

رویترز در ادامه این گزارش مدعی شد: یک مسئول ارشد دولت ایران در مصاحبه ای با رویترز اظهار کرد این کشور در حال حاضر 55 تا 60 نفت‌کش در اختیار دارد. او تعداد تانکرهایی که در حال حاضر برای ذخیره نفت استفاده می شوند را مشخص نکرد؛ اما منابع صنعتی دیگر اظهار کرده اند 25 تا 27 تانکر در نزدیکی بنادری همانند عسلویه و خارک برای این منظور قرار گرفته اند. این مسئول در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از کشتی هانیاز به تعمیر دارند گفت: "نزدیک به 20 نفت‌کش بزرگ نیازمند نوسازی هستند."

در حال حاضر 11 نفت‌کش ایرانی در مسیر انتقال نفت ایران به خریداران آسیایی قرار گرفته اند. نبود تانکرهای کافی برای انتقال نفت خام، به این معنا است که ایران برای صادرات به اروپا ناچار خواهد بود از نفت‌کش های خارجی استفاده کند. با این حال بسیاری از صاحبان کشتی های خارجی که در ماه های اخیر با کاهش بهای نفت بازار خوبی به دست آورده اند، چندان علاقه ای به انتقال نفت برای ایران ندارند. 

دلیل اصلی این موضوع را می توان تحریم های مالی و تجاری آمریکا بر ضد تهران دانست. تحریم هایی که این کشور را از استفاده دلار و تبادل با بانک های آمریکایی منع می کند. این محدودیت ها می تواند موانعی برای تاجران محسوب شود و آن ها را با مشکل مواجه کند.

از زمان برداشته شدن تحریم ها در ماه ژانویه، هشت تانکر خارجی 8 میلیون بشکه نفت تولیدی ایران را به اروپا انتقال داده اند. این میزان برابر با تنها 10 روز تولید ایران در سطح استخراج قبل از سال 2012 است. تاکنون هیچ نفت‌کش ایرانی به اروپا صادرات انجام نداده است.

"پدی راجرز"، مدیر ارشد شرکت تانکری یوروناو، در مصاحبه ای اظهار کرد: "عجله ای برای تجارت با ایران وجود ندارد. بازار شلوغ است و نرخ ها در سطح مناسبی قرار دارد. من علاقه ای به ساخت یک حساب یورو فقط برای تجارت با ایران ندارم."

این خبرگزاری در ادامه ادعا کرد: مسئول ارشد دولت ایران، که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، اذعان کرد تهران برای یافتن نفت‌کش با مشکل مواجه شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مشکل و نیاز به نوسازی شدن تعدادی از کشتی ها، صادرات نفت را محدود کرده است پاسخ مثبت داد.

ایران در ماه های اخیر با مشکل محل ذخیره نفت نیز مواجه شده است و این کشور ناچار شده تا از کشتی های نفت‌کش به عنوان محلی برای انبار استفاده کند. کاهش بهای نفت و افزایش تولید جهانی نیز هرچه بیشتر به این مشکل افزوده است.

دو منبع دیگر مرتبط با شرکت های نفت‌کش اظهار کرده اند شرکت ها به دلیل پیامدهای سیاسی احتمالی بر اثر تبادلات تجاری با ایران، میل چندانی به ورود به بازار این کشور ندارند.

یکی از این منابع اظهار کرد انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در ماه های آینده و احتمال تغییر سیاست های این کشور در خصوص ایران، باعث شده تا افراد بسیاری در انجام تبادلات تجاری با ایران مردد باشند.


"گوین سیموندز،" از انجمن تجارت حمل و نقل دریایی انگلیس، با اشاره به انتخابات آمریکا، کاهش بهای نفت و تولید مازاد نفت در جهان اظهار کرد: "ایران در بدترین زمان ممکن در حال بازگشت به بازار نفت جهان است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
این نیز بگذرد ولی به سختی
Germany
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
عزا گرفتن نداره کرایه ای پول بذار روسنگ آب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در تحریم ها ضرر های نفتی جبران ناپذیری دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
از برجام ضرر جبران ناپذیر دیدیم
آخرین اخبار