گلوبال ریسک این سایت: تضعیف سیاست‌های نفتی اوپک درنتیجه تغییر مواضع عربستان

سایت تحلیلی گلوبال ریسک نوشت تغییر سیاست‌های نفتی عربستان در تضعیف نقش استراتژیک اوپک دخیل بوده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گلوبال ریسک این سایت در گزارشی به قلم "جنیفر وارِن" نوشت: بازارهای نفت در حال حرکت به سمت یک الگوی جدید هستند. به نظر می‌رسد در این بازار، بهای نفت اهمیت بیشتری نسبت به سیاست‌های قدرتمند گذشته دارد. رقابت بر سر نفت شیل آمریکا و چشم‌انداز 2030 عربستان و تنوع دادن به اقتصاد این کشور، پویایی به بازار نفتی داده است که نتایج آن در چند سال آینده قابل مشاهده خواهد بود.

گلوبال ریسک در ادامه نوشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت –اوپک- تاکنون نقش یک کارتل نفتی را ایفا کرده که در چندین دهه گذشته نفوذ چشمگیری در تعیین بهای نفت داشته است. کشورهای عربستان، ایران، عراق، امارات متحده و کویت مجموعا یک سوم از نفت اوپک را تولید می‌کنند و از اعضای تاثیرگذار آن به حساب می‌آیند.

بحث بر سر بهای نفت و چگونگی حمایت آن از نوامبر 2014 (آبان 93) و از سوی اعضای اوپک آغاز شد. پیش از این اعضای اوپک با کاهش سطح تولیدات، بهای نفت را در سطح سودآوری حفظ  و از اشباع بازار جلوگیری می‌کردند. مشکل از آنجا آغاز شد که تعدادی از اعضای اوپک اقدام به افزایش تولیدات کردند بطوریکه تولیدات 30 میلیون بشکه در روز اوپک به 32.5 بشکه در روز طی سه ماهه نخست سال 2016 رسید. 

یکی از عوامل اشباع بازار، افزایش تولیدات کشورهای نفتی غیرعضو اوپک و مشکل بعدی رقابت سیاسی در میان اعضای اوپک بود. از سال 2009 روزانه 9 میلیون بشکه نفت جدید از چاه‌های آمریکا وارد بازار شد. استمرار این وضعیت بهای جهانی نفت را تا 26 دلار در هر بشکه نیز کاهش داد. ماه های نخست سال 2016 با جنگ بر سر بهای نفت سپری شد و سرانجام آمریکا 600 هزار بشکه از تولیدات روزانه خود را کم کرد و اعضای اوپک نیز باوجود ناکامی در توافق بر سر کاهش تولیدات، بر آن اضافه هم نکردند. بهای کنونی نفت به نزدیک 50 دلار رسیده است و تولیدکنندگان امیدوارند از آن فراتر نیز برود.

پیش‌بینی می‌شود در سالهای 2016 تا 2020 بازارهای جهانی به 31 میلیون بشکه نفت در روز نیاز داشته باشند. سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد سالانه دست‌کم به 750 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است تا منابع نفتی به بهره‌برداری برسند. بخشی از این مبلغ باید بر روی حفر چاه‌های جدید سرمایه‌گذاری شود. آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر تعداد چاه‌های نفتی به شکل چشمگیری کاهش یافته‌اند. بیشتر این کاهش در آمریکای شمالی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آسیا گزارش شده است. درصورتیکه عربستان سیاست نفتی خود را تغییر دهد و به فکر تامین منابع اقتصادی از راه‌های دیگری باشد، اوپک قدرت نفوذ خود را در بازار از دست خواهد داد و به تعبیر گلوبال ریسک این سایت به یک سازمان "زامبی" تبدیل می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار