تعاریف در سینما مخدوش شده/ خرده فرمایشات سینما را آزار می‌دهد

هر فردی از عوامل فیلم، حرف درستی در راستای بالارفتن کیفیت اثر بزند باید قبول کرد اما متاسفانه ...

مجتبی راعی کارگردان سینما در خصوص ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و عواقب آن به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: اصولا تعاریف مخدوش شده؛ یعنی سرمایه‌گذار احساس می‌کند با واردکردن سرمایه می‌تواند نظر جدی بدهد. بعد آن تهیه‌کننده‌ای که شاید بیکار مانده و قصد کار دارد، تسلیم چنین سرمایه‌گذاری می‌شود که با ورودش یکسری خرده فرمایشات می‌آورد که به نظرم باعث بیرون رفتن سینما از مسیر اصلی می‌شود.

وی افزود: البته چون ما مطلق نیستیم، نمی‌توانیم بگوییم سینما به طور کامل از مسیر اصلی خود خارج شده اما یکسری فیلم‌ها از مسیر خود خارج شده و مشخص است که سرمایه‌گذارش آنقدر روی این روند ساخت تاثیر داشته که فیلم را ساقط کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما متخصص این هستیم که هرچیز درستی را بگیریم و موقع اجرا خرابش کنیم؛ یعنی یکسری اعمال که در دنیا جواب مثبت داده بعد از انتقال به ایران، طوری بومی‌سازی می‌شود تا برعکس جواب دهد تا جایی که همه به اصل شک کنند و بگویند از اساس درست نبوده است. وگرنه درهمه جای دنیا سینمای خصوصی وجود دارد، اسپانسر می‌شوند، در جاهایی اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ دارد از مالیاتشان کم می‌شود که در پی آن تشویق به فعالیت بیشتر می‌شوند و نتیجه کار مثبت خواهد بود اما در ایران ظاهرا برعکس عمل می‌شود.

این کارگردان اضافه کرد: پس رفت در سینما، جایی رقم می‌خورد که خرده فرمایشات را می‌آورند، البته فرمایشاتی که کارشناسی شده نیست  و گرنه هرکسی اعم از تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار، حتی آبدارچی فیلم حرف درستی بزند تا به نفع فیلم تمام شود، فوق‌العاده است.

راعی در پاسخ به این سوال که آیا در سینمای ایران مخاطب‌سالاری یا کارگردان‌سالاری است و کدام یک ذائقه را در تولید آثار تعیین می‌کند، بیان کرد: متاسفانه در سینمای ما هیچ کدام از این دو موضوع وجود ندارد تا سینما براساس آن شکل بگیرد. هر یک از فیلم‌ها در شرایط پرتپشی ساخته می‌شود. ما هنوز به به یک سیستم فیلمسازی نرسیدیم. در اینجا همه نمونه فیلم ساخته می‌شود اما بسیاری از آنها در مدار درست حرکت نمی‌کنند. به این جهت سینمای ما هنوز از جشنواره‌ها برای ورود به سالن‌ها و مشاهده مخاطب بیرون نیامده است.

وی در پاسخ به این سوال که کارگردان‌سالاری یا مخاطب‌سالاری را قبول دارد، اظهار داشت: اساسا از سوی هیچ بخشی نباید فشار زیادی وارد شود، اما باید به نحوی باشد تا کارگردان‌های کار بلد در هر سنی اجازه فعالیت پیدا کنند. فیلمسازانی که آثار در خور سینما و مخاطب را تولید کنند و باعث رشد و پیشرفت شوند.

راعی در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص جدیدترین فعالیت خود خاطرنشان کرد: الان کاری ندارم، فقط خدا را شکر و زندگی می‌کنم. البته شرایط سخت و همه چیز برایم تلخ شده است. بدین جهت نمی‌خواهم به آن بپردازم و فکر کنم؛ وگرنه مگر می‌توان گفت سوژه ندارم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار