سالروز پیروزی جهاد از سوی حکومت گرامی داشته شد

رئیس جمهور گفت: «افغانستان جنگ نه بلکه صلح می‌خواهد اما در منافع ملی خود به هیچ کشوری امتیاز نمی‌دهد.»

سالروز پیروزی جهاد از سوی حکومت گرامی داشته شد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رئیس جمهور کشور که در مراسم گرامی داشت ۲۴ مین سالگرد پیروزی جهاد بر حق مردم افغانستان امروز در ارگ سخن می‌گفت، افزود افغانستان قابل تقسیم نیست.

وی تأکید کرد دشمنان افغانستان سعی می‌کنند با حربه ایجاد تفرقه در کشور جنگ و نا آرامی را ایجاد کنند و از آب گله آلود ماهی بگیرند.

رئیس جمهور غنی گفت: «جهاد مردم افغانستان برحق و متعلق به تمام کشورهاست.»

وی تأکید کرد با دستان خالی در برابر قوی‌ترین ارتش آن زمان به پیروزی رسیدیم. با دستان خالی از آزادی و آزادگی خود دفاع کردیم.

آن روز نمی‌پرسیدیم مال کدام قبیله هستیم و به کدام زبان صحبت می‌کنیم!

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در ادامه گفت: «رمز پیروزی ما در جهاد حفظ وحدت و یکپارچگی بود.»

وی افزود در آن زمان مجاهدین از یکدیگر نمی‌پرسیدند که به کدام قبیله تعلق دارد یا به کدام زبان صحبت می‌کنند بلکه فقط در یک احساس مشترک خود را فرزندان یک آب و خاک می‌دانستند.

رئیس جمهور تأکید کرد اگر اتحاد آن زمان را حفظ می‌کردیم بدون شک می‌توانستیم نظامی را به وجود بیاوریم که زخم‌های ناشی از جنگ‌ها را درمان کنیم و خواسته‌های بعدی خود را محقق سازیم.

وی گفت: «امروز با درسی که از حوادث گذشته گرفته‌ایم نمی‌گذاریم دشمنان با ایجاد تفرقه یک بار دیگر صفوف اتحاد ما را هدف بگیرند و همکاری سه قوه را به هم بریزند.»

حکومت وحدت ملی برخاسته از مردم و متحد است

رئیس جمهور اشرف غنی حکومت وحدت ملی را برخاسته از مردم و متحد دانست.

وی تأکید کرد امروز نمایندگان ملت و علماء از حکومت حمایت می‌کند و سربازان دلیر کشور در اقسا نقاط کشور برای تأمین امنیت کشور تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: «از صلاح الدین ربانی بپرسید زمانیکه نیروهای دفاعی کشور برای جنگ با تروریستان به بدخشان اعزام شد، چه ترکیبی داشت: از تمام اقوام در نیروهای امنیتی حضور داشت و این نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی از همه و برای همه است.»

وی سلام‌های گرم جنرال دوستم که در شمال مصروف جنگ با تروریستان است را به حضار رساند و تأکید کرد نیروهای امنیتی همه روزه و در هر زمانی در خدمت مردم است.

مبارزه با فساد خود جهادی دیگر است


رئیس جمهور محمد اشرف غنی مبارزه با فساد اداری را نوعی جهاد دانست.

وی گفت: «همانگونه که نیروهای امنیتی کشور در جبهات جنگ علیه تروریستان و برای تأمین امنتی می‌جنگند، ما نیز باید جهادی دیگر در عرصه محو فرهنگ واسطه گری انجام دهیم.»

رئیس جمهور گفت: «ضرباتی که فاسدین و واسطه گران به نیروهای جوان این کشور می‌زنند کمتر از عملیات‌های تخریبی گروه‌های تروریستی نیست.»

وی افزود وسطه گران و مفسدین با سرکوبی استعدادها و قرار دادن افراد ناشایست به جای افراد مسلکی با فرهنگ شایسته سالاری مبارزه می‌کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد دولت وحدت ملی در مبارزه با فساد جدی است و مردم نیز باید با حمایت از دولت در ایجاد یک اراده ملی مبارزه با فساد تلاش کنند.

رئیس جمهور گفت: «مبارزه با فساد و قانون گریزی خود جهادی دیگر است.»

وی تأکید کرد اگر جوانانی که به سلاح علم مجهز و به اصول قانون اساس پایبند هستند، فرصت خدمت پیدا کنند می‌توانند از آزادی، رفاه و تمام خواسته‌های بر حق مردم خود دفاع کنند.

رئیس جمهور از مردم و نهادهای دولتی خواست بازوی توانمند مبارزه با فساد در کشور باشند.

جهاد واقعی

رئیس جمهور کشور در بخش دیگری از سخنانش به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و جهاد واقعی را مبارزه با گروه‌هایی دانست که اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی خود را به نام دین گره می‌زنند.

وی تأکید کرد گروه‌های تروریستی به شمول طالبان از آنجایی که می‌دانند اعمال خشونت بار آنها توجیه دینی ندارد حاضر نیستند با علمای ما وارد مباحثه شوند.

رئیس جمهور طالبان را گروه «خوارجی» دیگر خواند که مسلمانان بی گناه را می‌کشند.

قابل ذکر است در ۸ ثور سال ۱۳۷۱ مجاهدین پس از سقوط رژیم کمونیستی نجیب بعد از چهارده سال مبارزه با وارد شدن به کابل اعلام پیروزی کردند.

این پیروزی با فدا کردن بیش از یک و نیم میلیون شهید، دو میلیون معلول و پنج میلیون آواره به دست آمد.

خواست اصلی مجاهدین تأسیس حکومت اسلامی مبتنی بر قانون الهی و تأمین عدالت اجتماعی بود اما قدرت‌های بیرونی از جمله آمریکا که هرگز به دنبال شکل گیری حکومت اسلامی از سوی مجاهدین نبود با توطئه‌های مختلف گروه‌های جهادی را به جان هم انداخت.

در بهبوهه جنگ‌های داخلی سر و کله طالبان پیدا شد. طالبان افغانستان را به قرون وسطی سقوط داد.

در سال ۲۰۰۱ اما جبهات مقاومت در کنار آمریکا و جامعه جهانی قرار گرفت و طالبان را نابود ساخت.

با سقوط طالبان ابتدا دولت موقت و سپس طی یک رای‌گیری دولت برخاسته از مردم در افغانستان روی کار آمد.

با اتمام دو دوره ریاست جمهوری کرزی انتخابات جنجالی سال ۲۰۱۴ برگزار و حکومت وحدت ملی پس از کش و قوس فراوان بر اساس یک توافق نامه سیاسی سفارشی شکل گرفت.

بسیاری از کارشناسان حکومت وحدت ملی را برخاسته از آراء مردم نمی‌دانند.

سالروز پیروزی جهاد هر ساله در حالی طی محافل مختلف گرامی داشته می‌شود که مردم و سیاسیون معتقد اند نباید خیانت آمریکا در تنها گذاشتن مجاهدین را فراموش کرد. اگر آمریکا آن روز از حکومت مجاهدین حمایت می‌کرد، شاید اوضاع به گونه دیگری رقم می‌خورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار